O nas
Kontakt

Lot odwołany? Oto linie lotnicze, które miały najmniej opóźnień w 2023 r

Laura Kowalczyk

Travellers queue at security at Heathrow Airport in London.

Szacuje się, że w 2023 r. 40 największych lotnisk w Europie obsłużyło 1,19 miliarda pasażerów.

Od strajków kontroli ruchu lotniczego po ekstremalne warunki pogodowe – w zeszłym roku miliony pasażerów stanęły w obliczu opóźnień lotów w całej Europie.

Ale gdzie były największe problemy i które linie lotnicze najlepiej poradziły sobie z warunkami?

Nowe dane opublikowane przez europejską organizację kontroli ruchu lotniczego Eurocontrol ujawniły wyniki portów lotniczych i linii lotniczych w zeszłym roku.

Podkreśla wyzwania związane z zapewnieniem terminowego przylotu i odlotu 10 milionów lotów w obliczu „strajków, ogromnego nasilenia się niekorzystnych warunków pogodowych i zakłóceń spowodowanych inwazją Rosji na Ukrainę”.

Czy w 2023 r. opóźnienia w Europie były większe?

Strajki kontroli ruchu lotniczego we Francji i ekstremalne zjawiska pogodowe latem miały duży wpływ na loty w Europie w pierwszej połowie ubiegłego roku. Dalsze zamykanie przestrzeni powietrznej Ukrainy oznacza wzmożony ruch nad sąsiadującymi krajami, co prowadzi do niemal codziennych ograniczeń na Węgrzech.

Opóźnienia na trasie spowodowane atakami ATC były w 2023 r. czterokrotnie wyższe niż w 2022 r., przy czym prawie wszystkie dotyczyły francuskiej przestrzeni powietrznej.

Średnie opóźnienie ze wszystkich przyczyn wyniosło 17,7 minuty – mniej więcej tyle samo, co w 2022 r., ale znacznie więcej niż w 2019 r. 71% lotów dotarło na czas, a około 65% odleciało punktualnie.

Na lotniskach, w tym w Lizbonie i Londynie Gatwick, często występowały ograniczenia przepustowości, natomiast główne zakłócenia w innych węzłach przesiadkowych, takich jak Amsterdam, Heathrow i Monachium, wynikały z pogody.

Francja i Niemcy odpowiadały za prawie dwie trzecie wszystkich opóźnień lotów na trasie. Chociaż strajki, zdarzenia pogodowe i zmiany w systemach pogorszyły problemy, głównymi problemami powodującymi opóźnienia były wydajność i personel.

Podróżni czekają przy pustych stanowiskach odprawy na lotnisku Roissy Charles de Gaulle, na północ od Paryża.
Podróżni czekają przy pustych stanowiskach odprawy na lotnisku Roissy Charles de Gaulle, na północ od Paryża.

Które linie lotnicze miały najmniej opóźnień?

Cztery linie lotnicze – Iberia, Widerøe, Vueling i Norweg – osiągnęły wskaźnik punktualności przylotów przekraczający 80%. Oznacza to, że najwięcej lotów dotarło na czas.

Ale tylko Vueling i Norweg wykazały poprawę punktualności w porównaniu do 2019 r. – dane dla wszystkich pozostałych operatorów spadły.

Najgorsze linie lotnicze pod względem punktualności przylotów to TAP (61 proc.), Pegasus (62 proc.) i Turkish Airlines (64 proc.).

Jeśli chodzi o punktualność odlotów, trzy lotniska o najwyższej punktualności to Oslo, Wiedeń i Ateny. Wszystkie 20 portów lotniczych objętych danymi Eurocontrolu odnotowało gorsze wyniki w zakresie punktualności odlotów niż w 2019 r.

Które lotniska w Europie są najbardziej ruchliwe?

W zeszłym roku lotnisko w Stambule obsłużyło największą liczbę lotów, ustanawiając nowy rekord – 1684 w ciągu jednego dnia 22 czerwca. Drugie miejsce przypadło Amsterdamowi, a trzecie londyńskiemu Heathrow, przy czym we wszystkich trzech portach odnotowano wzrost ruchu w porównaniu z 2022 r.

Jednak zdecydowana większość lotnisk nadal obsługuje nieco mniej lotów niż w 2019 r.

Eurocontrol szacuje, że w 2023 r. 40 największych portów lotniczych w Europie obsłużyło 1,19 miliarda pasażerów. To znacznie więcej niż w 2022 r., ale wciąż mniej niż przed pandemią Covid-19.

Ten wzrost liczby pasażerów jest znacznie większy niż w przypadku lotów, ponieważ nowe modele samolotów oznaczają, że linie lotnicze mają teraz więcej dostępnych miejsc niż wcześniej. Dane pokazują również, że te miejsca są zajęte.

Gdzie ludzie latali w 2023 roku?

Eurocontrol ujawnił także, jakie w zeszłym roku trasy z Europy były najpopularniejsze. Większość ludzi podróżowała po Europie, wykonując średnio 21 660 lotów dziennie.

Na podróże międzykontynentalne przypadało średnio 5414 lotów dziennie.

Bliski Wschód był kolejnym najpopularniejszym kierunkiem podróży po Europie, a następnie Ameryce Północnej, Afryce Północnej i Azji. W zeszłym roku największy wzrost odnotowały loty do regionu Azji i Pacyfiku, a liczba podróży wzrosła o 33 procent w porównaniu z rokiem 2022.