O nas
Kontakt

Hiszpania zaproponowała zakaz lotów na krótkich dystansach, ale grupy ekologiczne nie są zadowolone

Laura Kowalczyk

Hiszpania zaproponowała zakaz lotów na krótkich dystansach, ale grupy ekologiczne nie są zadowolone

Organizacje ekologiczne ostro skrytykowały tę propozycję jako „czysto symboliczną”.

Hiszpania chce zakazać lotów na krótkich dystansach, jeżeli istnieje alternatywa w postaci pociągu, która zajmuje mniej niż 2,5 godziny.

Propozycja pochodzi od rządzącej w Hiszpanii Partii Socjalistycznej (PSOE) i skrajnie lewicowej partii Sumar, które w zeszłym miesiącu osiągnęły porozumienie w sprawie utworzenia nowego postępowego rządu koalicyjnego.

Środek ten ma na celu ograniczenie emisji z szybkich lotów krajowych i zachęcenie do bardziej zrównoważonych podróży w ramach hiszpańskiego planu działań w dziedzinie klimatu do roku 2050.

Może to mieć wpływ na loty z takich miast jak Alicante, Barcelona, ​​Sewilla i Walencja do Madrytu. Zakaz nie obejmowałby jednak lotów wykorzystujących stolicę w celu połączenia z trasami międzynarodowymi.

Francja wprowadziła podobny środek na początku tego roku, ale ekolodzy kwestionują jego skuteczność w ograniczaniu latania.

Czy Hiszpania wprowadzi zakaz lotów na krótkich dystansach?

Nie wiadomo jeszcze, czy zakaz wejdzie w życie. Koalicja PSOE i Sumaru nie wystarczy do zbudowania większości, dlatego nadal potrzebne jest wsparcie ze strony mniejszych partii regionalnych, w tym katalońskich niepodległościowców.

Ustępujący premier Pedro Sánchez ma czas do 27 listopada na osiągnięcie większości, w przeciwnym razie nowe wybory odbędą się w styczniu 2024 r.

W jaki sposób zakaz lotów na krótkich dystansach mógłby pomóc środowisku?

Jak wynika z badania opublikowanego w zeszłym miesiącu przez Ecologistas en Acción, wyeliminowanie krótkich lotów w przypadku alternatywnych połączeń kolejowych trwających do czterech godzin pozwoliłoby zaoszczędzić do 300 000 ton CO2 i 50 000 operacji lotniczych rocznie.

Konfederacja grup ekologicznych zaproponowała 11 tras lotniczych, które można zastąpić podróżami pociągiem, co obniży emisję CO2 Hiszpanii z lotnictwa krajowego o prawie 10%.

Jednak propozycja rządu osłabia ten cel, koncentrując się na podróżach, które można pokonać pociągiem w czasie krótszym niż 2,5 godziny.

Nie miałby on również zastosowania do lotów z przesiadkami do głównych portów lotniczych – zastrzeżenie to skłoniło firmę Ecologistas en Acción do nazwania zakazu teoretycznie „znakomitym środkiem”, który w praktyce pozostaje „czysto symboliczny”.

Zakaz lotów na krótkich dystansach we Francji okazał się podobnie ograniczony i dotyczył zaledwie trzech tras lotów.

Czy Hiszpania ma wystarczającą liczbę połączeń kolejowych, aby zastąpić loty na krótkich dystansach?

Podróże pociągiem zyskują na popularności w Hiszpanii, a udział kolei na trasie Madryt–Walencja wynosi już 90 procent w porównaniu z lotami lotniczymi, powiedział gazecie Politico prezes hiszpańskiego stowarzyszenia linii lotniczych ALA Javier Gándara.

Nie zawsze jednak łatwo jest zastąpić loty na krótkich dystansach podróżami pociągiem. Nawiązanie połączenia międzynarodowego na madryckim lotnisku Barajas z miasta takiego jak Walencja wymagałoby dojazdu szybkim pociągiem do głównego dworca kolejowego w stolicy, a następnie przesiadki na połączenie regionalne.

Proponowany zakaz nie obejmuje zatem łączonych lotów międzynarodowych, ponieważ pasażerowie prawdopodobnie zamiast tego wybraliby przesiadkę na innych europejskich lotniskach.

Hiszpańskie linie lotnicze Iberia również argumentowały, że częstotliwość pociągów obsługujących główne lotniska nie jest obecnie równa częstotliwości krótkich lotów krajowych.

ALA argumentuje, że zamiast egzekwować zakaz, duże lotniska powinny zostać połączone z siecią kolei dużych prędkości, aby zapewnić podróżnym wybór między podróżą samolotem a podróżą pociągiem.

Sieć szybko się rozwija, a lotnisko Barajas ma zostać do niej podłączone do 2026 roku.