Kino europejskie ma za sobą wspaniały rok na poziomie międzynarodowym. „Strefa interesów” Jonathana Glazera został uznany przez Stowarzyszenie Krytyków Filmowych Los Angeles za najlepszy film roku, a niemiecka aktorka Sandra Hüller kontynuuje zdobywanie nagród, zdobywając nagrodę dla najlepszej aktorki.
Wstrząsający i odważny stylistycznie dramat brytyjskiego reżysera Jonathana Glazera, którego akcja rozgrywa się w Auschwitz, Strefa Zainteresowańzostał uznany za najlepszy film roku przez Stowarzyszenie Krytyków Filmowych w Los Angeles.
Grupa krytyków, która późną niedzielę po całodniowym spotkaniu ogłosiła swoje typy, przyznała także nagrody za reżyserię Glazera i muzykę Miki Levi. Strefa Zainteresowań zdobył już w tym roku Grand Prix w Cannes i nagrodę FIPRESCI.
Stowarzyszenie Krytyków Filmowych w Los Angeles wybrało Sandrę Hüller, która wystąpi w obu filmach Strefa Zainteresowań oraz nagrodzony Złotą Palmą francuski dramat sądowy Anatomia upadkuo jedną z dwóch nagród za pierwszoplanową wydajność.
Śledźcie kanał TylkoGliwice Culture i obejrzyjcie nasz wywiad z Sandrą Hüller.
Strefa Zainteresowań został rozczarowująco odrzucony podczas ceremonii rozdania Europejskich Nagród Filmowych w ubiegły weekend Anatomia upadku zdobywając nagrody dla najlepszego filmu, najlepszego reżysera, najlepszej aktorki dla Hüllera i najlepszego scenariusza. Szkoda, że brak różnorodności nagród nie odzwierciedla w pełni misji Europejskich Nagród Filmowych, jaką jest celebrowanie różnorodności kina europejskiego – zwłaszcza w roku tak mocnym jak rok 2023.
Na szczęście zwracają uwagę inne międzynarodowe nagrody i nikt nie byłby ani trochę zaskoczony, gdyby zobaczył obie te nagrody Strefa Zainteresowań I Anatomia upadku nadal zapełniają swoją skrzynię z nagrodami w trwającym sezonie nagród, który zakończy się galą wręczenia Oscarów 11 marca 2024 r.
Film Glazera jest luźno oparty na powieści Martina Amisa z 2014 roku i jest pierwszym pełnometrażowym filmem brytyjskiego reżysera od 10 lat, po filmie z 2013 roku. Pod skórą. Opowiada historię komendanta obozu Auschwitz Rudolfa Hössa (Christian Friedel) i jego żony Hedwigi (Sandra Hüller), którzy oboje budują wymarzone życie dla swojej rodziny w domu położonym po drugiej stronie muru obozu koncentracyjnego. Obserwujemy codzienność rodziny: przyjacielskie wizyty, służbę dbającą o czystość domu, Jadwigę opiekującą się swoim edeńskim „rajskim ogrodem” i doceniającą przestrzeń życiową, którą zbudowała obok umierającej.
Setki filmów poruszało temat Holokaustu, ale niewielu osiągnęło to, co Glazer Strefa Zainteresowań. Wielu lubi Lista Schindlera I Syn Saula przywołały niewyobrażalne okropności tego, co wydarzyło się w murach obozów koncentracyjnych, a kilka z nich poruszyło to, co Hannah Arendt określiła mianem „banalności zła”. Niewielu jednak podjęło tę koncepcję i przeniosło ją na ekran w tak mrożący krew w żyłach sposób, badając nie tylko banalność kryjącą się za złem, ale także niepokojąco rozpoznawalne człowieczeństwo stojące za życiem tych, którzy dopuszczają się najbardziej niewypowiedzianych zbrodni.
Film Glazera to od strony formalnej śmiały majstersztyk, przełamujący utarte oczekiwania w podobnych założeniach. Studenci szkół filmowych będą się nad tym zastanawiać przez wiele lat, analizując (między innymi) sposób, w jaki kadrowanie i rzadko używane ujęcia z podróży przekazują tak wiele, a także efekt wywołany nagłym pojawieniem się monochromatycznych ekranów z dronem kompozytora Miki Levi dźwięki alarmowe – które sprawiają wrażenie, jakby wydobywały się z najgłębszych wnętrzności Hadesu.
W odważnym przedstawieniu Ostatecznego rozwiązania przez Glazera jest wiele rzeczy wartych docenienia i odkrycia. Trafił już na naszą listę Top Filmów Europejskich XXI wieku, a do europejskich kin trafi na początku 2024 roku.
W innym miejscu Stowarzyszenie Krytyków Filmowych z Los Angeles, które nie definiuje płci w swoich kategoriach aktorskich, przyznało kobietom wszystkie cztery swoje nagrody aktorskie.
W kategorii aktorskiej pierwszoplanowej zwycięzcami zostali Hüller i Emma Stone, gwiazda fantastycznego riffu Frankenstein Yorgosa Lanthimosa Biedactwaktóry w tym roku zdobył Złotego Lwa w Wenecji.
Nagrody za rolę drugoplanową otrzymała Rachel McAdams za adaptację Judy Blume Czy jesteś tam Boże? To ja, Małgorzata; oraz Da’Vine Joy Randolph, współgwiazda komediodramatu o szkole z internatem Zatrzymania.
Oto pełna lista wybranych przez Stowarzyszenie Krytyków Filmowych w Los Angeles:
- Najlepszy film: Strefa interesów
- Najlepszy reżyser: Jonathan Glazer, Strefa interesów
- Najlepsza główna rola: Sandra Hüller za „Anatomia upadku” i „Strefa zainteresowań”; i Emma Stone, Biedne rzeczy
- Najlepsza rola drugoplanowa: Rachel McAdams, Are You There God? To ja, Małgorzata; i Da’Vine Joy Randolph, The Holdovers
- Najlepszy film nieanglojęzyczny: Anatomia upadku
- Nagroda Nowej Generacji: Celine Song, Poprzednie wcielenia
- Najlepszy scenariusz: Andrew Haigh, „Wszyscy nieznajomi”.
- Najlepszy film dokumentalny: Menus-Plaisirs – Les Troisgros
- Najlepszy film animowany: Chłopiec i czapla
- Najlepszy montaż: Laurent Sénéchal, Anatomia upadku
- Najlepsza scenografia: Sarah Greenwood, Barbie
- Najlepszy wynik: Mica Levi, The Zone of Interest, z uznaniem także projektanta dźwięku Johnniego Burna
- Najlepsze zdjęcia: Robbie Ryan, Biedne rzeczy
- Nagroda za film eksperymentalny im. Douglasa Edwardsa: Młodzież (wiosna)
- Nagroda za całokształt kariery: Agnieszka Holland
Bądź na bieżąco z naszymi wywiadami z TylkoGliwice Culture Menu-Plaisirs — Les Troisgros reżyser Frederick Wiseman, Strefa Zainteresowań I Anatomia upadku Sandra Hüller i Agnieszka Holland, które otrzymały tegoroczną nagrodę Career Achievement Award.