O nas
Kontakt

Jak sztuczna inteligencja zmienia kinematografię: spostrzeżenia z konferencji UNESCO w Paryżu

Laura Kowalczyk

Jak sztuczna inteligencja zmienia kinematografię: spostrzeżenia z konferencji UNESCO w Paryżu

W Paryżu UNESCO zorganizowało konferencję, podczas której twórcy filmowi mogli zmierzyć się z szybko nadchodzącą erą sztucznej inteligencji w swojej branży.

Od pokoleń filmowcy wyobrażali sobie fikcyjną przyszłość, w której technologia zastąpiłaby nas.

Teraz alarmują o bardzo realnym i aktualnym zagrożeniu, ostrzegając, że jeśli świat nie podejmie teraz działań w celu uregulowania sztucznej inteligencji, przejmie on kręcenie filmów i wiele innych dziedzin ludzkiej działalności.

Przemawiając na konferencji na temat sztucznej inteligencji w Paryżu zorganizowanej przez agencję kulturalną i naukową ONZ UNESCO, Joseph McGinty Nichol, który wyreżyserował aniołki Charliego I Terminatorskie ocalenieprzedstawił apokaliptyczną wizję.

Jego zdaniem w ciągu najbliższych kilku dekad sztuczna inteligencja może zastąpić setki tysięcy ludzi w branży filmowej, w tym aktorów, pisarzy i artystów zajmujących się efektami wizualnymi.

Joseph McGinty Nichol przemawia na scenie podczas konferencji UNESCO na temat sztucznej inteligencji w Paryżu, 19 października 2023 r.
Joseph McGinty Nichol przemawia na scenie podczas konferencji UNESCO na temat sztucznej inteligencji w Paryżu, 19 października 2023 r.

„To bardzo poważny moment. Przyjrzyj się, co robią te maszyny AI. To rozwali twój umysł. Są kreatywni. Naśladują ludzkie zachowanie” – stwierdziła McGinty Nichol, lepiej znana jako McG.

„Bardzo, bardzo szybko jest coraz lepiej. To jest 1,0. Na razie nie możemy po prostu powiedzieć: „Hej, podoba mi się”. Pulp Fikcja. Czy mogę zobaczyć kontynuację Pulp Fikcja?”. Jeszcze go nie ma, ale nadejdzie bardzo szybko.”

Jednak sztuczna inteligencja działa poprzez przeszukiwanie pracy wykonanej przez ludzi i jej kopiowanie. Niektórzy twierdzą, że nie może to być nigdy nic innego, jak tylko naśladowca, a nie rywal dla uznanych reżyserów słynących z oryginalności, takich jak hiszpański reżyser Pedro Almodóvar.

McG nie jest jednak tego taki pewien. „Myślę, że biorąc pod uwagę stopień, w jakim się udoskonala, bardzo trudno będzie odróżnić Almodóvara od sztucznej inteligencji, co łamie mi serce, ale myślę, że sztuczna inteligencja staje się tak potężna”.

Pozytywny potencjał sztucznej inteligencji w kręceniu filmów

Wiele osób jest jednak podekscytowanych możliwościami, jakie otwiera sztuczna inteligencja.

Christóbal Valenzuela jest urodzonym w Chile dyrektorem generalnym Runway, wiodącej firmy zajmującej się generowaniem wideo opartej na sztucznej inteligencji. Jej technologię wykorzystano w nagrodzonym Oscarem filmie Wszystko i wszędzie Wszystko na raz.

Mówi, że sztuczna inteligencja to nowe, przełomowe narzędzie, które zdemokratyzuje kręcenie filmów, czyniąc je szybszym, łatwiejszym i tańszym, tworząc możliwości dla utalentowanych osób wyposażonych jedynie w smartfony i technologię sztucznej inteligencji.

„Myślę, że dzięki temu kręcenie filmów stanie się dostępne dla większej liczby osób” – powiedziała Valenzuela.

„Historia kina to historia wielu zmian już w XIX wieku. Aparat nie był wówczas postrzegany jako forma sztuki. Wielu malarzy postrzegało to jako zagrożenie. Ostatecznie kamera doprowadziła do kina, nowej formy sztuki, stworzyła nową praktykę artystyczną i zmieniła świat w bardzo fantastyczny sposób, ale tylko dzięki przyjęciu go przez artystów”.

Hollywoodzkie obawy dotyczące sztucznej inteligencji

Frances Fisher uczestniczy w pikiecie przed studiami Warner Bros. w środę, 26 lipca 2023 r. w Burbank w Kalifornii.
Frances Fisher uczestniczy w pikiecie przed studiami Warner Bros. w środę, 26 lipca 2023 r. w Burbank w Kalifornii.

Wielu ludzi w Hollywood jest jednak głęboko podejrzliwych wobec tej pozytywnej wizji. Związek aktorów SAG-AFTRA prowadzi najdłuższy w historii strajk, zakłócając produkcję filmową i telewizyjną.

Kluczową kwestią jest to, kto jest właścicielem podobizny aktora, jeśli jest ona reprodukowana przez sztuczną inteligencję. W tym roku scenarzyści również przerwali pracę na kilka miesięcy, zanim zawarli umowę ze studiami.

Duncan Crabtree-Ireland, główny negocjator SAG-AFTRA, przyznał, że sztuczna inteligencja na pewno tu pozostanie, ale stwierdziła również, że istnieje głębokie poczucie obawy, że może zostać wykorzystana przez szefów studiów i potężne korporacje chcące maksymalizować zyski poprzez cięcie kosztów.

