O nas
Kontakt

Koniec drogi kombi Volvo: nostalgiczne spojrzenie wstecz na lata

Laura Kowalczyk

Koniec drogi kombi Volvo: nostalgiczne spojrzenie wstecz na lata

Od czasu wypuszczenia na rynek pierwszego modelu szwedzkiego producenta w 1953 roku sprzedano ponad sześć milionów kombi Volvo. Teraz dobiegają końca.

Szwedzki producent samochodów Volvo ogłosił niedawno decyzję o zaprzestaniu produkcji samochodów typu kombi w Wielkiej Brytanii, kierując swoją uwagę wyłącznie na produkcję SUV-ów i pojazdów elektrycznych.

Koncepcja samochodu kombi została spopularyzowana w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku, kiedy rodziny potrzebowały pojazdów, które mogłyby przewozić zarówno pasażerów, jak i ładunek.

70 lat temu Volvo weszło na ten rynek wraz z wprowadzeniem Volvo Duett, opartego na podwoziu ciężarówki i zaprojektowanego jako wszechstronny koń pociągowy.

Łączył przestronny przedział tylny z kabiną pasażerską, dzięki czemu nadawał się do różnorodnych zadań.

Następnie kombi Volvo przeszło szereg ewolucji, dając początek różnorodnej gamie oszałamiających modeli, w tym ukochanemu Volvo 145, pionierowi bardziej wyrafinowanej i przestronnej koncepcji w samochodach kombi oraz kultowemu Volvo 850, które zadebiutowało w wyścigach 1994 na arenie BTCC (Brytyjskie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych).

Nie bój się, nie zamienimy się w Najwyższy bieg ale odejście dużego samochodu jest znakiem czasów, dlatego przygotowaliśmy galerię zdjęć przedstawiającą ewolucję najbardziej kultowych i nostalgicznych projektów kombi marki na przestrzeni lat.

Niektórzy lekceważąco nazywają je „szafami na kółkach”, ale nawet najbardziej zrzędliwi krytycy nie mogą odmówić im najwyższej praktyczności i niezawodności, co samo w sobie czyni je niezwykle cenionymi obiektami pożądania.

Volvo PV 445 Duett – 1953

Źródło: Volvo Media
Volvo PV 445 Duett

Volvo P210 Duett – 1960 rok

Źródło: Volvo Media
Volvo P210 Duett

Volvo P220 Amazon Kombi – 1962

Źródło: Volvo Media
Kombi Volvo P220 Amazon

Volvo 145-1967

Źródło: Volvo Media
Volvo 145

Volvo 1800 ES-1971

Źródło: Volvo Media
Volvo 1800 ES

Volvo 245-1975

Źródło: Volvo Media
Volvo 245

Volvo VCC-1980

Źródło: Volvo Media
Volvo VCC

Koncepcja Volvo LCP – 1983

Źródło: Volvo Media
Koncepcja Volvo LCP

Volvo 760 Kombi -1985

Źródło: Volvo Media
Volvo 760 kombi

Volvo 940/960-1990

Źródło: Volvo Media
Volvo 940/960

Volvo 850 Kombi – 1993

Źródło: Volvo Media
Volvo 850 kombi

Volvo 850 BTCC-1994

Źródło: Volvo Media
Nieruchomość 850

Volvo V50-2003

Źródło: Volvo Media
Volvo V50

Koncepcja ratownictwa surfingowego Volvo XC70 – 2007

Źródło: Volvo Media
Koncepcja ratownictwa surfingowego Volvo XC70

Volvo V60 hybryda typu plug-in – 2013

Źródło: Volvo Media
Hybryda typu plug-in Volvo V60

Volvo V90-2016

Źródło: Volvo Media
Volvo V90

Pod przewodnictwem chińskiego konglomeratu Geely szwedzki producent samochodów strategicznie zmienia swoje podejście do rynku europejskiego, szczególnie w segmencie samochodów kombi.

Obecnie kombi i limuzyny stanowią mniej niż 10 procent ich sprzedaży w Wielkiej Brytanii, podczas gdy ich elektryczne SUV-y, takie jak XC40 Recharge i C40 Recharge, cieszą się znacznie większym zainteresowaniem klientów.

Rozwijający się rynek wyjaśnia zaprzestanie produkcji samochodów kombi w Wielkiej Brytanii. I chociaż Volvo będzie kontynuować produkcję kombi w innych miejscach, jest wysoce prawdopodobne, że ta decyzja ostatecznie wyznaczy plan na skalę globalną.

W krajobrazie motoryzacyjnym, w którym niektóre kraje UE są gotowe zakazać produkcji pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w ciągu zaledwie sześciu lat, etos w Volvo drastycznie się zmienia.

Ambitnym celem firmy jest osiągnięcie statusu producenta samochodów w pełni elektrycznych do 2030 roku i dalsze dążenie do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2040 roku.

Aby to osiągnąć, są przygotowani do otwarcia najnowocześniejszej, neutralnej dla środowiska fabryki na Słowacji, która będzie produkować wyłącznie pojazdy elektryczne.

Jim Rowan, dyrektor naczelny Volvo Cars, wyjaśnia kurs strategiczny, stwierdzając: „Wyraźnie skupiamy się na tym, aby do 2030 r. stać się marką w zakresie mobilności wyłącznie elektrycznej, co jest zgodne z naszym celem. Ekspansja w Europie, naszym największym regionie sprzedaży, ma kluczowe znaczenie dla przejścia na elektryfikację i ciągłego wzrostu. Bardzo się cieszę, że możemy rozszerzyć nasz zasięg produkcyjny Volvo Cars na Słowację i nie mogę się doczekać powitania nowych współpracowników i partnerów w dalszej podróży”.