Najcenniejszym właścicielem marki na świecie jest chiński bank ICBC, a jego wartość przekracza PKB Słowenii. Tymczasem Europejczycy pozostają w tyle, a rosyjscy pożyczkodawcy nadal upadają.
Jak wynika z nowego raportu firmy doradczej Brand Finance, cztery z największych chińskich banków znajdują się na szczycie listy 500 najcenniejszych marek bankowych świata, pozostawiając daleko w tyle amerykańskich i europejskich pożyczkodawców.
Już ósmy rok z rzędu pierwsze miejsce w rankingu 500 największych marek bankowych na świecie zajął ICBC (Industrial and Commercial Bank of China). Pożyczkodawca zwiększył wartość swojej marki o 3% do 71,8 miliardów dolarów (65,77 miliardów euro), co stanowi mniej więcej równowartość nominalnego PKB Słowenii.
Znaczenie kapitału marki
Marka reprezentuje jeden z atutów banku. Jednakże często jest to aktywo o wysokiej wartości w porównaniu z innymi aktywami w księgach.
Aby ocenić wartość pieniężną nazwy instytucji, Brand Finance przyjrzał się bliżej, między innymi, zdolności pożyczkodawców do przyciągania uwagi i preferencji klientów, a także zdolności tych pożyczkodawców do utrzymywania zaufania klientów i znaczących relacji z klientami.
Łączna wartość marek 500 banków uwzględnionych w rankingu podwoiła się w ciągu ostatniej dekady i wzrosła o 2,3% w porównaniu z rokiem ubiegłym, osiągając rekordową wysokość 1,44 biliona dolarów (kwota zbliżona do nominalnego PKB Hiszpanii).
Chińskie banki zajmują pięć miejsc w pierwszej dziesiątce, wykazując silne ożywienie w porównaniu z rokiem poprzednim.
Prawie dwie trzecie z 74 chińskich pożyczkodawców znajdujących się na liście zwiększyło wartość swojej marki w 2023 r. „Chińskie marki bankowe mają duże rezerwy i w razie potrzeby mogą polegać na wsparciu rządu centralnego” – powiedział David Haigh, prezes i dyrektor generalny Brand Finance. .
Stany Zjednoczone są drugim krajem z największą liczbą banków na liście. W kraju odnotowano niewielki spadek łącznej wartości marki (uwzględniając wszystkie amerykańskie banki na tej liście), która wynosi 332,2 miliarda dolarów (304,31 miliarda euro).
Na drugim końcu rankingu, które odczuły spadek ogólnej wartości marki swojego pożyczkodawcy, prym wiodą Rosja (69%), Malezja (20%) i Nigeria (14%).
W wyniku międzynarodowych sankcji nałożonych na Rosję największy spadek pozycji w rankingach odnotowały dwie największe marki w tym kraju, VTB i Sber, odpowiednio o 91% i 63%.
Europejskie banki pozostają w tyle
Bankom europejskim niewiele zabrakło do pierwszej dziesiątki. Największa marka bankowa w Europie, HSBC, ma wartość 20 miliardów dolarów (18,32 miliarda euro) i zajmuje 11. miejsce na świecie, po dwóch latach na 12. miejscu.
Marka HSBC zyskała na popularności po przejęciu za 1 funta brytyjskiego oddziału upadłego banku z Doliny Krzemowej w marcu 2023 r. oraz po ustaleniu planów rozwoju nowego podmiotu pod zmienioną marką – obsługującego społeczność startupów – w Stanach Zjednoczonych. Wielkiej Brytanii, Bliskiego Wschodu i Azji.
Z raportu wynika, że dobre wyniki osiągnęły także inne banki europejskie. W tym roku wiele krajów odnotowało silny łączny wzrost marki, przy ogólnym wzroście wartości marki w całym regionie o 3,2%.
Francja, Holandia i Hiszpania zwiększyły wartość swoich marek o około 10%.
Do nielicznych sukcesów należy hiszpański bank Banco Santander, który w rankingu zajmuje 13. miejsce. Pożyczkodawcy udało się zwiększyć wartość swojej marki o 12% do 18,9 miliarda dolarów (17,31 miliarda euro) w wyniku kampanii sponsoringowej, w tym z udziałem Ferrari i F1.
Węgry wyróżniają się sukcesami w poszczególnych krajach, ponieważ udało im się zwiększyć ogólną wartość swojej marki o największą kwotę spośród 50 najlepszych.
„Wyczyn dokonany samodzielnie przez OTP Bank” – napisano w raporcie, dodając, że największy bank komercyjny w kraju tak bardzo poprawił wartość swojej marki, że awansował o 46 miejsc w rankingu, plasując się na 177. miejscu w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Marki lokalne okazują się silniejsze od marek globalnych
Raport oblicza część wartości marki na podstawie siły marki, biorąc pod uwagę wartość dostarczoną przez pożyczkodawcę. W tym roku odkryli, że lokalne banki w coraz większym stopniu przyćmiewają globalnych graczy w tym obszarze.
Indonezyjska BCA jest uznawana za najsilniejszą markę bankową na świecie, a afrykańscy gracze regionalni odnotowują wysokie wyniki w zakresie siły marki, mierzonej w skali od 0 do 100.
„Nasze badanie pokazuje, że silne marki banków krajowych wypełniają lukę w zaufaniu klientów” – powiedział Haigh.
Zdobywanie serc i umysłów klientów
Jeśli chodzi o to, jak banki mogą w przyszłości poprawić wartość swojej marki, „niezbędne są znaczące powiązania z budowaniem silnej marki” – stwierdziła w raporcie Joy Macknight, gościnna redaktorka Brand Finance Journal.
Budowanie zaufania i poczucie celu należą do najważniejszych narzędzi. Jednocześnie nowe, powstające technologie, w tym sztuczna inteligencja (AI), mogą okazać się przydatne, jeśli zostaną dobrze wykorzystane.
W epoce, w której sztuczna inteligencja potencjalnie przejmuje zadania takie jak obsługa klienta, „kluczem do sukcesu jest płynne połączenie energicznych pracowników i najnowocześniejszych technologii w celu dostarczania odpowiednich usług i spersonalizowanych doświadczeń, które faktycznie pomagają klientom w najważniejszych momentach” – Macknight dodany. .