O nas
Kontakt

Influencerzy BookTok: rewolucja w czytaniu czy doprowadzenie do „końca świata”?

Laura Kowalczyk

The TikTok logo next to a load of books`

#BookTok to jeden z najpopularniejszych trendów na TikToku, ale jak zmienia sposób, w jaki ludzie faktycznie czytają?

„Koniec świata.” To jedyny podpis, który użytkownik X, Lazar Radic, umieścił obok zdjęcia półki z książkami w – pozornie – Waterstones. Nie jest to jednak byle jaki regał na książki, tylko należy do nowej kategorii: Wykres TikTok.

Nie jest to już rzadkość w księgarniach na całym świecie. Nowe i stare wydania popularne na TikTok zostały zestawione, aby ułatwić użytkownikom wyszukiwanie.

Na dzień dzisiejszy post Radica wyświetlono ponad 35 milionów razy. Mógł mieć nadzieję, że tak masowe zaangażowanie zgodzi się z jego tonem przepowiadania zagłady. Być może sugeruje, że czytelnicy zafascynowani mediami społecznościowymi wybierają bardziej nudne materiały? Nie doczekał się jednak takiej odpowiedzi. Zdecydowana większość docenia możliwość obcowania młodych czytelników z literaturą.

W TikTok literatura stała się jednym z najważniejszych tematów od 2020 roku. Tag #BookTok ma ponad 200 miliardów wyświetleń, ponieważ twórcy treści przesyłają recenzje, skecze i inne treści związane z książkami.

Coco Hagi jest jedną z takich twórców. Dorastała w Leicester w Anglii. Przez całe życie była żarłoczną czytelniczką, ale nigdy nie znalazła zbyt wielu reprezentacji dla siebie jako muzułmanki w hidżabie w Wielkiej Brytanii. Zmieniło się to, gdy Hagi zaczął przeglądać BookTok podczas pandemii. W 2021 roku założyła własny kanał Kult Książki.

„Pomyślałam: mam 25 lat” – wyjaśnia Hagi. „Mam te książki, które uwielbiam i czuję, że mam swoje zdanie, więc dlaczego nie zobaczyć, co myśli ogół społeczeństwa”. Odkąd założyła swój kanał, Cult of Books zgromadził ponad 77 000 obserwujących i otrzymał ponad 2 miliony polubień. W większości filmy Hagi polecają i kategoryzują przeczytane książki – zwykle z gatunku romansów – z okazjonalnymi skeczami.

@cultofbooks Chłopaki, idźcie to przeczytać, chcę, żebyście zrujnowali mój sposób bycia #romans#booktok#cultofbooks#reader#blackbooktok#books♬ oryginalny dźwięk – Coco

Na TikToku Hagi znalazła społeczność rówieśników, z którą czuła pokrewieństwo, a która w Leicester była trudna do osiągnięcia. „TikTok otworzył drogę do reprezentacji i znacznie ułatwił znalezienie młodych czarnych autorów, takich jak Talia Hibbert, o których moim zdaniem w poprzednich pokoleniach nie byłoby tak dużego rozgłosu”.

Nowy zasięg, nowi czytelnicy

Rozwój społeczności BookTok oznaczał dla Hagi więcej niż tylko znajdowanie znajomych w Internecie, którzy mogliby sobie nawzajem polecać książki. Przypisuje platformie przedstawienie jej wielu jej najlepszym przyjaciołom. „Moi najlepsi przyjaciele są w Atlancie, na Florydzie i w Chicago” – mówi. „Wielu brytyjskich BookTokkerów też jest bardzo blisko. Wszyscy są tacy mili i zaangażowani, że zawsze dzielimy się pomysłami. Prowadzimy duży czat grupowy i większość z nich poznałem osobiście”.

Chociaż Hagi mógł znaleźć społeczność, dla Bena Mercera było to także miejsce, które pomogło mu w zmianie kariery. Jako zawodnik rugby grał zawodowo w drużynach z Anglii, Francji i Australii, ale nie czuł, że podbił ten sport. Po pożegnaniu zastanowił się nad swoimi ambicjami i napisał „Fringes: Life on the Edge of Professional Rugby”, osobistą relację z kariery sportowej tuż w centrum uwagi.

Udał się do TikTok, aby spróbować promować książkę. Mercer ma około trzydziestki i jest zbudowany… cóż, zbudowany jak gracz rugby. Mercer nie przypomina szerokiego stereotypu BookTokkera, ale podszedł do platformy jak kaczka do wody. Współpraca z twórcami treści w ramach wspólnej miłości do wszystkich książek – beletrystyki i literatury faktu. Zaczął tworzyć cotygodniowe filmy, w których czytał krótkie fragmenty ulubionych książek, zaczynając od „Normal People” Sally Rooney (klasyka BookTok).