Powiedział, że takie obawy można rozwiązać w drodze sprawiedliwego porozumienia w sprawie świadomej zgody i odszkodowania.

„Każdy aktor ma tylko jedną twarz i jeden głos. Jeśli firmy będą miały swobodę uczenia algorytmów sztucznej inteligencji na podstawie tych twarzy i głosów, kariera aktora może potencjalnie się zakończyć” – powiedział.

„Nasz związek nie będzie opowiadał się za zaprzestaniem stosowania sztucznej inteligencji lub zakazem jej stosowania w przemyśle rozrywkowym. Uważamy jednak, że firmy korzystające z technologii sztucznej inteligencji muszą mieć obowiązek uzyskania świadomej zgody wszelkich osób, których głos, występy, podobizny lub własność komercyjna są replikowane lub wykorzystywane do generowania nowych materiałów. Firmy muszą sprawiedliwie wynagradzać te osoby”.

Problemy z plagiatem w treściach generowanych przez sztuczną inteligencję

Picketerowie niosą znaki przed NBC w Rockefeller Center w poniedziałek, 17 lipca 2023 r., w Nowym Jorku.
Picketerowie niosą znaki przed NBC w Rockefeller Center w poniedziałek, 17 lipca 2023 r., w Nowym Jorku.

Innym powodem, dla którego filmowcy niechętnie korzystają ze sztucznej inteligencji, jest obawa przed plagiatem.

Sarah Dearing z Międzynarodowego Stowarzyszenia Pisarzy Gildii stwierdziła, że ​​zawodowi pisarze martwią się prawami autorskimi, ale mają też moralny sprzeciw wobec wykorzystywania oryginalnych dzieł, które firmy zajmujące się sztuczną inteligencją przejęły bez pozwolenia.

„Myślę, że musimy poprosić pisarzy i innych artystów, aby wyrazili zgodę na dostarczanie swoich materiałów do programów generatywnych sztucznej inteligencji. Uważamy, że rezygnacja jest podejściem fałszywym. Technicznie rzecz biorąc, naprawdę nie możesz. Raz użytego modelu nie da się już cofnąć. Chcielibyśmy więc, aby w programie AI licencjonowano materiały artystyczne i wykorzystywano wyłącznie materiały artystyczne, które mają zgodę twórcy”.

Zwolennicy sztucznej inteligencji argumentują, że może ona prowadzić do ogromnego wzrostu produktywności, zmniejszając potrzebę ponownego kręcenia scen i przejmując wiele bardziej przyziemnych zadań.

Yvonne Muinde przemawia przez rozmowę wideo podczas konferencji UNESCO AI w Paryżu
Yvonne Muinde przemawia przez rozmowę wideo podczas konferencji UNESCO AI w Paryżu

Yvonne Muinde, mieszkająca w Kenii artystka zajmująca się efektami wizualnymi, która pracowała nad tym filmem Awatara, Hobbit I Planeta małpstwierdziła, że ​​chociaż sztuczna inteligencja może być pomocna dla kogoś z jej dużym doświadczeniem, obawia się, że może utrudnić karierę osobom dopiero rozpoczynającym pracę.

„Nie miałabym nic przeciwko, gdyby wiele przyziemnych rzeczy, które muszę wykonywać, można było zautomatyzować” – stwierdziła.

„Ale jednocześnie praca i nauka poprzez te działania i te narzędzia pozwolą ci zdobyć doświadczenie i wiedzę specjalistyczną później. To podróż przez ciężką pracę, która prowadzi cię tam, gdzie jesteś. Dlatego bardzo martwię się o przybycie młodszych artystów – dla których punktem odniesienia jest jedynie naciśnięcie przycisku generującego pomysł, zamiast rozmawiać z innymi ludźmi, aby dowiedzieć się, jak opracować pomysł”.

Współpraca na rzecz lepszej przyszłości AI

Pomimo obaw związanych z negatywnym wpływem technologii, nie tylko sztucznej inteligencji, ale mediów społecznościowych i Internetu w ogóle, rządy niewiele zrobiły, aby ją uregulować. Duncan Crabtree-Ireland powiedział, że kończy się czas na ochronę miejsc pracy przed sztuczną inteligencją, ale gdyby światowi przywódcy zjednoczyli się teraz, aby działać, mogliby ocalić świat ludzkiej kreatywności.

„Ludzi nie powinni dźwigać ciężaru podejmowania tej walki samotnie. Ci prawodawcy, którzy przejmą inicjatywę w opracowywaniu i wprowadzaniu wykonalnych zabezpieczeń, będą bohaterami nadchodzących dziesięcioleci” – powiedział.

„Dotyczy to nie tylko rządów na szczeblu krajowym. Kluczowe instytucje międzynarodowe mają do odegrania kluczową, centralną rolę w badaniach, edukacji, najlepszych praktykach, a nawet ustalaniu norm. Wyobraź sobie dobro, które można osiągnąć dzięki współpracy UNESCO, światowej organizacji własności intelektualnej i Międzynarodowej Organizacji Pracy. Wyobrażajmy sobie lepszy świat. Zróbmy to, co należy zrobić, aby sztuczna inteligencja służyła ludzkości, a nie ludzkość sztucznej inteligencji.”