O nas
Kontakt

Jak reklama Zary wywołała kampanię bojkotu marki

Laura Kowalczyk

Jak reklama Zary wywołała kampanię bojkotu marki

Największe marki, takie jak hiszpańska Zara i niemiecka Puma, stoją w obliczu rosnącej palestyńskiej kampanii bojkotu.

Zara przeprosiła i usunęła ze swojej strony internetowej i aplikacji kampanię reklamową przedstawiającą modelki z brakującymi kończynami i posągami okrytymi bielą po tym, jak niektórzy propalestyńscy aktywiści nawoływali do bojkotu sklepu odzieżowego. fashion – podał Reuters.

Właściciel Zary, Inditex, powiedział, że zmiana była częścią normalnego procesu odświeżania treści.

Później opublikowali przeprosiny na swoim koncie na Instagramie, zasypani dziesiątkami tysięcy gniewnych komentarzy pod zdjęciami, w tym wieloma z palestyńskimi flagami, podczas gdy na platformie komunikacyjnej X panował trend „#BoycottZara”.

Na jednym ze zdjęć modelka niesie manekina owiniętego w biel, na innym popiersie spoczywa na ziemi, a jeszcze inne przedstawia manekina bez rąk. Krytycy twierdzili, że przypominają zdjęcia zwłok owiniętych białymi całunami w Gazie.

Zobacz ten post na Instagramie

Post udostępniony przez urzędnika ZARA (@zara)

Zara nie komentuje nawoływań do bojkotu, ale twierdzi, że kolekcja „Atelier” została zaprojektowana w lipcu, a zdjęcia wykonano we wrześniu. Wojna między Izraelem a Hamasem rozpoczęła się po 7 października. W komentarzach na Instagramie można było przeczytać: „Bez względu na to, kiedy to wymyślono, wystarczy jedna osoba, aby wiedzieć, że nie trzeba tego wprowadzać w życie”.

Podczas premiery kolekcji 7 grudnia Zara powiedziała, że ​​została zainspirowana męskim krawiectwem sprzed wieków. Zdjęcia wydają się przedstawiać pracownię artysty z drabinami, sprzętem do pakowania, drewnianymi skrzyniami i dźwigami oraz asystentami w kombinezonach.

Od czasu konfliktu Izrael-Hamas nasiliły się wezwania do bojkotu

Reakcja ta uwypukliła zwiększoną wrażliwość międzynarodowych marek w miarę nasilania się walk w Gazie i nasilania się wezwań do bojkotów korporacyjnych.

Dyrektor generalny Web Summit złożył rezygnację ze stanowiska w październiku po komentarzach na temat konfliktu Izrael-Hamas.

Kampanie bojkotu po wojnie w Gazie uderzyły w zachodnie marki, takie jak McDonald’s i Starbucks w niektórych krajach arabskich, głównie w Egipcie i Jordanii, ale także w Kuwejcie i Maroku.

Uważa się, że niektóre firmy, na które skierowana jest kampania, zajmowały stanowisko proizraelskie, inne natomiast mają powiązania finansowe z Izraelem lub inwestycje w nim.

W zeszłym roku Zara znalazła się pod ostrzałem części Palestyńczyków i Izraelczyków po tym, jak szef lokalnej franczyzy tego sprzedawcy w Izraelu zorganizował kampanię na rzecz ultranacjonalistycznego polityka.

Niemiecka Puma jest ostatnią spośród zainteresowanych marek. Firma produkująca odzież sportową ogłosiła we wtorek, że w przyszłym roku zakończy sponsorowanie izraelskiej drużyny narodowej w piłce nożnej. Jak podaje Financial Times, firma twierdzi jednak, że decyzja została podjęta w 2022 r., na długo przed atakiem Hamasu z 7 października.

„Chociaż dwie nowo podpisane reprezentacje narodowe – w tym nowy zespół ds. deklaracji – zostaną ogłoszone jeszcze w tym roku i w 2024 r., kontrakty niektórych federacji, takich jak Serbia i Izrael, wygasną w 2024 r.” – powiedział Reuterowi rzecznik.

Jednakże palestyński ruch bojkotu, zbycia inwestycji i sankcji (BDS) wezwał do bojkotu tej firmy produkującej odzież sportową przed atakiem z 7 października w związku ze sponsorowaniem przez nią izraelskiej drużyny.