O nas
Kontakt

Hollywoodzcy scenarzyści zgadzają się na ostateczne porozumienie mające zakończyć wielomiesięczny strajk

Laura Kowalczyk

Hollywoodzcy scenarzyści zgadzają się na ostateczne porozumienie mające zakończyć wielomiesięczny strajk

Umowa obejmuje gwarancje dotyczące sztucznej inteligencji oraz premię za resztki oglądalności na streamingu.

Hollywoodzcy scenarzyści będą mogli wrócić do pracy w środę po osiągnięciu porozumienia kończącego trwający prawie pięć miesięcy spór.

Gildia Pisarzy Amerykańskich i jej wspólny komitet negocjacyjny poparły to posunięcie dwa dni po osiągnięciu wstępnego porozumienia z koalicją największych hollywoodzkich studiów, serwisów streamingowych i firm produkcyjnych.

Po głosowaniu oświadczono, że strajk się zakończy i scenarzyści będą mogli rozpocząć pracę nad scenariuszami w środę o 12:01.

Wieczorne talk show – pierwsze, które wygasło, gdy scenarzyści wyszli 2 maja – będą prawdopodobnie pierwszymi programami, które zostaną wznowione. Powrót seriali opartych na scenariuszu zajmie więcej czasu, a aktorzy nadal strajkują, a na horyzoncie nie widać jeszcze żadnych negocjacji.

Scenarzyści muszą jeszcze głosować nad ratyfikacją kontraktu na początku października, ale zniesienie strajku pozwoli im pracować w trakcie tego procesu, poinformowała członków gildia w e-mailu.

Po wtorkowych głosowaniach zarządu umowy po raz pierwszy udostępniono scenarzystom, którym nie podano jeszcze żadnych szczegółów umowy, którą ich przywódcy nazwali „wyjątkową”.

Aktorzy nadal strajkują

Damian Dovarganes/Copyright 2023 The AP.  Wszelkie prawa zastrzeżone.
Aktorzy Jack Black (po lewej) i Bob Odenkirk dołączają do demonstrantów przed studiem Paramount Pictures w Los Angeles, wtorek, 26 września 2023 r.

Trzyletnie porozumienie obejmuje znaczące zwycięstwa w głównych obszarach, o które walczyli pisarze – wynagrodzenie, długość zatrudnienia, wielkość personelu i kontrola sztucznej inteligencji – co odpowiada lub prawie dorównuje oczekiwaniom na początku strajku.

Związek domagał się minimalnej podwyżki płac i przyszłych pozostałych zarobków z programów w wysokości od 5% do 6%, w zależności od stanowiska pisarza. Studia chciały od 2% do 4%. Kompromis zakładał podwyżkę od 3,5% do 5%.

Nowe zasady i regulacje

Gildia wynegocjowała także nowe płatności dodatkowe w oparciu o popularność programów przesyłanych strumieniowo, w przypadku których scenarzyści otrzymają premie za udział w najpopularniejszych programach w Netfliksie, Max i innych serwisach, co studia początkowo odrzuciły. Wielu pisarzy pikietujących skarżyło się, że nie otrzymywali odpowiedniego wynagrodzenia za pomoc w tworzeniu chętnie oglądanych obiektów.

Scenarzyści otrzymali również wymóg, zgodnie z którym w przypadku seriali, które mają mieć co najmniej 13 odcinków, zatrudnionych jest co najmniej sześciu scenarzystów, a liczby zmieniają się w zależności od liczby odcinków. Nie spełniło się ich pragnienie posiadania gwarantowanej sześcioosobowej obsady w programach, które nie zostały jeszcze zamówione w serialach, zamiast tego zdecydowali się na gwarantowaną trójkę.

Scenarzyści otrzymali także gwarancję, że ekipa seriali znajdujących się we wstępnej fazie rozwoju będzie zatrudniona przez co najmniej 10 tygodni, a ekipa seriali, które będą emitowane – przez trzy tygodnie w każdym odcinku.

OK, komputer?

