O nas
Kontakt

Inspiracja Diwali: jak indyjski festiwal świateł może rozjaśnić losy europejskich marek luksusowych

Laura Kowalczyk

Inspiracja Diwali: jak indyjski festiwal świateł może rozjaśnić losy europejskich marek luksusowych

Przygotowania do pięciodniowego festiwalu rozpoczęły się jakiś czas temu w Indiach, a kupujący szukali jeszcze bardziej luksusowych prezentów i strojów na tegoroczne wydarzenie, które ma coraz większe znaczenie dla wiodących luksusowych marek w Europie.

Pochodzące od sanskryckiego słowa Deepavali, oznaczającego „rząd świateł”, Diwali to hinduskie, dżinistyczne i sikhijskie święto triumfu dobra nad złem.

Kładąc nacisk na dostatek i szczęście oraz rytuały zapalania świec, jest to szansa na oddanie się słodyczom, przebieraniu się i wręczaniu prezentów.

Tegoroczne obchody Diwali, odbywające się zwykle między końcem października a listopadem, odbędą się w dniach 10–15 listopada, a główny dzień przypada na 12 listopada – najciemniejszy dzień według hinduskiego kalendarza księżycowego miesiąca „Kartika”.

Chociaż tradycyjnym strojem na Święto Diwali są sari, lehenga i salwar kurtas, podejście się zmienia, a Indie i ich diaspora odnotowują rosnącą liczbę klientów, którzy wydają dużo pieniędzy.

Trend ten okazał się wielką szansą dla luksusowych marek, takich jak Jimmy Choo, Swarovski i Gucci, które go wykorzystały i wyprodukowały na tę okazję limitowane edycje.

„Zauważyliśmy, że nasi klienci są nowicjuszami w stylu i eksperymentują, łączą międzynarodowe marki z ich tradycyjnymi strojami, łącząc to, co najlepsze z obu światów” – powiedziała Cecilia Morelli Parikh, współzałożycielka Le Mill, wiodącego luksusowego sklepu koncepcyjnego w Bombaju Moda.

Ludzie robią zakupy w przeddzień Diwali.
Ludzie robią zakupy w przeddzień Diwali.

Popyt na dobra luksusowe

Na początku tego roku informowaliśmy o gwałtownym wzroście popytu na dobra luksusowe ze strony najbogatszych warstw społeczeństwa.

W kwietniu francuska firma LVMH jako pierwsza w Europie przekroczyła barierę 500 miliardów dolarów. LVMH, właściciel 75 luksusowych marek, w tym Dior, Louis Vuitton i Tiffany, również znalazł się w gronie 10 najlepiej wycenianych firm na świecie.

Wydaje się, że to zainteresowanie luksusowymi zakupami znajduje odzwierciedlenie w Indiach, gdzie 70 procent Hindusów jest gotowych wydać więcej podczas święta Diwali, co stanowi wyraźny wzrost o 35 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Jak wynika z badań Mileu, wynika to z tego, że ponad połowa konsumentów postrzega swoją sytuację finansową jako lepszą (53 proc.), a nieco mniej niż połowa pragnie w tym roku świętować znacznie więcej (49 proc.).

Zdecydowana większość stwierdziła także, że jest zainteresowana zakupem dóbr i odzieży luksusowej (84 proc.) oraz złota (80 proc.).

Luksusowe spowolnienie

Ten optymistyczny nastrój wśród Hindusów przed Diwali to dobra wiadomość dla marek luksusowych, takich jak LVMH, które w ciągu ostatnich kilku miesięcy doświadczyły zmiany nastroju.

Akcje LVMH spadły w październiku o siedem procent w związku ze spowolnieniem sprzedaży napojów spirytusowych, takich jak koniak Hennessy. Po kilku rekordowych dla konglomeratu latach, popandemiczna bańka luksusu może pęknąć.

„W niepewnym otoczeniu gospodarczym i geopolitycznym Grupa ma pewność co do kontynuacji wzrostu” – stwierdził LVHM w oświadczeniu.

Mężczyzna niesie torby na zakupy Chanel
Mężczyzna niesie torby na zakupy Chanel

Na początku tego miesiąca indeks STOXX Europe Luxury 10 (.STXLUXP) również odnotował swój największy kwartalny spadek od 2020 r., co przypisano niepewności co do europejskiej gospodarki, a także nierównym perspektywom wzrostu gospodarki chińskiej.

Sprzedawcy detaliczni zauważyli rosnącą różnicę w wzorcach wydatków między zamożnymi a tak zwanymi „aspiracyjnymi” kupującymi, którym brakuje środków, aby regularnie wydawać pieniądze na drogie produkty.

Rynek luksusowy w Indiach

Klasa średnia Indii szybko rośnie i stanowi 31 procent populacji.

Według raportu Bain & Company „młodsi klienci oraz rosnąca klasa wyższa i średnia mogą napędzać rynek towarów luksusowych”, który według prognoz ma w Indiach wzrosnąć 3,5-krotnie do 2030 r.

Indyjski portal poświęcony kulturze „The Delivered” przekonuje, że kolekcje inspirowane kulturą są najważniejsze, a marki muszą dostosować swoje podejście do gustów indyjskich konsumentów.

Dobrym pomysłem jest wykorzystywanie indyjskich festiwali, zwłaszcza Diwali. Jednak choć wiele luksusowych marek wypuściło kolekcje na Chiński Nowy Rok, które można było kupić na całym świecie, tego samego nie można jeszcze powiedzieć o Indiach.

Rzadko widuje się strony internetowe luksusowych marek wypuszczające kolekcje na festiwal poza Indiami, a nawet lokalnie, edycje Diwali są limitowane.