Firmy amerykańskie dominują w światowej dwudziestce, w której znajdują się tylko dwie firmy z jednego kraju europejskiego.
Amazon został uznany za największą markę świata w 2023 r., a jego wartość szacowana jest na 299,28 miliarda dolarów (273,49 miliarda euro), pomimo spadku o 51 miliardów dolarów w ciągu ostatniego roku.
W badaniu opublikowanym we wtorek przez media zajmujące się analizą finansową TradingPedia, gigant e-commerce wspiął się w rankingach, wyprzedząc ubiegłorocznego lidera Apple, który stracił 16% swojej wartości do 297,51 miliarda dolarów.
Na trzecim miejscu znajduje się Google, który od ubiegłego roku zwiększył swoją wartość o prawie 18 miliardów dolarów do 231,38 miliardów dolarów.
Stany Zjednoczone są zdecydowanie najliczniej reprezentowanym krajem w pierwszej dwudziestce rankingu i reprezentują połowę notowanych na nim firm o łącznej wartości około 1,5 biliona dolarów. Największą firmą spoza USA jest południowokoreańska firma technologiczna Samsung, która zajmuje szóste miejsce z 99,66 miliardami dolarów.
Europa tylko dwukrotnie znalazła się w pierwszej dwudziestce, w obu przypadkach dzięki Niemcom: Deutsche Telekom z wartością 62,93 miliardów dolarów plasuje ją na 11. miejscu, podczas gdy producent luksusowych pojazdów Mercedez-Benz zajmuje 16. miejsce z 58,8 miliardami dolarów.
Jednak pomimo ich ograniczonej obecności w pierwszej dwudziestce, europejskie kraje i firmy zajmują ważne miejsce w szerszym badaniu TradingPedia.
Media ustaliły, że jedynie 30 krajów ze 195 ma marki w pierwszej 500-tce świata, a prawie połowa z nich (14) to marki europejskie.
Sprawdź naszą interaktywną mapę, aby dowiedzieć się, która marka jest najbardziej ceniona w każdym z 14 krajów europejskich znajdujących się na liście 500 najlepszych:
Kilka krajów ma monopol na główne marki
Według TradingPedia wydaje się, że bardzo niewiele krajów jest w stanie wyprodukować główne marki, niezależnie od wielkości.
Ustalono, że w pierwszej 500 znajduje się tylko 20 krajów z więcej niż trzema markami: Stany Zjednoczone, Korea Południowa, Chiny, Niemcy, Japonia, Wielka Brytania, Arabia Saudyjska, Indie, Francja, Kanada, Włochy, Hiszpania, Szwecja, Rosja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Australia, Szwajcaria, Singapur, Brazylia i Holandia.
Stany Zjednoczone i Chiny wyraźnie przodują na arenie światowej, reprezentując odpowiednio 202 i 79 marek z listy 500 najlepszych. Patrząc na pierwszą setkę, ponad połowa (53) pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, a 22 z Chin.
Niemcy mają siedem marek w pierwszej setce, za nimi plasuje się Japonia z sześcioma, Korea Południowa z czterema i Wielka Brytania z trzema.
Zapomnij o markach: jakie są największe branże?
Patrząc na sektory jako całość, według TradingPedia sektor bankowy dominuje pod względem liczby marek w każdym sektorze: około 14,2% wszystkich marek z pierwszej 500 to firmy świadczące usługi bankowe i finansowe, podczas gdy te 10% należy do sektor detaliczny.
Jednak pod względem ogólnej wartości na pierwszym miejscu znajdują się technologia i handel detaliczny, przy czym marki technologiczne stanowią około 13,4% całkowitej wartości 500 największych firm, a marki detaliczne 13,2%.
Nie każdy kraj jest w stanie wykreować znaczącą markę, a większe gospodarki mają pod tym względem przewagę.
Niemniej jednak marki o zasięgu globalnym mogą wyłonić się z różnych części świata, a w niektórych przypadkach mniejszym gospodarkom udaje się stworzyć dobrze znane marki wbrew wszelkim przeciwnościom: telefony Nokia w Finlandii i piwo Corona w Meksyku, żeby wymienić tylko kilka. Wspomnijmy tylko o dwóch .