Dzięki sztucznej inteligencji autorzy uzyskali regulację i kontrolę nad powstającą technologią, której poszukiwali. Zgodnie z umową surowe historie wygenerowane przez sztuczną inteligencję nie będą uznawane za „materiał literacki” – jest to termin stosowany w umowach dotyczących scenariuszy i innych form fabularnych tworzonych przez scenarzystę. Oznacza to, że nie będą konkurować z komputerami o napisy końcowe. Historie wygenerowane przez sztuczną inteligencję nie będą również uznawane za materiał „źródłowy” ani język umowny powieści, gier wideo lub innych dzieł, które pisarze mogą zaadaptować w formie scenariuszy.

Pisarze mają na mocy umowy prawo do wykorzystania sztucznej inteligencji w swoich procesach, jeśli firma, dla której pracują, wyrazi na to zgodę i zostaną spełnione inne warunki. Firmy nie mogą jednak wymagać od pisarza korzystania ze sztucznej inteligencji.

Wciąż strajkujący członkowie Gildii Aktorów Ekranowych – Amerykańskiej Federacji Artystów Telewizyjnych i Radiowych powrócili na linie pikiet we wtorek po raz pierwszy od chwili, gdy scenarzyści zawarli wstępne porozumienie, i ożywił ich nowy duch optymizmu.

Richard Vogel/Copyright 2023 AP.  Wszelkie prawa zastrzeżone.
Francusko-amerykański aktor Sebastian Roche’ (po prawej) dołącza do pikietujących SAG-AFTRA przed bramami studiów Warner Bros. w Burbank w Kalifornii, wtorek, 26 września 2023 r.

„Przez krótką chwilę naprawdę myślałam, że to potrwa do przyszłego roku” – powiedziała Marissa Cuevas, aktorka występująca w serialach „Kung Fu” i „Teoria wielkiego podrywu”. „Świadomość, że przynajmniej jeden z nas dostał dobry interes, daje dużą nadzieję, że my również dostaniemy dobry interes”.

Pikiety pisarzy zostały zawieszone, ale zachęcano ich do solidarności z aktorami, a we wtorek wielu z nich stanęło na tych liniach, w tym twórca „Mad Men” Matthew Weiner, który pikietował wraz z przyjacielem i aktorem z „Ostry dyżur” Noaha Wyle’a przez cały czas strajków.

„Nigdy nie mielibyśmy takiego wpływu, jaki mieliśmy, gdyby SAG nie wyszedł” – powiedział Weiner. „Wykazali się dużą odwagą, robiąc to”.

Sojusz Producentów Filmowych i Telewizyjnych, który reprezentuje studia w negocjacjach, zdecydował się w pierwszej kolejności zająć się scenarzystami, którzy strajkowali już dłużej, a przywódcy SAG-AFTRA oświadczyli, że nie otrzymali żadnych propozycji wznowienia rozmów. Prawdopodobnie wkrótce się to zmieni.

Aktorzy głosowali także za upoważnieniem swoich kierownictwa do potencjalnego rozszerzenia strajku o lukratywny rynek gier wideo, co może wywrzeć nową presję na hollywoodzkie studia, aby zawarły umowę z wykonawcami zapewniającymi głosy i akrobacje w grach.

SAG-AFTRA ogłosiła to posunięcie późnym wieczorem w poniedziałek, stwierdzając, że 98% jej członków głosowało za rozpoczęciem strajku przeciwko firmom produkującym gry wideo, jeśli trwające negocjacje nie zakończą się sukcesem.

Gra w grach wideo może obejmować różnorodne role, od występów głosowych po rejestrację ruchu i akrobacje.

W negocjacjach w sprawie gier wideo uwzględniane są te same kwestie, co podczas strajku filmowego i telewizyjnego, w tym płace, środki bezpieczeństwa i ochrona przed wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Wśród zaangażowanych firm znajdują się giganci gier Activision, Electronic Arts, Epic Games, Take 2 Productions, a także działy gier wideo Disney i Warner Bros.′.

„Nadszedł czas, aby producenci gier wideo przestali grać w gry i poważnie podeszli do osiągnięcia porozumienia w sprawie tej umowy” – stwierdził w oświadczeniu prezes SAG-AFTRA Fran Drescher.

Audrey Cooling, rzeczniczka producentów gier wideo, powiedziała, że ​​„kontynuują negocjacje w dobrej wierze” i osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie ponad połowy przedstawionych propozycji.