Dzielnica w Hiszpanii, w której średnia pensja stanowi ułamek krajowej pensji, bezrobocie jest dwukrotnie wyższe niż w kraju, a absencja szkolna jest powszechna, pokazuje sposób na zwiększenie umiejętności czytania i pisania wśród dzieci.
Taksówkarze niechętnie wjeżdżają do Los Tres Mil Viviendas – taka jest sława najbiedniejszej dzielnicy Hiszpanii.
Te rozpadające się wieżowce w Sewilli są nękane przez gangi narkotykowe, a prąd jest regularnie odcinany, aby zamknąć plantacje marihuany handlarzy.
Jednak pomimo swojej reputacji najbardziej zubożałego i niebezpiecznego miejsca w stolicy południowej Andaluzji, Los Tres Mil Viviendas może się teraz pochwalić jedną pozytywną rzeczą.
Biblioteka Fantazji – nazwa wybrana przez dzieci – to biblioteka mieszcząca się w szkole podstawowej, która zdobyła ogólnokrajową nagrodę za inspirowanie uczniów znajdujących się w niekorzystnej sytuacji do czytania.
Nagrodę krajową rządu hiszpańskiego na rzecz rozwoju czytelnictwa o wartości 30 000 euro przyznano za zachęcanie dzieci – i ich rodziców – do korzystania z dzieł Oscara Wilde’a, Odysei Homera lub Don Kichota, arcydzieła Miguela de Cervantesa.
Dzieje się tak, ponieważ Komisja Europejska realizuje projekt włączający zatytułowany Pathways to School Success, którego celem jest zapewnienie wszystkim uczniom pełnego wykorzystania ich potencjału, niezależnie od ich pochodzenia społecznego.
Normalizowanie czytania
W Bibliotece Fantastyki dzieci zabierają książki do domu i sprawiają, że czytanie wraz z rodzicami staje się normalną częścią ich życia.
W niektórych przypadkach matki i ojcowie nie umieją czytać, więc biblioteka pomaga im nauczyć się tej niezbędnej umiejętności życiowej.
Jednak osiągnięcie jest tym większe ze względu na lokalizację Public College of Andalucia.
Według hiszpańskiego Krajowego Instytutu Statystycznego w zeszłym roku średnie roczne zarobki mieszkańców Los Tres Mil Viviendas wyniosły 5600 euro. Dla porównania, średnie roczne zarobki w Hiszpanii wynoszą 28 660 euro.
Władze twierdzą, że absencja w szkole w tym regionie sięga ponad 70%, ponieważ priorytety takie jak znalezienie pracy czy pokusa popełnienia przestępstwa odciągają dzieci od zajęć lekcyjnych. Bezrobocie utrzymywało się na poziomie około 25%, czyli ponad dwukrotnie więcej niż stopa krajowa.
„Biorąc pod uwagę, że znajdujemy się na obszarze o wielu potrzebach, zachęcanie ludzi, aby czytanie stało się częścią ich życia, jest znacznie trudniejsze. Poziom bezrobocia jest wysoki” – powiedziała TylkoGliwice bibliotekarka Natalia Aronja.
„Dzieci zabierają książki do domu i utrwalają w rodzinie nawyk czytania. Prowadzimy także grupy dyskusyjne na temat klasycznych książek, w których uczestniczą zarówno dzieci, jak i rodzice”.
Inne oblicze Los Tres Mil Viviendas
Powiedziała, że po 16 latach ciężkiej, ale pełnej oddania pracy nauczycieli od chwili otwarcia biblioteki przesłanie w końcu dotarło do odbiorców.
Dzieci w szkole, do której uczęszcza 120 uczniów w wieku od 3 do 12 lat, spędzają godzinę tygodniowo w bibliotece ze swoim nauczycielem. Po ukończeniu szkoły uczą się, jak korzystać z biblioteki i mogą korzystać z podobnych udogodnień.
Czasy zabaw w szkole można również przeznaczyć na czytanie.
„Niektórzy uczniowie wolą czytać od piłki nożnej czy koszykówki. Jest bardzo dobrze zorganizowane, żeby nie były to te same dzieci, które grają w piłkę nożną lub inne sporty. Jest rotacja. Dzięki temu ci, którzy nie grają, mogą spędzić czas na czytaniu” – powiedziała Aronja.
Złożyła hołd nauczycielom, których „miłość do nauczania” umożliwiła osiągnięcie tego celu.
„Dzieci zabierają książki do domu i czytają je, bo lubią” – dodała.
Angela Molina, dyrektor szkoły, stwierdziła, że biblioteka reprezentuje „drugą stronę” dzielnicy, która cierpi z powodu, jej zdaniem, „kliszy” na temat Los Tres Mil Viviendas.
„Nasze dzieci lubią czytać, a ich rodziny interesują się ich edukacją” – powiedziała agencji prasowej Europa Press.
Wydłużenie godzin otwarcia i zakresu obowiązków szkół
Projekt Komisji Europejskiej „Szkoła sukcesu” obejmuje programy na całym kontynencie, których celem jest pomoc dzieciom znajdującym się w niekorzystnej sytuacji w jak najlepszym wykorzystaniu ich sytuacji. Jest to część polityki instytucji Europejski Obszar Edukacji 2025.
We Włoszech program Scuola Viva miał na celu poprawę jakości szkół w regionie Kampanii. Wiązało się to z utrzymaniem szkół otwartych po ich normalnym zamknięciu oraz oferowaniem szeregu zajęć kulturalnych, społecznych, artystycznych i sportowych. Przeprowadzono je w 500 placówkach oświatowych.
W Szwecji Berättarministeriet – czyli Ministerstwo Opowiadania Opowieści – to prywatna inicjatywa pomagająca nauczycielom i uczniom z obszarów o trudnościach społeczno-ekonomicznych w rozwijaniu języka poprzez opowiadanie historii.
W ramach programu prowadzone są centra szkoleniowe w Husby i Hagasätra w Sztokholmie oraz Gamelstaden w Göteborgu.
Szkołom podstawowym na tych obszarach oferowane są bezpłatne programy szkolne, które pozwalają uczniom cieszyć się nauką poprzez opowiadanie historii, niezależnie od ich poziomu wiedzy.
Programy są opracowywane w celu zaspokojenia konkretnych potrzeb pedagogicznych w porozumieniu z nauczycielami tych szkół.