@bcemercer, dlaczego napisałem książkę #booktok Oto wiele powodów, dla których zadałem sobie trud napisania mojej pierwszej książki Fringes – Life on the Edge of Professional Rugby. Obejmują one realizację życiowych ambicji, zakończenie mojej kariery w rugby, udowodnienie moich zdolności zawodowych dla przyjemności i wyzwania oraz udowodnienie sobie czegoś. Książka ukazała się już kilka lat temu i chociaż nie jest idealna, nadal jestem z niej bardzo dumny. Sam go opublikowałem i został przyjęty lepiej, niż myślałem. #books#fringeslifeontheedgeofprofessionalrugby#fringesbook#writingbooks#writertok#authortok#nonfictionbooks#rugbybooks#prorugby♬ oryginalny dźwięk – Ben Mercer

Podobnie jak Hagi, liczba obserwujących Mercera wzrosła – ma obecnie ponad 200 000 obserwujących – w miarę jak nadal publikuje filmy, na których poleca książki i angażuje się w trendy BookTok. „Myślę, że ludzie zawsze szukają nowych pomysłów i nowych sposobów dotarcia do ludzi” – mówi. „Wszystko, co tak naprawdę jest, to wzmacniacz szeptany”.

Ale czy TikTok nie miał być „końcem świata”, przynajmniej według tego internetowego plakatu. Wielu sceptyków mediów społecznościowych obawia się, że siła wpływowych osób przejmie ważną rolę krytyków w kierowaniu opinii publicznej w kierunku literatury dobrej jakości.

Mercer szybko zauważa, że ​​nie jest krytykiem. „Wolałbym po prostu być miły i dzielić się w pozytywny sposób, a krytykę pozostawić komuś innemu” – mówi, zauważając to jako sam autor, chociaż łatwo byłoby wejść do Internetu i wyrzucić książkę, która mu się nie podobała. , nigdy nie chciałby przyczynić się do okrutnego napadu na innego autora.

Utrzymywanie tego w realu

Jeśli obawiają się, że osoby wpływowe z BookTok są w nim tylko po to, by zyskać siłę i będą promować każdą starą książkę, która z kolei mogłaby je promować, Hagi zwraca uwagę na znaczenie autentyczności na platformie. „Zawsze będą cię obserwować. Jeśli powiesz, że lubisz książkę, a ludzie powiedzą ci, że nie, dadzą ci o tym znać” – mówi. „Musisz być bardzo szczery wobec siebie i swojej niszy”.

Zarówno Hagi, jak i Mercer są pozytywnie nastawieni do platformy. Nie trudno zrozumieć dlaczego. W przypadku Mercera pozytywne opinie i społeczność, którą stworzył, zachęciły go do napisania trzech kolejnych książek, a Hagi dostał pracę jako asystent redakcyjny w cenionym wydawnictwie Penguin.

Hagi ledwo może uwierzyć w swoje szczęście: od pracy w dziale sprzedaży Waterstones podczas studiów, po założenie Cult of Books, a obecnie pracę bezpośrednio w jednym z niezłomnych przedstawicieli branży. „Miałam okazję rozmawiać w firmie Penguin w ramach programu Lit in Color” – zauważa. „Jeśli coś Cię pasjonuje, może to naprawdę zmienić bieg Twojego życia”.

59% osób w wieku 16–25 lat twierdzi, że BookTok pomógł im odkryć pasję do czytania

Dla księgarzy wartość platformy mediów społecznościowych, która generuje rozgłos dla książek, jest oczywista i warto się w nią zaangażować, niezależnie od tego, co pomyśli wściekły użytkownik X.

„Pokolenie Z zaczyna na nowo czytać po latach, gdy było to „nudnym hobby”” – mówi Alyssa Badur, menedżerka ds. mediów społecznościowych w Dussmann das KulturKaufhaus, jednej z największych księgarń w Niemczech. „Wspaniałe jest to, że nie tylko czytają po angielsku, ale także mają odwagę czytać w językach obcych”.

Z niedawnych badań przeprowadzonych przez Stowarzyszenie Wydawców wynika, że ​​59% osób w wieku 16–25 lat twierdzi, że BookTok „pomogł im odkryć pasję do czytania”. Co ważne dla księgarni stacjonarnych, spośród 2000 respondentów prawie połowa (49%) stwierdziła również, że osobiście odwiedziła księgarnię dzięki TikTok.

„Jako największy niemiecki sprzedawca detaliczny mediów o szerokim zasięgu w mediach społecznościowych, ważne jest dla nas, aby wiedzieć, o których książkach jest obecnie głośno i recenzują blogerzy zajmujący się książkami” – kontynuuje Badur. Popularność w BookTok „często gwarantuje sukces na naszych kontach” – zauważa, wspominając „Czwarte skrzydło” Rebeki Yarros, które w zeszłym roku zniknęło z półek.

Jedna z krytyki pod adresem BookTok dotyczy tego, że podnosi on przede wszystkim fikcję o niższej jakości niż dzieła, którymi zachwycają się krytycy. Na zdjęciu opublikowanym przez Radica wiele książek należy do gatunku romansów – ulubionego przez Hagi – lub gatunku dla młodych dorosłych. Badur zauważa również, że książki, które Dussmann sprzedaje za pośrednictwem TikTok, należą głównie do gatunków New Adult i Young Adult.

