O nas
Kontakt

Jakie są największe wyzwania stojące przed niemiecką gospodarką w 2024 roku?

Laura Kowalczyk

German Chancellor Olaf Scholz attends a debate about Germany

Oczekuje się, że wkraczając w rok 2024, największa gospodarka Europy będzie w dalszym ciągu borykać się z konsekwencjami niedawnego kryzysu gospodarczego. TylkoGliwice Business podkreśla pięć kluczowych wyzwań dla niemieckiej gospodarki w 2024 roku.

Niemcy w 2024 r. staną w obliczu trudnej bitwy gospodarczej.

Oczekuje się, że wzrost PKB w tym roku spadnie o 0,6%, przy silnej presji stagflacyjnej i groźbie „powolnej recesji”, na co wskazuje spadek aktywności produkcyjnej.

Przemysł samochodowy, jedna z perełek w przemysłowej koronie Niemiec, również jest narażony na kłopoty, a oczekuje się, że ograniczenia budżetowe stworzą nowe problemy dla gospodarstw domowych i konsumentów.

Złe wieści dla niemieckiego PKB

Niektóre z wiodących organizacji gospodarczych świata przedstawiły już ponure prognozy dotyczące PKB Niemiec w 2024 roku.

Według najnowszego raportu Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) oczekuje się, że będzie to jedyna duża gospodarka światowa, która w tym roku skurczy się, co wzmocni jej status najbardziej uderzającego przykładu słabego wzrostu wśród głównych krajów europejskich.

Dodatkowo OECD przewiduje, że Niemcy mogą odczuć skutki „globalnego spowolnienia gospodarczego” w związku z osłabieniem handlu i rosnącymi stopami procentowymi w skali globalnej, które będą miały wpływ na nowy rok.

Stagflacja gospodarcza – utrzymująca się wysoka inflacja w połączeniu z wysokim bezrobociem i stagnacją popytu – na przełomie 2022 i 2023 roku Niemcy doświadczyły podobnego spowolnienia, w efekcie czego większość prognoz gospodarczych przewiduje spadek oszczędności o 0,6%. W tym roku.

„Pogrążanie się w powolnej recesji”

Rok 2023 uznano w Niemczech za rok stagnacji, a gazeta The Guardian posunęła się nawet do zastanowienia się, czy Niemcy nie pogrążyły się w „powolnym spadku” z powodu szkodliwego połączenia utrzymującej się inflacji i zahamowania wzrostu.

Dla porównania: w czwartym kwartale 2022 r. wydatki rządowe spadły o 0,2%, podczas gdy w pierwszym kwartale 2023 r. były one znacznie niższe i wyniosły 1,9%.

Podobnie warto zauważyć, że z powodu próżni w sektorze gospodarczym w 2023 r. bezrobotnych pozostało około 2,6 mln osób. W 2022 r. liczba ta była stosunkowo niższa i wyniosła 191 tys. osób.

Oczekuje się, że stopa bezrobocia ulegnie pogorszeniu w nadchodzącym roku, jeśli warunki gospodarcze w Niemczech pozostaną takie same.

Robert Habeck, Minister Gospodarki i Ochrony Klimatu, Kanclerz Olaf Scholz i Christian Lindner, Minister Finansów, w Berlinie, 13 grudnia 2023 r.
Robert Habeck, Minister Gospodarki i Ochrony Klimatu, Kanclerz Olaf Scholz i Christian Lindner, Minister Finansów, w Berlinie, 13 grudnia 2023 r.

Konfrontacja z Chinami

Jako największy rynek motoryzacyjny w Europie, niemiecki sektor motoryzacyjny jest atutem tego kraju.

Jednak pomimo tego, że niemiecki przemysł motoryzacyjny jest siłą napędową innowacji w zakresie mobilności, wydaje się zmagać z jednym z największych wyzwań upadku: konkurowaniem z Chinami.

Chociaż niemiecki sektor motoryzacyjny korzysta z wyjątkowego połączenia infrastruktury, pomocy państwa, wiedzy specjalistycznej w zakresie siły roboczej i przemysłu, nie jest w stanie przewyższyć technologicznej i przemysłowej potęgi Chin.

Obecnie niemiecki przemysł nie jest liderem mobilności elektrycznej i wydaje się podupadać.

Według niemieckiego Federalnego Urzędu Transportu Drogowego (KBA) prawie 98% samochodów nadal napędzanych jest silnikami spalinowymi. Dlatego większość analityków uważa, że ​​niemiecki plan wprowadzenia na drogi około 15 milionów pojazdów elektrycznych do 2030 r. jest „zbyt ambitny” i nieosiągalny.

Ze względu na ograniczenia budżetowe niemiecki przemysł nie jest w stanie rzucić wyzwania chińskiej dominacji na rynku, w związku z czym inwestycje są odkładane na później. Utrzymując udział w rynku pojazdów elektrycznych na poziomie prawie 40%, Chiny zmuszają Niemcy do pozostania uzależnieni od produkowanych przez siebie produktów, takich jak ogniwa akumulatorowe.

Kryzys budżetowy

W połowie listopada 2023 r. niemiecki Trybunał Konstytucyjny unieważnił realokację przez rząd około 59,15 mld euro pożyczek związanych z Covid-19 na ożywienie gospodarki.

Rząd planował wykorzystać budżet do spowolnienia słabnącej gospodarki, ale orzeczenie sądu jeszcze bardziej zniweczyło plany rządu.

Miało to dodatkowy skutek w postaci poważnego oburzenia wśród konsumentów i przedsiębiorców, którzy nie byli przygotowani na cios gospodarczy.

Pogoda obciąża gospodarkę

Zła pogoda i zmiany klimatyczne również mogą spowolnić niemiecką gospodarkę.

W zeszłym roku kraj doświadczył ulewnych deszczy i powszechnych powodzi i oczekuje się, że warunki te utrzymają się również w 2024 r. Ulewy są częściowo spowodowane zjawiskiem pogodowym El Niño, które przynosi więcej opadów w nisko położonych regionach.

Takie nierówne warunki pogodowe wpływają na niemiecki sektor energetyczny, szczególnie na produkcję ropy i gazu.

Rzecznik niemieckiej Narodowej Służby Meteorologicznej powiedział, że El Niño to „główny wpływ, którego nie można do końca przewidzieć”, zwiększając niepewność, która może siać spustoszenie w niemieckiej gospodarce.

Razem te pięć wyzwań nie stanowi wyczerpującej listy problemów, przed którymi kraj może stanąć w 2024 roku. Przy trzech otwartych frontach geopolitycznych – Rosja-Ukraina, wojna na Bliskim Wschodzie i eskalacja na Morzu Czerwonym – ryzyko wybuchu nowej energii kryzysowej jest coraz większe. wciąż się zbliża. zamknąć.