„Awangarda w Gruzji” w Bozar to jedna z głównych atrakcji jesiennego festiwalu sztuki Europalia w Brukseli.
Wystawa koncentruje się na pierwszych trzech dekadach XX wieku, kiedy to na Kaukazie Południowym rozkwitała scena artystyczna.
Jest to okres obejmujący trzyletnią przerwę w uzyskaniu niepodległości (1918-1921), pomiędzy upadkiem imperium rosyjskiego a inwazją na reżim sowiecki.
Irine Jorjadze, gruzińska kuratorka, powiedziała TylkoGliwice, że ruch awangardowy w jej kraju jest wyjątkowy.
„Dla gruzińskiej awangardy bardzo ważne było nie tylko studiowanie sztuki i budowanie instytucji do badania sztuki, ale także wykorzystanie jej jako metody w swoich bardzo awangardowych praktykach” – powiedziała w wywiadzie.
„To sprawia, że gruzińska awangarda jest również wyjątkowa dzięki połączeniu przeszłości z przyszłością i tradycjami”.
Wyraźna jest także mieszanka elementów Wschodu i Zachodu, w dziele obecne są różne style, takie jak Dadaizm i Kubizm – ten pierwszy zrodził się z brutalności I wojny światowej, drugi za sprawą hiszpańskiego Pabla Picassa.
„Ta wystawa jest również bardzo dobra, ponieważ pokazuje, że nasza sztuka jest bardzo bliska sztuce europejskiej” – powiedział TylkoGliwice Levan Chogoshvili, gruziński artysta plastyk.
„Dziś wielu młodych gruzińskich artystów próbuje wyjechać gdzieś na Zachód, studiować tam i wrócić”.
Odwiedzający mogą również skorzystać z programu koncertów, kina, tańca i teatru w różnych obiektach kulturalnych w Belgii do połowy stycznia 2024 r.
Polifonia, czyli wielogłosowość, to jeden z głównych tematów festiwalu, zarówno w muzyce, jak i jako szansa dla różnorodnych społeczności na wyrażenie swoich poglądów.
Drugim tematem jest pamięć, która według dyrektora artystycznego Europalii, Dirk Vermaelen, jest kluczem do zrozumienia bieżących wydarzeń.
„Pamięć polega na kwestionowaniu przeszłości, ale także na refleksji nad przyszłością. Jak sobie poradzić z pewną przeszłością, z reżimem sowieckim, który wywiera wpływ także dzisiaj” – powiedział Vermaelen.
„Chodzi także o konflikty z przeszłości i te, które toczą się nadal w Gruzji, jak w Osetii Południowej i Abchazji, a także oczywiście o wojnę ukraińską, która ma wpływ na Gruzję”.
Ważną częścią programu Europalia jest wynik partnerstwa twórczego Gruzinów z artystami innych narodowości, polegającego na zamawianiu konkretnych dzieł na festiwal.