W londyńskiej Saatchi Gallery odbywają się dwie nowe wystawy zimowe. „Boundless” to retrospektywa poświęcona zmarłemu duetowi artystycznemu Christo i Jeanne-Claude, natomiast „If Not Now, Kiedy?” bada temat czasu i pilności zmian klimatycznych.
W londyńskiej Saatchi Gallery prezentowane są dwie nowe, ekscytujące wystawy zimowe. Jedna poświęcona jest artystycznemu duetowi, który odcisnął piętno na rozmachu, druga to święto kobiet-rzeźbiarzy.
Bezgraniczny
Bezgraniczny to retrospektywa ukazująca twórczość zmarłych partnerów życiowych i współpracowników artystycznych Christo i Jeanne-Claude. Wśród swoich prac opakowali w tkaninę zabytki, w tym niemiecki Reichstag.
„Sam Christo nie był w stanie powiedzieć, co skłoniło go do zawijania przedmiotów, ale w pewnym momencie zaczął owijać małe przedmioty, które stawały się coraz większe” – powiedział Matthias Koddenberg z Fundacji Christo i Jeanne-Claude.
„Następnie opuścił przestrzeń galeryjną i muzealną i wyszedł na zewnątrz, realizując projekty w pejzażu i mieście, aby ludzie mogli skonfrontować się ze sztuką”.
W 2021 r. oddano do użytku 50-metrowy Łuk Triumfalny w Paryżu – marzenie Christo i Jeanne-Claude, odkąd w latach 60. wynajmowali pobliskie mieszkanie. Żadne z nich nie doczekało tego widoku. Ale ich fotograf, Wolfgang Volz, tak.
„Szkoda, że nie mieli szansy być tam w dniu odsłonięcia, ponieważ jestem pewien, że bardzo by to docenili” – powiedział Cult.
Dziedzictwo pary jest nadal żywe. Mastaba to kolejna z ich artystycznych wizji, która może jeszcze zostać zrealizowana.
„Mastaba Pomysł zrodził się już w latach 70. XX wieku” – wyjaśniła Lily Waterton, starsza dyrektor programowa w Saatchi Gallery. „Pomysł jest taki, aby była to wielka piramida zbudowana z ułożonych w stos beczek po ropie. Christo śnił, że będzie większy niż piramidy w Gizie.
Jeśli nie teraz to kiedy?
Druga zimowa wystawa Galerii Saatchi prezentuje prace prawie 30 rzeźbiarek. Jeśli nie teraz to kiedy? porusza temat czasu.
Badana jest pilność ważnych kwestii, takich jak zmiana klimatu i zasoby naturalne. Wystawa pochodzi od brytyjskiej artystki Deborah Duffin.
„Szczególnie koncentruje się na komponentach elektrycznych” – ujawniła Anna Frances Douglas, współkuratorka wystawy. „Zasoby, które tak naprawdę wydobywa się na całym świecie w celu produkcji naszych gadżetów informatycznych, są po prostu niezrozumiałe i dzięki lekkości jej pracy naprawdę zwracają uwagę na rodzaj kruchości tych zasobów”.
Jeśli nie teraz to kiedy? I Christo i Jeanne-Claude: Bez granicwystawiana w londyńskiej Saatchi Gallery do 22 stycznia.