Jazda na rowerze jest bardzo zróżnicowana w poszczególnych krajach europejskich, przy czym prym wiodą Holandia i kraje nordyckie. Liczba osób, które nigdy nie jeżdżą na rowerze, jest zaskakująco wysoka.
Aktywna mobilność to jeden ze znaczących sposobów oszczędzania energii. Chodząc lub jeżdżąc na rowerze, nie tylko oszczędzasz energię, ale także poprawiasz swoje zdrowie fizyczne i psychiczne.
Dlatego Komisja Europejska aktywnie wzywa Państwa do „korzystania z własnej energii”.
Korzystanie z roweru jest już bardzo popularne w niektórych krajach europejskich, takich jak Holandia i Dania. W niektórych z tych krajów rower stanowi także znaczący udział wśród głównych środków transportu.
Jak często Europejczycy jeżdżą na rowerze? W których krajach w Europie jeździ się najwięcej i najmniej rowerem? Które miasta są najbardziej przyjazne rowerom?
Temat ten poruszano w kilku ankietach zawierających różne pytania. Dostępne są także indeksy porównujące kraje i miasta. Na ich podstawie możemy uzyskać różne spostrzeżenia na temat kultury rowerowej w Europie.
Głównym środkiem transportu są prywatne rowery lub hulajnogi
Jak wynika z badania Eurobarometru, w 2019 r. 8 procent obywateli UE stwierdziło, że w typowy dzień korzystają z prywatnego roweru lub hulajnogi (w tym elektrycznej).
W Holandii 41 procent holenderskich uczestników stwierdziło, że głównym środkiem transportu jest rower lub hulajnoga. Tak wysoki wskaźnik wyróżnia Holandię, a za nią plasują się Szwecja (21 proc.) i Niemcy (15 proc.).
Tylko siedem krajów odnotowało wyższy odsetek osób korzystających z rowerów i hulajnogów niż średnia UE. Pozostałe to Węgry (14 proc.), Finlandia (13 proc.) oraz Dania i Belgia (po 12 proc.).
Udział rowerów i hulajnóg jako głównych środków transportu w Portugalii i na Cyprze wynosił zero. Liczba ta wyniosła 2 procent w Wielkiej Brytanii i 3 procent we Francji.
Zgodnie z tym miernikiem, kraje śródziemnomorskie miały ogólnie niższy odsetek, podczas gdy nordyckie państwa członkowskie UE miały wyższy wskaźnik korzystania z roweru.
Kraje śródziemnomorskie a kraje nordyckie: jak często jeździsz na rowerze?
W innym badaniu Eurobarometru przeprowadzonym w 2013 r. pytano, jak często mieszkańcy Europy korzystają z roweru. W UE 29 procent stwierdziło, że jeździ na rowerze przynajmniej raz w tygodniu. Wahało się to od 3 procent na Malcie do 71 procent w Holandii.
W przypadku tego wskaźnika wzorce w krajach śródziemnomorskich i nordyckich były ponownie podobne.
Na drugim miejscu znalazła się Holandia (57 procent) i Dania (56 procent) pod względem liczby osób jeżdżących na rowerze co najmniej raz w tygodniu. W Szwecji odsetek ten wynosił 42%.
Węgry, Niemcy i Polska zgłosiły, że wskaźnik korzystania z roweru przekracza 40%. Cztery na 10 osób w Austrii i na Słowacji również stwierdziło, że jeździ rowerem przynajmniej raz w tygodniu.
Podczas gdy 18 procent respondentów we Francji stwierdziło, że jeździ rowerem przynajmniej raz w tygodniu, w Wielkiej Brytanii tak było 14 procent, co zajęło 24. miejsce na 28 krajów.
Malta (3 procent) miała najniższy wskaźnik rowerzystów tygodniowo, za nią plasowały się Cypr (10 procent) i Grecja (12 procent).
Uderzający jest odsetek osób, które nigdy nie jeździły na rowerze
Przyglądając się bliżej badaniu, połowa respondentów w UE stwierdziła, że nigdy nie jeździła na rowerze. Wyniki te były uderzające. W niektórych krajach ponad 70 procent osób nigdy nie jeździło na rowerze.
Na Malcie 93 procent odpowiedziało, że nigdy nie jeździło na rowerze, a za nimi plasowały się inne kraje śródziemnomorskie, w tym Cypr (82 procent), Portugalia i Grecja (po 75 procent) oraz Hiszpania (73 procent).
W Wielkiej Brytanii i Bułgarii wskaźnik ten wyniósł 69%. Nic dziwnego, że najniższy był w Holandii (13 procent), a następnie w trzech krajach nordyckich na poziomie około 20 procent.
W Holandii regularnie jeżdżący rowerzyści są bardzo popularni
W Holandii około czterech na 10 respondentów (43 procent) jeździło na rowerze codziennie. To w porównaniu z mniej więcej trzema na 10 respondentami w Danii (30 procent) i Finlandii (28 procent), którzy również codziennie jeżdżą na rowerze. Średnia unijna wyniosła 12 proc.
Tylko 5 procent uczestników we Francji stwierdziło, że jeździ rowerem codziennie, a w Wielkiej Brytanii 4 procent.
Dla połowy mieszkańców Kopenhagi jazda na rowerze jest głównym środkiem transportu
Podział modalny transportu pasażerskiego opisuje względny udział każdego rodzaju transportu, np. transportu drogowego lub kolejowego, w wszystkich rodzajach transportu.
Wśród stolic UE udział transportu rowerowego jest zdecydowanie najwyższy w stolicy Danii, Kopenhadze (49 proc.).
Jak wynika ze zbioru danych opracowanego przez Europejską Federację Cyklistów (ECF), liczba ta sugeruje, że dla połowy Kopenhagi rower jest głównym środkiem transportu.
Rower stanowił 35% transportu pasażerskiego w Amsterdamie, stolicy Holandii.
Udział transportu rowerowego w Helsinkach, Berlinie, Lublanie, Zagrzebiu, Dublinie i Sztokholmie wynosił co najmniej 9%.
Ponieważ wyniki różnych metod gromadzenia danych i lat mogą się znacznie różnić, ECF wzywa do zwrócenia szczególnej uwagi na wysiłki mające na celu bezpośrednie porównanie miast.
Wśród miast przyjaznych rowerom na świecie dominuje Europa
Indeks Copenhagenize przyznaje miastom punkty za wysiłki na rzecz przywrócenia roweru jako wykonalnej, akceptowanej i praktycznej formy transportu.
Do indeksu 2019 zostało ocenionych ponad 600 miast liczących ponad 600 000 mieszkańców ze wszystkich stron świata. Trzy czwarte z 20 największych miast znajduje się w Europie.
Na czele zestawienia znajduje się Kopenhaga z wynikiem ponad 90, tuż za nią plasują się Amsterdam (89,3) i Utrecht (88,4).
Francja ma trzy miasta w pierwszej dziesiątce. Są to Strasburg, Bordeaux i Paryż. W pierwszej dwudziestce znajdują się także trzy niemieckie miasta: Brema, Berlin i Hamburg.