O nas
Kontakt

Kylian Mbappe i zespół będą podróżować pociągiem zgodnie z nowymi, ekologicznymi przepisami francuskiej piłki nożnej

Laura Kowalczyk

Kylian Mbappe i zespół będą podróżować pociągiem zgodnie z nowymi, ekologicznymi przepisami francuskiej piłki nożnej

Allez les bleus: W jaki sposób francuskie i angielskie drużyny piłkarskie ograniczają emisję gazów cieplarnianych?

Chcąc ograniczyć emisję dwutlenku węgla, francuskie drużyny piłkarskie będą podróżować na wszystkie mecze w odległości mniejszej niż trzy godziny pociągiem zamiast samolotem.

W zeszłym tygodniu krajowa federacja piłkarska ogłosiła nową politykę, która ma zastosowanie do wszystkich drużyn narodowych.

Jednak wdrożenie tego rozwiązania w przypadku męskiej drużyny seniorów zajmie nieco więcej czasu, ponieważ Francuska Federacja Piłki Nożnej (FFF) zastanawia się nad logistyką transportu publicznego dla światowych gwiazd, takich jak Kylian Mbappé.

„Wraz z (menadżerem) Didierem Deschampsem rozważamy możliwość podróży pociągiem naszej francuskiej drużyny seniorów na marcowe mecze w Lyonie, aby mieć pewność, że nasza francuska drużyna da dobry przykład i podkreśli politykę transformacji ekologicznej, którą realizujemy wsparcia” – powiedział w czwartek prezes FFF Philippe Diallo.

Taka polityka obowiązuje już w przypadku drużyny kobiet i zawodników do lat 21, których trenerem jest Thierry Henry.

Francuska polityka dotycząca podróży związanych z piłką nożną jest zgodna z krajowym zakazem lotów samolotami

To doskonały przykład w świecie, w którym urządzenia sportowe mogą generować ogromne ilości emisji dwutlenku węgla. Na przykład rozgrywane obecnie w Indiach Mistrzostwa Świata w Krykiecie Mężczyzn ICC obejmują około ośmiu lotów drużyn do różnych miejsc w miastach.

W rzeczywistości jest ich tak wiele, że stanowi to problem dla niektórych wysokich, szybkich meloników, którym jest ciasno w zwykłych kabinach samolotów.

Francja dała już jednak przykład na szczeblu krajowym, zakazując na początku tego roku lotów krajowych na krótkich dystansach.

Zgodnie z nowymi przepisami dotyczącymi ochrony środowiska, loty krajowe są zakazane, jeśli podróż koleją może odbyć się w czasie krótszym niż dwie i pół godziny.

Ale ta zasada nie dotyczy prywatnych samolotów, co prowadzi do notorycznie szybkich lotów. W zeszłym roku francuskie Paris-Saint-Germain znalazło się w trudnej sytuacji po przelocie samolotem z Paryża do Nantes – marne 380 km.

FFF zdaje sobie sprawę, że transport koleją francuskiej drużyny męskiej A wiąże się z pewnymi wyzwaniami.

„Pojawiają się kwestie bezpieczeństwa i komfortu innych pasażerów. Jeśli jutro umieścimy francuską załogę na stacji w Lyonie, możliwe, że będą tłumy i pociągi nie odjadą punktualnie” – powiedział Diallo.

„Dlatego wspomniałem o marcu. Daliśmy sobie czas wraz z menadżerami SNCF, zespołem francuskim, FFF i władzami publicznymi na przestudiowanie wszystkich aspektów”.

Angielskie drużyny piłkarskie też łapią pociągi

Podobnie jak pluskwy, zrównoważony transport pojawia się także po drugiej stronie kanału La Manche.

Stowarzyszenie Kibiców Piłki Nożnej (FSA) i kluby z Angielskiej Ligi Piłkarskiej (EFL) wprowadziły niedawno Kartę Zrównoważonego Podróżowania.

Do inicjatywy zachęcającej drużyny do podróżowania autokarem lub pociągiem zgłosiły się kluby, w tym Bristol City, Forest Green Rovers, Millwall i Swindon Town.

Na początku tego roku badanie BBC znalazło dowody na to, że drużyny Premier League wykonały 81 indywidualnych lotów krajowych na krótkich dystansach na 100 meczów i ze 100 w ciągu dwóch miesięcy. Niektóre trwały zaledwie 27 minut.

„Zależność klubów piłkarskich od lotów na krótkich dystansach jest solą w oku ich szerszych strategii zrównoważonego rozwoju” – mówi Katie Cross, dyrektor generalna Pledgeball, piłkarskiej organizacji charytatywnej, która współtworzyła statut.

„Niniejsza Karta ma na celu zajęcie się problemem słonia w pokoju i pomoc klubom we włączeniu bardziej zrównoważonych praktyk związanych z podróżowaniem do swojej działalności oraz dawaniem przykładu, pokazując fanom i społeczeństwu, że działania klimatyczne oznaczają trzymanie się tego, o czym mowa”.

Great Western Railway (GWR) twierdzi, że jest w stanie wesprzeć logistykę większej liczby zespołów podróżujących pociągiem.

„Mamy wyspecjalizowany zespół sprzedaży gotowy do pomocy klubom piłkarskim chcącym podróżować pociągiem, który, jak wszyscy wiemy, jest o wiele bardziej przyjazną dla środowiska formą transportu”, mówi Sarah Hind, wyłączna kierownik sprzedaży GWR.

Na początku tego roku supergwiazdy rocka The Foo Fighters trafiły na pierwsze strony gazet, wybierając GWR, aby zabrało ich na festiwal w Glastonbury – podkreśla przewoźnik, udowadniając, że gwiazdy wszelkiej maści mogą dawać przykład.