O nas
Kontakt

Łodzie Chin i Filipin starły się na spornym obszarze Morza Południowochińskiego

Laura Kowalczyk

Łodzie Chin i Filipin starły się na spornym obszarze Morza Południowochińskiego

Ogromne roszczenia terytorialne Chin na Morzu Południowochińskim, w tym dotyczące wysp położonych bliżej wybrzeża Filipin, zwiększyły napięcia w regionie.

W niedzielę chiński statek straży przybrzeżnej i towarzyszący mu statek staranowały filipiński statek straży przybrzeżnej i wojskową łódź zaopatrzeniową w sporną mieliznę – poinformowali filipińscy urzędnicy, co spowodowało wzrost obaw przed konfliktem zbrojnym na spornym Morzu Południowochińskim.

Wysoki rangą urzędnik bezpieczeństwa Filipin powiedział Associated Press, że wśród filipińskich członków załogi nie było żadnych obrażeń i trwa ocena uszkodzeń obu statków.

Urzędnik powiedział, że dwa incydenty w pobliżu Second Thomas Shoal, gdzie Chiny wielokrotnie próbowały odizolować filipińską placówkę morską, mogły być gorsze, gdyby statki nie były w stanie szybko manewrować i oddalać się od chińskich statków. Urzędnik wypowiadał się pod warunkiem zachowania anonimowości ze względu na brak uprawnień do publicznego omawiania tej kwestii.

Ogromne roszczenia terytorialne Chin na Morzu Południowochińskim, w tym dotyczące wysp położonych bliżej wybrzeża Filipin, zwiększyły napięcia w regionie. i wciągnął do walki Stany Zjednoczone, długoletniego sojusznika Filipin na mocy traktatu.

Ambasador USA w Manili, MaryKay Carlson, napisała na platformie mediów społecznościowych X, że „Stany Zjednoczone potępiają niedawne zakłócenie przez ChRL legalnej filipińskiej misji zaopatrzeniowej na mieliznę Ayungin, narażając życie filipińskich żołnierzy”.

Użyła inicjałów oficjalnej nazwy Chin, Chińskiej Republiki Ludowej, oraz nazwy używanej przez Filipiny dla Second Thomas Shoal. Dodała, że ​​Waszyngton stoi wraz ze swoimi sojusznikami, aby pomóc chronić suwerenność Filipin oraz wesprzeć wolny i otwarty region Indo-Pacyfiku.

Okręt chińskiej milicji na górze i statek filipińskiej straży przybrzeżnej BRP Cabra zbliżające się do Drugiej Płycizny Thomasa,
Okręt chińskiej milicji na górze i statek filipińskiej straży przybrzeżnej BRP Cabra zbliżające się do Drugiej Płycizny Thomasa,

Rzecznik Departamentu Stanu Matthew Miller również potwierdził, że Traktat o wzajemnej obronie między Stanami Zjednoczonymi a Filipinami z 1951 r. rozciąga się na ataki na siły i statki filipińskie na Morzu Południowochińskim.

Chińska straż przybrzeżna stwierdziła, że ​​filipińskie statki „wpłynęły” na chińskie wody „bez zezwolenia” pomimo wielokrotnych ostrzeżeń radiowych, co skłoniło statki do ich zatrzymania. Za spowodowanie kolizji obwiniła statki filipińskie.

„Zachowanie strony filipińskiej poważnie narusza międzynarodowe przepisy dotyczące unikania kolizji na morzu i zagraża bezpieczeństwu żeglugi naszych statków” – stwierdziła chińska straż przybrzeżna w oświadczeniu zamieszczonym na swojej stronie internetowej.

Władze chińskie oświadczyły, że zatrzymują filipińskie statki przewożące „nielegalne materiały budowlane”.

Grupa zadaniowa rządu Filipin zajmująca się Morzem Południowochińskim stwierdziła, że ​​do kolizji doszło, gdy dwie filipińskie łodzie zaopatrzeniowe eskortowane przez dwa statki filipińskiej straży przybrzeżnej zmierzały w celu dostarczenia żywności i innych zapasów do placówki wojskowej znajdującej się pod chińską blokadą.

Stwierdzono, że działania chińskich statków „całkowicie rażąco lekceważyły ​​Kartę Narodów Zjednoczonych, Konwencję Narodów Zjednoczonych o prawie morza” oraz przepisy międzynarodowe mające na celu zapobieganie zderzeniom morskim.

Często zdarzały się sytuacje bliskie kolizji, gdy filipińskie statki dostarczały zaopatrzenie filipińskim żołnierzom piechoty morskiej i marynarzom stacjonującym na spornej mieliźnie. Jednak po raz pierwszy filipińscy urzędnicy zgłosili uderzenie w ich statki przez statki chińskie.

W przeszłości chińscy urzędnicy bagatelizowali twierdzenia, że ​​chińskie statki egzekwujące roszczenia terytorialne Pekinu były w rzeczywistości statkami paramilitarnymi udającymi łodzie rybackie.

Pomimo wysiłków Chin jedna z dwóch łodzi zdołała manewrować i dostarczyć zaopatrzenie małemu kontyngentowi stacjonującemu na pokładzie opuszczonego okrętu wojennego BRP Sierra Madre – podała grupa zadaniowa.