Częściowo tę krytykę można odrzucić jako klasyczny snobizm. Zbyt długo powieści romantyczne spotykały się z niesprawiedliwą – i często mizoginistyczną – dezaprobatą wynikającą wyłącznie z ich popularności w porównaniu z bardziej „literackimi” gatunkami.

To też nie jest dokładny obraz. Tylko w pierwszym rzędzie zdjęcia opublikowanego przez Radica znajdują się „Sekretna historia” Donny Tartt, „Dziewiczne samobójstwa” Jeffreya Eugenidesa i „A Little Life” Hanyi Yanigahary. Wszystkie krytyczne uwagi autorów, których dzielą dwie nagrody Pulitzera, cztery nominacje do nagrody National Book Critics Circle Award i nominacja do Nagrody Bookera.

„Współczesna literatura, klasyka i fantasy również mają swoje miejsce na TikToku” – podkreśla Badur. Potwierdzają to zwycięzcy zeszłorocznej inauguracyjnej nagrody TikTok BookTok Awards w Wielkiej Brytanii i Irlandii. Kuratorem krótkiej listy był panel złożony z autorek Candice Braithwaite i Elizabeth Day, a także wpływowych osób, takich jak Hagi i Mercer.

@cultofbooks Niespodzianka! Nie mogę przestać się uśmiechać. Oryginalny dźwięk #BookTok#TikTokBookAwards♬ – Coco

W sierpniowej ceremonii obecny był laureat Nagrody Nobla Kazuo Ishiguro. „Był tam ten niesamowity autor z establishmentu i nie sądzę, żeby ktokolwiek zmusił go do zrobienia czegoś, czego nie chce” – Mercer mówi o Ishiguro. Jednak tego wieczoru Ishiguro wrócił do domu z pustymi rękami. Nagroda „Odrodzenia” trafiła jednak do innego establishmentu literackiego: Jane Austen.

Kolejna nagroda trafiła także do najlepszej księgarni niezależnej roku. Księgarnia Portobello w Edynburgu, urocza księgarnia, która publikuje idylliczne treści polecające książki, często wykorzystując ich malowniczą nadmorską lokalizację.

Kira Scott prowadzi media społecznościowe księgarni Portobello od czasu dołączenia do niej w 2021 r. „Gdy tylko zaczęliśmy publikować, zauważyliśmy różnicę w liczbie odbiorców i o ile bardziej pasjonaci i skupieni ci ludzie na książkach i rekomendacjach” – mówi Scott.

@portybooks Poświęciliśmy chwilę na zastanowienie się nad naszymi lekturami w 2023 r. i wybraliśmy jak dotąd najlepsze lektury tego roku. Z którym z naszych księgarzy jesteś na tej samej stronie? 📖 W kolejności występowania… Ness: Rogue Protocol: The Murderbot Diaries Martha Wells Lily: Mrs S K. Patrick Molly: Arrangements In Blue autorstwa Amy Key Euan: Penance Eliza Clark Kira: Recytatif Toni Morrison Alice: Arrangements In Blue autorstwa Amy Key Daj nam znać, jaka jest Twoja ulubiona lektura z 2023 roku (jak dotąd!) w komentarzach poniżej 👇 Hashtagi: #b#booktokb#bookrecommendationsb#bookrecsb#bookrecsb#booksuggestionsi#independentbookshopi#independentbusinessb#bookshopbooks #indybookshop#indiebookshop♬ Speed ​​Drive (od Barbie Album) – Charli XCX

Zauważa również, że odpowiadając na zainteresowania BookTok, zaopatrywali się w więcej książek fantasy, książek dla młodych dorosłych i science-fiction, a więc gatunków, których „zwykle nie mieliby zbyt wiele na stanie”. Jednak zamiast przynosić korzyści użytkownikom TikTok, zauważyli, że stali bywalcy w każdym wieku dobrze reagują. „Wielu klientów mówi: «Tego właśnie chcemy», więc nie tylko uspokajamy tych, którzy korzystają z BookTok.”

Główna grupa demograficzna BookTok faktycznie skupia się na młodych kobietach, a wpływ na wydawców i księgarzy jest interesującym trendem, pisze Natalie Wall, doktorantka języka angielskiego na Uniwersytecie w Liverpoolu, w Rozmowa. „Młode kobiety rzadko były traktowane poważnie jako krytyczki i czytelniczki” – zauważa. Chociaż Wall kwestionuje ryzyko wpływu BookTok na ujednolicenie branży. „BookTok również ma problem z różnorodnością – i to na wiele sposobów. Zalecenia są w przeważającej mierze opracowywane przez białych autorów i nie jest jasne, jakie długoterminowe skutki będzie to miało zarówno dla wydawnictw, jak i młodych czytelników, którzy gromadzą się w aplikacji po rekomendacje”.

Z punktu widzenia Scotta pracującego w księgarni Portobello zauważyła wzrost liczby osób w wieku około 20 i 30 lat przychodzących do księgarni. „Nie chodzi tylko o młodych ludzi, choć to naprawdę ważne. Miło, że przynosi to korzyści wszystkim, przynajmniej z naszej perspektywy”.