O nas
Kontakt

Londyńskie Targi Grafiki Oryginalnej 2024: Picasso, Warhol, Emin i nie tylko na wystawie w Somerset House

Laura Kowalczyk

Kawakami Yoshiro,

Współcześni graficy towarzyszą historycznym mistrzom na najdłużej odbywających się targach sztuki w Londynie.

Najstarsze targi sztuki w Londynie powracają do Somerset House w dniach 21–24 marca i obejmują sześć stuleci niezwykłej grafiki.

Od nowych dzieł Boo Saville'a, Graysona Perry'ego, Sarah Morris i Paula Morrisona, po rzadkie grafiki Picassa, Miro, Twombly'ego, Bacona, Freuda, Emina i nie tylko; szerokość historii grafiki i różnorodność jej form zostanie zaprezentowana podczas Londyńskich Targów Grafiki Oryginalnej (LOPF).

„Jesteśmy podekscytowani możliwością ogłoszenia powrotu LOPF i powitania na tegorocznych targach wielu nowych wystawców z tak odległych miejsc, jak Nowy Jork i Tokio” – powiedziała Helen Rosslyn, dyrektor LOPF.

„Wspaniale jest widzieć, jak grafika zyskuje na znaczeniu w świecie sztuki i zapewnia platformę dla wschodzących grafików, eksperymentujących zarówno z tradycyjnymi, jak i przełomowymi technikami”.

Co można zobaczyć w LOPF?

Lloyd, Peter, Pogoda 2.
Lloyd, Peter, Pogoda 2.
Bambo Sibiya, Most, litografia kamienna, wydrukowana i opublikowana w Atelier le Grand Village.
Bambo Sibiya, Most, litografia kamienna, wydrukowana i opublikowana w Atelier le Grand Village.

Targi LOPF, w których uczestniczy czterdziestu pięciu wystawców z całego świata, są rozległe, choć nieco przytłaczające.

Wśród najważniejszych atrakcji znajdują się współczesne dzieła londyńskich artystów Thomasa J. Price'a, Anj Smith i Soni Boyce, a także dzieła historyczne Phyllidy Barlow, Louise Bourgeois, Luchity Hurtado, Takesady Matsutani i nie tylko.

Wśród wystawców znajdzie się Atelier Le Grand Village, mieszcząca się w południowo-zachodniej Francji pracownia specjalizująca się w przywracaniu sztuki litografii w kamieniu. Wśród dzieł artystów z całego świata znajduje się m.in. tryptyk z litografią manière noire z Afryki Południowej, artystki Diane Victor.

Tymczasem innowację podkreślają wystawcy, tacy jak austriacki start-up LITO Editions, którego wykorzystanie pionierskich technologii nadaje swoim pracom oszałamiające efekty tekstury 3D.

Kolor Petera Halleya, Dziewięć razy 2023.
Kolor Petera Halleya, Dziewięć razy 2023.
Kawakami Yoshiro, Bez tytułu, 2022.
Kawakami Yoshiro, Bez tytułu, 2022.

Dla fanów aktualnej wystawy „CUTE” w Somerset House, poświęconej kotom i wszystkiemu, co współczesne kiczowi, zabawne grafiki młodych japońskich artystów, takich jak Kawakami Yoshiro, idealnie pasują. Zainspirowana japońską animacją i tradycyjnymi lalkami „kokeshi”, charakterystyczna estetyka Yoshiro składa hołd trwałemu urokowi „Kawaii”.

Poznaj mistrzów

Czapka Louis Marin, „The Woman Ta King Coffee”, pastelowe grawerunki wzmocnione nałożonymi płatkami złota
Czapka Louis Marin, „The Woman Ta King Coffee”, pastelowe grawerunki wzmocnione nałożonymi płatkami złota

Oprócz podkreślania tego, co najlepsze we współczesnej grafice, LOPF zagłębia się w bogatą historię tego medium, prezentując wszystko, od XVII-wiecznych rycin po dzieła mistrzów Złotego Wieku, takich jak holenderski artysta Jan Van de Velde II.

Wyczekiwana kolekcja dwunastu portretów mezzotintowych naturalnej wielkości autorstwa Thomasa Frye’a, znanego z XVIII-wiecznych rycin mezzotintowych.

Godna uwagi jest także wystawa w Galerii Sztuk Pięknych Vistavka, w której znajdują się XVIII-wieczne francuskie ryciny wykonane pastelami, w tym fragmenty serii „Les Estampes Anglaises” Louisa Marina Bonneta, „w których odważnie wkomponował on płatki złota wbrew przepisom stanowym” – czytamy w komunikacie prasowym. .

W Galerii Petera Harringtona zaprezentowane zostaną prace kultowych artystów, w tym grafika Tracy Emin inspirowana Edvardem Munchem oraz „Mammy (Sylvia Williams)” Andy’ego Warhola (1981), jedna z dziesięciu grafik ze słynnego portfolio „Mity” legendy pop-artu .

Andy Warhol, Mammy (Sylvia Williams), 1981.
Andy Warhol, Mammy (Sylvia Williams), 1981.
Travcey Emin Bez tytułu (W objęciach), ok.  1984 Drzeworyt na papierze japońskim, 51 x 38,2 cm, wydanie 1.
Travcey Emin Bez tytułu (W objęciach), ok. 1984 Drzeworyt na papierze japońskim, 51 x 38,2 cm, wydanie 1.

Jeśli nie oglądasz rozległych wystaw, możesz wziąć udział w warsztatach i wykładach prowadzonych przez naukowców i pionierów brytyjskich artystów, takich jak Norman Ackroyd RA.

Szczególny hołd zostanie złożony życiu i twórczości legendarnego grafika Joe Tilsona, zmarłego w ubiegłym roku powojennego brytyjskiego pioniera pop-artu.

London Original Print Fair odbywają się w Somerset House w Londynie w Wielkiej Brytanii w dniach 21–24 marca.