O nas
Kontakt

Mercedes nie osiąga swoich celów w zakresie przychodów: dlaczego przemysł samochodowy ma kłopoty

Laura Kowalczyk

Mercedes logo on company website

Przychody Mercedes-Benz w drugim kwartale 2024 r. były niższe od oczekiwanych. Niemiecki producent samochodów luksusowych spodziewa się utrzymującego się słabego popytu i obniżył swoje prognozy marży.

Mercedes-Benz AG, popularny niemiecki producent luksusowych samochodów, odnotował spadek przychodów w ostatnim kwartale i opublikował niższą od oczekiwanej prognozę zysków, ponieważ firma przewiduje utrzymujący się słaby popyt ze strony klientów przez resztę roku.

Akcje Mercedes-Benz AG spadły o ponad 2% na otwarciu rynku we Frankfurcie do 61 euro, osiągając najniższy poziom od końca stycznia 2024 r.

Przychody za drugi kwartał 2024 roku wyniosły 36,7 mld euro, w porównaniu z 38,2 mld euro w tym samym okresie ubiegłego roku i poniżej prognoz analityków, którzy liczyli na 37,2 mld euro. Dywizja motoryzacyjna osiągnęła w tym okresie rentowność sprzedaży na poziomie 10,2%.

Koszt sprzedaży wyniósł 28,9 mld euro, co oznacza niewielki spadek z 29,2 mld euro w drugim kwartale 2023 roku. Zysk brutto w relacji do przychodów znacząco spadł w porównaniu do roku poprzedniego.

Zysk netto za drugi kwartał 2024 r. wyniósł 3,1 mld euro, w porównaniu z 3,6 mld euro w tym samym kwartale 2023 r. Podstawowy zysk na akcję spadł do 2,95 euro z 3,34 euro w zeszłym roku, ale przekroczył oczekiwane 2,83 euro.

Producent samochodów ujawnił, że spadek popytu ze strony klientów staje się coraz bardziej zauważalny w miarę usuwania zaległych zamówień spowodowanych pandemią. Rynek chiński nieznacznie się skurczył, a segmenty premium i luksusowe w Chinach pozostały słabe.

Cyrus de la Rubia, główny ekonomista Hamburg Commercial Bank, podkreślił kluczową kwestię wpływającą na niemiecki przemysł motoryzacyjny. „Najważniejszym czynnikiem wpływającym na niemiecki sektor produkcyjny jest rosnąca utrata udziału w rynku światowym niemieckich producentów samochodów i maszyn na rzecz ich chińskich konkurentów. Niestety, ten problem będzie nadal występował” – zauważył.

Wyniki produktu i regionu

W drugim kwartale 2024 r. Mercedes-Benz sprzedał 496 700 sztuk samochodów, co oznacza wzrost o 7% w porównaniu z pierwszym kwartałem, ale spadek o 4% w porównaniu z analogicznym kwartałem roku poprzedniego.

Sprzedaż produktów premium była znacząco niższa niż w roku poprzednim, głównie ze względu na zmiany modelowe i słabą sytuację rynkową w Azji.

Kategoria Core odpowiadała za 58% całkowitej sprzedaży jednostkowej w drugim kwartale 2024 roku, co oznacza wzrost o 8% w stosunku do pierwszego kwartału i 5% w stosunku do roku poprzedniego, wynikający głównie ze zwiększonej dostępności modelu GLC.

Kategoria Entry stanowiła 28% portfolio, a sprzedaż w klasie A wyniosła 51 000 sztuk, w porównaniu z 60 700 w tym samym okresie ubiegłego roku.

W drugim kwartale 2024 roku udział pojazdów zelektryfikowanych sięgnął 18,1% całkowitej sprzedaży samochodów Mercedes-Benz w porównaniu do 18,6% w analogicznym okresie ubiegłego roku. Odpowiada to około 90 000 sztuk w porównaniu z 95 900. Całkowita sprzedaż samochodów w pełni elektrycznych wyniosła 45 843 sztuki, co oznacza spadek o 25% w porównaniu z drugim kwartałem 2023 r., podczas gdy sprzedaż samochodów hybrydowych typu plug-in wzrosła o 27% do 44 120 sztuk.

Na konferencji ESG, która odbyła się 20 marca 2024 r., Grupa Mercedes-Benz ogłosiła swój cel, jakim jest osiągnięcie do drugiej połowy dekady udziału pojazdów zelektryfikowanych na poziomie aż 50% w sprzedaży nowych pojazdów.

Perspektywy sprzedaży elementów wyposażenia Mercedes-Benz

Ola Källenius, prezes i dyrektor generalny Mercedes-Benz Group AG, powiedział: „W przyszłości będziemy nadal inwestować w najnowocześniejsze produkty, jednocześnie promując naszą odporność finansową. Oczekuje się, że w drugiej połowie roku nastąpi poprawa sprzedaży i asortymentu modelowego, czemu będą sprzyjać dalsze wprowadzanie na rynek nowych modeli, szczególnie w segmencie premium. »

Mercedes-Benz oczekuje obecnie skorygowanej rentowności sprzedaży w przedziale od 10 do 11 procent za cały rok, w porównaniu z poprzednim celem wynoszącym 10 do 12 procent. Z drugiej strony oczekuje się, że dział samochodów dostawczych odnotuje wyższą skorygowaną rentowność sprzedaży na poziomie 14–15%, w porównaniu z poprzednim celem wynoszącym 12–14%.