Decyzja prawicowego rządu koalicyjnego wywołała oburzenie wśród ekologów.
Szwecja ogłosiła kontrowersyjne plany zniesienia podatku od biletów lotniczych od 2025 roku.
Podczas gdy Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) jest zadowolone z tego wyboru, politycy i grupy aktywistów zajmujące się ochroną środowiska są temu przeciwni.
Dlaczego więc tak się dzieje?
Rząd Szwecji uznał, że negatywne skutki podatku przewyższają pozytywne
Od 2022 r. Szwedzcy Demokraci – nacjonalistyczna i prawicowo-populistyczna partia – jest największym członkiem prawicowego bloku rządzącego w kraju.
W tym tygodniu ich poseł powiedział na konferencji prasowej, że zniesienie podatku „doprowadzi do obniżenia cen dla podróżnych i wzrostu popytu, co zwiększy konkurencyjność linii lotniczych”.
Szwedzki minister infrastruktury i mieszkalnictwa, Andreas Carlson, członek Chrześcijańskich Demokratów, pochwalił decyzję, mówiąc, że „umożliwi ona inwestycje w szwedzkie lotnictwo i zwiększy konkurencyjność Szwecji”.
Obecnie podatek lotniczy dotyczy wszystkich komercyjnych lotów pasażerskich odlatujących ze szwedzkiego lotniska dysponującego 10 lub większą liczbą miejsc.
Bilet wprowadzono pierwotnie w 2018 r., jego ceny wahają się od 76 SEK (6,70 EUR) dla lotów europejskich do 504 SEK (44 EUR) dla lotów bardziej odległych, a od momentu wejścia w życie nieznacznie wzrosły.
Jak IATA zareagowała na ogłoszenie rządu dotyczące podatku lotniczego?
Po ogłoszeniu komunikatu IATA, reprezentująca linie lotnicze, wydała oświadczenie, w którym pochwaliła „świetną wiadomość, która uznaje, że opodatkowanie pasażerów linii lotniczych jest nieproduktywne pod względem ekonomicznym i nieskuteczne pod względem środowiskowym”.
Dodali, że poprawa jakości powietrza w Szwecji po pandemii przebiegała znacznie gorzej niż w większości pozostałych krajów europejskich i stwierdzili, że problem ten „pogłębił się wraz z podatkiem”.
Jak powiedział Rafael Schvartzman, regionalny wiceprezes IATA na Europę, decyzja o wycofaniu „pokazuje, że szwedzki rząd poważnie podchodzi do kwestii przywrócenia dostępu do podróży lotniczych wszystkim obywatelom w całym kraju”.
Twierdził również, że cel branży lotniczej, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 r. „nie zostanie osiągnięty poprzez cenowe zwalnianie ludzi z samolotów”, sugerując, że rozwiązaniem jest zamiast tego „inwestowanie w zrównoważone paliwa lotnicze i inne technologie”. Zrównoważone paliwa lotnicze są obecnie dostępne w znacznie mniejszych ilościach, niż byłoby potrzebne do zastąpienia oleju napędowego dla każdej linii lotniczej.
Obecny rząd, prawicowa koalicja złożona z tzw. partii Tidö, już wcześniej rzucił pomysł obniżenia o połowę podatku lotniczego, ale teraz posunął się o krok dalej.
Badania pokazują, że podatek lotniczy pomógł poprawić klimat
Naukowcy, m.in. z wydziału inżynierii i technologii Uniwersytetu Chalmersa oraz Królewskiego Instytutu Technologicznego KTH w Szwecji, ujawnili, że propozycja całkowitego zniesienia podatku „opiera się na bardzo wątpliwych podstawach”.
Odkryli, że obecny podatek lotniczy prawdopodobnie ma większy wpływ na klimat, niż przewidywano, i zasugerowali, że rząd znacznie niedoszacowuje wzrostu emisji, który byłby skutkiem zmniejszenia podatku lotniczego o połowę, nie mówiąc już o jego całkowitym zniesieniu.
Zarówno Szwedzka Agencja Ochrony Środowiska, jak i Partia Zielonych wyraziły zaniepokojenie tą decyzją.
Szczególnie krytyczny był rzecznik Partii Zielonych, która brała udział w wprowadzeniu podatku lotniczego.
„To kolejny przykład nieodpowiedzialnej polityki klimatycznej tego rządu. Utrudnili rozwój energetyki wiatrowej, pogorszyli zobowiązanie do redukcji, a teraz to, w sytuacji, gdy musimy inwestować w zmiany klimatyczne” – powiedziała Amanda Lind.
Jonas Åkerman, czołowy badacz lotnictwa w KTH, również nazwał ten wybór „niezwykłym”.
W rozmowie ze szwedzką gazetą Dagens Nyheter powiedział: „Nawet przy podatku lotniczym, który obowiązuje, lotnictwo ma właściwe zwolnienie podatkowe, które wynosi kilka miliardów koron. To niezwykłe, że zwolnienie podatkowe jest zwiększane w sektorze, który odpowiada za bardzo duży wpływ na klimat. To tak, jakbyś miał zerowy procent podatku VAT na samochody napędzane paliwami kopalnymi”.
Na początku tego roku Åkerman wraz z kolegami z Chalmers, Szwedzkiego Uniwersytetu Rolniczego SLU i Szkoły Ekonomicznej w Göteborgu złożył odpowiedź konsultacyjną na pierwotną propozycję zmniejszenia o połowę podatku lotniczego.
Jest zdumiony decyzją rządu, aby pójść jeszcze dalej i mówi, że lotnictwo w Szwecji ma niemal tak duży wpływ na klimat, jak cały ruch samochodów osobowych w tym kraju.
Chociaż rząd uzasadniał obniżenie podatku lotniczego, twierdząc, że jest to ważne dla stosunków handlowych z UE, Åkerman jest mniej przekonany.
„Dotyczy to wyłącznie podróży w obrębie UE” – dodał. „Nie bierze się pod uwagę emisji na dużych wysokościach, które odpowiadają za około 40 procent całkowitego wpływu lotu na klimat”.