O nas
Kontakt

Jeśli chcemy budować lepsze społeczeństwa, powinniśmy zwracać uwagę na to, czego uczymy nasze dzieci

Laura Kowalczyk

Jeśli chcemy budować lepsze społeczeństwa, powinniśmy zwracać uwagę na to, czego uczymy nasze dzieci

Bez względu na to, gdzie na świecie programy nauczania muszą być rygorystycznie badane, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się uprzedzeń i dyskryminacji w świecie rzeczywistym, które, jeśli nie zostaną kontrolowane, niszczą podstawy postępu, pisze lord Simon Isaacs.

W dziedzinie zdrowia publicznego nietrudno przypomnieć sobie przypadki, w których błędne badania miały daleko idące konsekwencje, od błędnych twierdzeń zniechęcających do szczepienia na Covid-19 po obalone teorie łączące szczepionkę MMR z autyzmem. Te i inne przykłady zostały dobrze udokumentowane.

Jednak dobrostan społeczeństwa zależy nie tylko od zdrowia publicznego. Wpływ programów nauczania i samych podręczników, z których korzystają dzieci, nie tylko kształtuje miliony podatnych na wpływy umysłów, ale ma kluczowy wpływ na to, jak społeczeństwo będzie wyglądać w nadchodzących dziesięcioleciach.

Jeśli więc te prawdziwe podstawy edukacji okażą się wadliwe, należy je traktować z podobnym niepokojem.

Oczywistym przykładem są opublikowane niedawno w Rosji podręczniki, które uzasadniają inwazję na „ultranacjonalistyczną” Ukrainę i przedstawiają okupowane ziemie jako część Rosji.

Najwyraźniej Kreml obliczył, że dzisiejsze wpajanie młodym ludziom pomoże wzmocnić jego ekspansjonistyczne cele w przyszłości.

Tymczasem istnieją dowody na to, że odmienne postrzeganie Unii Europejskiej w podręcznikach jest ściśle powiązane z indywidualnymi narracjami krajowymi na ten temat.

Porównawcze badanie akademickie podręczników w języku angielskim i niemieckim ujawniło, że program nauczania języka angielskiego przedstawia UE przede wszystkim jako kwestię kontrowersyjną, podczas gdy podręczniki niemieckie odzwierciedlają bardziej pozytywne podejście.

Problematyczne podręczniki i analiza, która poszła na marne

Nie ulega wątpliwości, że w każdym kraju wydawanie podręczników może wywrzeć głęboki wpływ na normy społeczne.

W związku z tym produkcję podręczników należy uważnie monitorować, zwłaszcza gdy jest ona finansowana przez europejskich podatników.

Doskonałym przykładem są podręczniki publikowane przez Autonomię Palestyńską (AP), które są pełne nienawistnych portretów Żydów i zachęcają do przemocy wobec Izraela – popierane są akty terroru, takie jak masakra w Monachium w 1972 r., a nawet teoria naukowa jest nauczana przez pryzmat strzelaniny i ataki na Izraelczyków.

Biorąc pod uwagę, że UE jest największym fundatorem AP, nic dziwnego, że Bruksela żywo zainteresowała się tą kwestią.

AP Photo/Mahmoud Illean
Harcerki maszerują podczas parady bożonarodzeniowej w kierunku Kościoła Narodzenia Pańskiego w Betlejem na Zachodnim Brzegu, grudzień 2022 r.

Dlatego w latach 2019–2021 UE zleciła Instytutowi Georga Eckerta (GEI), niemieckiemu centrum analizy międzynarodowych podręczników (nazwanemu na cześć byłego nazisty, który zgłosił się na ochotnika do brunatnych koszul Hitlera i zdezerterował w 1944 r., aby dołączyć do greckiego ruchu oporu), „ zapewnić UE krytyczną, wszechstronną i obiektywną podstawę dialogu politycznego z Autonomią Palestyńską (AP) na temat edukacji”.

