O nas
Kontakt

Linie lotnicze mogą zostać ukarane większymi karami za uszkodzenie lub zagubienie wózków inwalidzkich

Laura Kowalczyk

An airline employee transfers a wheelchair to her station at O

Administracja Bidena proponuje ułatwienie rządowi nakładania kar finansowych na linie lotnicze za uszkodzenie lub zgubienie wózków inwalidzkich, czyniąc to automatycznym naruszeniem federalnej ustawy o dostępnych podróżach lotniczych.

Departament Transportu Stanów Zjednoczonych wzywa również linie lotnicze do zapewnienia corocznych szkoleń pracownikom obsługującym wózki inwalidzkie lub przewożącym niepełnosprawnych pasażerów.

Uszkodzenia wózków inwalidzkich i hulajnogów podczas podróży samolotem stanowią coraz większy problem. Departament Transportu podał, że w zeszłym roku linie lotnicze niewłaściwie obsłużyły się z 11 527 urządzeniami, w porównaniu z 10 337 w 2022 r.

Administracja planuje ogłosić proponowaną zasadę podczas wydarzenia w Białym Domu, w którym wezmą udział zwolennicy osób niepełnosprawnych.

Na publiczne ustosunkowanie się do proponowanego przepisu będzie 60 dni. Nie jest jednak jasne, kiedy i czy propozycja kiedykolwiek stanie się ostateczna. Sekretarz transportu Pete Buttigieg odmówił podania harmonogramu podczas informowania reporterów.

Zgodnie z propozycją Departamentowi Transportu łatwiej byłoby nałożyć na linie lotnicze karę w wysokości do około 125 000 dolarów, jeśli uszkodzą wózek inwalidzki lub opóźnią jego powrót do pasażera po zakończeniu lotu.

Propozycja dałaby pasażerom prawo do skorzystania z usług preferowanego dostawcy w celu naprawy lub wymiany uszkodzonego wózka inwalidzkiego – linie lotnicze są już zobowiązane do pokrycia kosztów.

Buttigieg nazwał tę propozycję największym rozszerzeniem praw pasażerów korzystających z wózków inwalidzkich od 2008 roku. Stwierdził, że linie lotnicze potrzebują silniejszych zachęt finansowych, aby traktować niepełnosprawnych pasażerów z godnością.

Duża liczba uszkodzonych wózków inwalidzkich „odzwierciedla kulturę, w której traktuje się je po prostu jako część prowadzenia działalności gospodarczej” – stwierdził. „Istnieje ryzyko, że jeśli coś stanie się z Twoim krzesłem, to będzie bardzo źle”.

Buttigieg przyznał, że propozycja nie osiągnie ostatecznego celu zwolenników niepełnosprawności, jakim jest umożliwienie niepełnosprawnym pasażerom poruszania się na własnym wózku inwalidzkim podczas lotów, co wymagałoby modyfikacji w kabinach samolotów.

„Rzeczywistość jest taka, że ​​zajmie to lata” – powiedział.