O nas
Kontakt

Kraj, który wymyślił „wstyd związany z lataniem”, likwiduje podatek od lotów

Laura Kowalczyk

A passenger plane passes through Gothenburg in Sweden - but what

Decyzja prawicowego rządu koalicyjnego wywołała oburzenie wśród ekologów.

Szwecja ogłosiła kontrowersyjne plany zniesienia podatku od biletów lotniczych od 2025 roku.

Podczas gdy Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) jest zadowolone z tego wyboru, politycy i grupy aktywistów zajmujące się ochroną środowiska są temu przeciwni.

Dlaczego więc tak się dzieje?

Rząd Szwecji uznał, że negatywne skutki podatku przewyższają pozytywne

Od 2022 r. Szwedzcy Demokraci – nacjonalistyczna i prawicowo-populistyczna partia – jest największym członkiem prawicowego bloku rządzącego w kraju.

W tym tygodniu ich poseł powiedział na konferencji prasowej, że zniesienie podatku „doprowadzi do obniżenia cen dla podróżnych i wzrostu popytu, co zwiększy konkurencyjność linii lotniczych”.

Szwedzki minister infrastruktury i mieszkalnictwa, Andreas Carlson, członek Chrześcijańskich Demokratów, pochwalił decyzję, mówiąc, że „umożliwi ona inwestycje w szwedzkie lotnictwo i zwiększy konkurencyjność Szwecji”.

Obecnie podatek lotniczy dotyczy wszystkich komercyjnych lotów pasażerskich odlatujących ze szwedzkiego lotniska dysponującego 10 lub większą liczbą miejsc.

Bilet wprowadzono pierwotnie w 2018 r., jego ceny wahają się od 76 SEK (6,70 EUR) dla lotów europejskich do 504 SEK (44 EUR) dla lotów bardziej odległych, a od momentu wejścia w życie nieznacznie wzrosły.

Rząd premiera Szwecji Ulfa Kristerssona przedstawił propozycję

Jak IATA zareagowała na ogłoszenie rządu dotyczące podatku lotniczego?

Po ogłoszeniu komunikatu IATA, reprezentująca linie lotnicze, wydała oświadczenie, w którym pochwaliła „świetną wiadomość, która uznaje, że opodatkowanie pasażerów linii lotniczych jest nieproduktywne pod względem ekonomicznym i nieskuteczne pod względem środowiskowym”.

Dodali, że poprawa jakości powietrza w Szwecji po pandemii przebiegała znacznie gorzej niż w większości pozostałych krajów europejskich i stwierdzili, że problem ten „pogłębił się wraz z podatkiem”.

Jak powiedział Rafael Schvartzman, regionalny wiceprezes IATA na Europę, decyzja o wycofaniu „pokazuje, że szwedzki rząd poważnie podchodzi do kwestii przywrócenia dostępu do podróży lotniczych wszystkim obywatelom w całym kraju”.

Twierdził również, że cel branży lotniczej, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 r. „nie zostanie osiągnięty poprzez cenowe zwalnianie ludzi z samolotów”, sugerując, że rozwiązaniem jest zamiast tego „inwestowanie w zrównoważone paliwa lotnicze i inne technologie”. Zrównoważone paliwa lotnicze są obecnie dostępne w znacznie mniejszych ilościach, niż byłoby potrzebne do zastąpienia oleju napędowego dla każdej linii lotniczej.

Obecny rząd, prawicowa koalicja złożona z tzw. partii Tidö, już wcześniej rzucił pomysł obniżenia o połowę podatku lotniczego, ale teraz posunął się o krok dalej.

Badania pokazują, że podatek lotniczy pomógł poprawić klimat

Naukowcy, m.in. z wydziału inżynierii i technologii Uniwersytetu Chalmersa oraz Królewskiego Instytutu Technologicznego KTH w Szwecji, ujawnili, że propozycja całkowitego zniesienia podatku „opiera się na bardzo wątpliwych podstawach”.

Odkryli, że obecny podatek lotniczy prawdopodobnie ma większy wpływ na klimat, niż przewidywano, i zasugerowali, że rząd znacznie niedoszacowuje wzrostu emisji, który byłby skutkiem zmniejszenia podatku lotniczego o połowę, nie mówiąc już o jego całkowitym zniesieniu.

Zarówno Szwedzka Agencja Ochrony Środowiska, jak i Partia Zielonych wyraziły zaniepokojenie tą decyzją.

Szczególnie krytyczny był rzecznik Partii Zielonych, która brała udział w wprowadzeniu podatku lotniczego.

„To kolejny przykład nieodpowiedzialnej polityki klimatycznej tego rządu. Utrudnili rozwój energetyki wiatrowej, pogorszyli zobowiązanie do redukcji, a teraz to, w sytuacji, gdy musimy inwestować w zmiany klimatyczne” – powiedziała Amanda Lind.

Jonas Åkerman, czołowy badacz lotnictwa w KTH, również nazwał ten wybór „niezwykłym”.

W rozmowie ze szwedzką gazetą Dagens Nyheter powiedział: „Nawet przy podatku lotniczym, który obowiązuje, lotnictwo ma właściwe zwolnienie podatkowe, które wynosi kilka miliardów koron. To niezwykłe, że zwolnienie podatkowe jest zwiększane w sektorze, który odpowiada za bardzo duży wpływ na klimat. To tak, jakbyś miał zerowy procent podatku VAT na samochody napędzane paliwami kopalnymi”.

Na początku tego roku Åkerman wraz z kolegami z Chalmers, Szwedzkiego Uniwersytetu Rolniczego SLU i Szkoły Ekonomicznej w Göteborgu złożył odpowiedź konsultacyjną na pierwotną propozycję zmniejszenia o połowę podatku lotniczego.

Jest zdumiony decyzją rządu, aby pójść jeszcze dalej i mówi, że lotnictwo w Szwecji ma niemal tak duży wpływ na klimat, jak cały ruch samochodów osobowych w tym kraju.

Chociaż rząd uzasadniał obniżenie podatku lotniczego, twierdząc, że jest to ważne dla stosunków handlowych z UE, Åkerman jest mniej przekonany.

„Dotyczy to wyłącznie podróży w obrębie UE” – dodał. „Nie bierze się pod uwagę emisji na dużych wysokościach, które odpowiadają za około 40 procent całkowitego wpływu lotu na klimat”.