Niestety, w raporcie instytutu nie było nic „krytycznego”, który obejmował w sumie około 170 stron analiz dotyczących 156 palestyńskich podręczników i 16 poradników dydaktycznych opublikowanych w latach 2017–2019.

Błędy w badaniach mają wpływ na proces podejmowania decyzji

Po bliższym przyjrzeniu się media głównego nurtu, osoby publiczne i organizacje ujawniły niepokojące niedociągnięcia w pracy GEI.

Pomijano przypadki antysemityzmu i nawoływania do przemocy, a dyrektor Instytutu, dr Riem Spielhaus, przyznał nawet niemieckim mediom, że w niektórych przypadkach analizowano w ogóle niewłaściwe podręczniki.

Jeden rażący błąd dotyczył izraelskiego podręcznika w języku arabskim promującego pokój i tolerancję, który Instytut Georga Eckerta błędnie zidentyfikował jako podręcznik palestyński.

Najczęściej poglądy wyrażane na tych forach, a ostatecznie decyzje podejmowane przez przywódców krajowych i międzynarodowych, zależą od wysokiej jakości, dokładnych badań.

Geert Vanden Wijngaert/AP
Posłowie do Parlamentu Europejskiego podczas sesji plenarnej w Brukseli, luty 2015 r

Dyrektor GEI, Eckhardt Fuchs, ostatecznie przyznał w zeznaniach w Parlamencie Europejskim, że podręczniki AP nie spełniają standardów UNESCO, a sekcja FAQ raportu opublikowana po jego publikacji potwierdziła, że ​​„podręczniki zawierają narracje antysemickie i gloryfikują przemoc”.

Instytut jednak nadal nie przyznał się do swoich błędów i nie wziął odpowiedzialności za wadliwą pracę.

Niezależnie od tego, czy raport GEI jest dowodem niekompetencji na szczeblu kierowniczym, czy też niepokojącej stronniczości, nieprzeprowadzenie badań w sposób dokładny i uczciwy ma poważne konsekwencje.

W końcu debata na temat podżegania AP i zatruwania milionów młodych umysłów poprzez jej system edukacji jest ożywioną i ważną dyskusją w Parlamencie Europejskim, parlamencie Wielkiej Brytanii i innych kluczowych międzynarodowych organach decyzyjnych.

Najczęściej poglądy wyrażane na tych forach, a ostatecznie decyzje podejmowane przez przywódców krajowych i międzynarodowych, zależą od wysokiej jakości, dokładnych badań.

Zapobieganie korodującym skutkom uprzedzeń i dyskryminacji

Surowa rzeczywistość podżegania AP za pomocą podręczników i późniejszy brak właściwej analizy tej kwestii przez GEI, a także wykorzystywanie przez Rosję programów nauczania do celów politycznych, powinny pobudzić do działania.

Przecież w każdym kraju, niezależnie od tego, czy znajduje się on w strefie konfliktu, czy nie, edukacja odgrywa kluczową rolę w utrwalaniu narracji narodowych i wspieraniu norm społecznych.

Tak jak badania w zakresie zdrowia publicznego były poddawane niekończącej się analizie, tę samą maksymę należy teraz zastosować do analizy programów nauczania, które będą kształtować postawy i wartości następnego pokolenia.

AP/AP
Uczniowie czwartej klasy z Rosji i Korei Północnej uczą się razem w klasie w szkole w Chabarowsku na rosyjskim Dalekim Wschodzie, wrzesień 2015

Bez względu na to, gdzie na świecie programy edukacyjne muszą być rygorystycznie badane, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się uprzedzeń i dyskryminacji w świecie rzeczywistym, które, jeśli nie zostaną poddane kontroli, niszczą podstawy postępu.

Jeśli mamy budować lepsze społeczeństwa, potrzebujemy więcej analiz i większej świadomości znaczenia, jakie odgrywają podręczniki, z których korzystają miliony dzieci.

Tak jak badania w zakresie zdrowia publicznego były poddawane niekończącej się analizie, tę samą maksymę należy teraz zastosować do analizy programów nauczania, które będą kształtować postawy i wartości następnego pokolenia.