W branży luksusowej branży hotelarskiej minęły już czasy prostych koszul i poliestrowych spodni wybieranych z katalogów.
Przy eleganckim wejściu do hotelu Vakko w Stambule ze szkła i czarnego marmuru czeka na gości dwóch portierów w czarnych frakach, czapkach z daszkiem i kremowych rękawiczkach.
Nadaje nowo otwartemu hotelowi atmosferę ponadczasowości, jakby był jedną z wielkich dam, które od wieków znajdują się w czołówce europejskiej oferty hotelarskiej.
Chociaż podróżni raczej nie będą wybierać hotelu w oparciu o stroje personelu, niemniej jednak stanowią one kluczowy element doświadczenia gości.
W związku z tym hotele coraz częściej zatrudniają projektantów mody do przekształcania nudnych, wszechobecnych mundurów w zapadające w pamięć stroje, które reprezentują ich markę, tożsamość i lokalizację.
W luksusowych hotelach modne są stroje haute couture
W branży luksusowej branży hotelarskiej minęły już czasy prostych koszul i poliestrowych spodni wybieranych z katalogów.
Obecnie luksusowe hotele zatrudniają domy projektowe do tworzenia szytych na miarę strojów, które stanowią kolejny sposób na podkreślenie tożsamości marki.
NO Uniform to firma zaangażowana w projektowanie „nowoczesnych, zrównoważonych” mundurów dla branży hotelarsko-gastronomicznej.
Założone w 2002 roku przez brytyjskiego projektanta haute couture Nicholasa Oakwella, londyńskie atelier dostarcza obecnie kolekcję wysokiej klasy marek hotelowych, prywatnych rezydencji, restauracji, barów, klubów i instytucji korporacyjnych na całym świecie.
„Uważamy się za „cichych gawędziarzy”, którzy przekształcają materiał w narrację” – mówi Oakwell.
„Nastała era dostosowywania i personalizacji, umożliwiając konsumentom wyrażanie swojej wyjątkowej tożsamości poprzez odzież”.
Cylindry i fraki stają się częścią umundurowania personelu hotelowego
NO Uniform współpracował z prestiżowymi markami hotelowymi, takimi jak Claridge's, Raffles & Fairmont i Rosewood.
„Dzięki każdej współpracy hotelowej NO Uniform stara się zademonstrować wyjątkowy pobyt, jakiego może oczekiwać każdy gość” – dodaje Oakwell – „gdzie luksus jest nie tylko odczuwalny w architekturze i udogodnieniach, ale także doceniany poprzez nienaganne i stylowe mundury noszone przez personel”.
Na przykład w Raffles Doha firma Oakwell połączyła tradycyjne indyjskie wzory z eleganckim krawiectwem (i cylindrami) znanych londyńskich hoteli, aby oddać wielokulturowy charakter miasta.
W hotelu Nobu w londyńskiej dzielnicy Marylebone mundury nawiązują do japońskiego dziedzictwa marki dzięki warstwom przypominającym kimono i szarfie inspirowanej obi.
Natomiast mundury grupy Rosewood to udoskonalone wersje tradycyjnego brytyjskiego krawiectwa z wykorzystaniem bogatych tkanin.
Wyraziste stroje pomagają przyciągnąć gości hotelowych po pandemii
Do tworzenia strojów haute couture zaangażowani byli także inni projektanci, ponieważ ekskluzywne hotele chciały przyciągnąć klientów ponownie po pandemii.
W 2022 roku Guillaume Henry, dyrektor artystyczny Patou, współpracował z Hotel So/Paris nad nowymi mundurami.
Aby zapewnić gościom, że nie stracą uprzywilejowanej lokalizacji hotelu nad brzegiem Sekwany, wzbogacił kolekcję o odniesienia do marynarki – swetry w paski, szorty z błyszczącymi złotymi guzikami i marynarskie berety z jaskrawoczerwonymi pomponami.
Pracownicy The Standard Ibiza noszą teraz przewiewne, inspirowane latem lniane koszule i spodnie zaprojektowane przez markę odzieży męskiej SMR Days, a projektant z Brooklynu Jackson Wiederhoeft czerpał z fantazji Wesa Andersona przy tworzeniu strojów retro w Nemacolin w Pensylwanii.