O nas
Kontakt

Jak przełomowy kontroler dostępu firmy Sony ułatwi grę osobom niepełnosprawnym

Laura Kowalczyk

Jak przełomowy kontroler dostępu firmy Sony ułatwi grę osobom niepełnosprawnym

Aby sprostać wyzwaniom związanym z dostępnością w tradycyjnych grach, firma Sony opracowała innowacyjny kontroler we współpracy z niepełnosprawnymi graczami.

Granie w gry wideo od dawna stanowi wyzwanie dla wielu osób niepełnosprawnych, ponieważ tradycyjne kontrolery do PlayStation, Xbox czy Nintendo mogą być trudne lub wręcz niemożliwe w przypadku osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Jak wynika z raportu brytyjskiej organizacji charytatywnej Scope na rzecz równości osób niepełnosprawnych, dwie trzecie niepełnosprawnych graczy napotyka bariery w graniu w gry, a 40 procent kupiło gry wideo, z których nie mogli korzystać ze względu na słabą dostępność.

Utrata możliwości zabawy nie oznacza tylko utraty ulubionej rozrywki – może również pogłębić izolację społeczną społeczności, która już doświadcza jej w znacznie większym stopniu niż ogół populacji.

Nowy kontroler dostępu firmy Sony, opracowany przy udziale konsultantów ds. dostępności, ma to zmienić.

Przełomowy kontroler zapewniający dostępność gier

Martin Shane używa kontrolera Sony Access (po lewej) do grania w grę wideo w siedzibie Sony Interactive Entertainment w czwartek, 28 września 2023 r. w San Mateo w Kalifornii.
Martin Shane używa kontrolera Sony Access (po lewej) do grania w grę wideo w siedzibie Sony Interactive Entertainment w czwartek, 28 września 2023 r. w San Mateo w Kalifornii.

Niepełnosprawni gracze współpracują z firmą Sony od 2018 roku, aby współtworzyć projekt kontrolera dostępu.

To wyjątkowe, okrągłe urządzenie można umieścić na stole lub tacy dla wózka inwalidzkiego i oferuje wiele opcji dostosowywania, aby zaspokoić specyficzne potrzeby użytkowników.

Umożliwia modyfikację przycisków i drążków sterowniczych, programowanie wyspecjalizowanych elementów sterujących, a nawet parowanie dwóch kontrolerów tak, aby działały jako jeden.

„Rozmiary przycisków są naprawdę ogromne, a ja gram bocznymi rękami, a moje dłonie są dość duże. Dzięki temu, że mogę rozmieścić przyciski w odstępach, będę mógł je naciskać w sposób, w którym nie naciśnięcie dwóch przycisków na raz” – wyjaśnia Paul Lane, konsultant ds. dostępności w PlayStation.

Jeremy Lecerf, znany również jako Mr Gyzmo, wypróbowuje nowy kontroler Playstation Access podczas imprezy demonstracyjnej w Londynie 5 października 2023 r.
Jeremy Lecerf, znany również jako Mr Gyzmo, wypróbowuje nowy kontroler Playstation Access podczas imprezy demonstracyjnej w Londynie 5 października 2023 r.

Miło widzieć, że branża naprawdę się rozwija

Jeremy’ego Lecerfa

Niepełnosprawny francuski gracz

„Dobrze jest widzieć, że branża naprawdę podejmuje wyzwanie” w kwestii dostępności, mówi Jeremy Lecerf, francuski specjalista ds. dostępności w grach, który cierpi na miopatię, testując „Access Controller” w grze Zabłąkany.

„Gry wideo umożliwiły mi życie bliższe normalności, życie towarzyskie” – wyjaśnia Lecerf.

Kontroler będzie dostępny od 6 grudnia w zalecanej cenie detalicznej w Europie wynoszącej 89,99 EUR i 89,99 USD w USA, czyli mniej więcej tyle, co istniejące klasyczne modele.