O nas
Kontakt

Miasta zmierzają ku rewolucji rowerowej. Czy UE pójdzie w ich ślady?

Laura Kowalczyk

Miasta zmierzają ku rewolucji rowerowej.  Czy UE pójdzie w ich ślady?

Ja i moi koledzy jesteśmy przekonani, że kolarstwo jest przyszłością. Potrzebujemy, aby UE i jej państwa członkowskie podjęły wyzwanie i uznały rower za fenomenalne narzędzie o ogromnej mocy transformacyjnej, pisze Line Barfod.

W ubiegłym roku Kopenhaga i Dania były gospodarzami Tour de France Grand Départ, który rozpoczął trasę upragnionych zawodów kolarskich.

Było to wielkie święto kolarstwa sportowego i trwającej od dziesięciu lat kultury kolarstwa codziennego w Kopenhadze i Danii.

Stolica Danii pokazuje, co możemy osiągnąć, wykorzystując siłę jazdy na rowerze.

Każdego ranka w Kopenhadze, gdy samochody stoją w korku, tysiące rowerzystów przemierza miasto w drodze do pracy i szkoły ścieżkami rowerowymi, ulicami rowerowymi, autostradami rowerowymi, skrótami i mostami rowerowymi.

Jesteśmy przekonani, że wraz z pojawieniem się rowerów elektrycznych i towarowych w nadchodzących latach liczba osób korzystających z roweru będzie nadal rosła.

Prawdziwa rewolucja w zakresie rowerów cargo ma miejsce także w Kopenhadze: w niecałe trzy lata liczba rowerów cargo wzrosła z 20 000 w 2020 r. do ponad 40 000 w 2023 r.

Rodzice do transportu dzieci korzystają z rowerów towarowych; firmy kurierskie zatrudniają ich do transportu żywności i paczek po mieście; coraz więcej firm budowlanych wykorzystuje je do transportu narzędzi i materiałów.

W Kopenhadze firma pomocy drogowej dociera nawet do klientów na rowerze towarowym, gdy zepsuje im się samochód.

Duży wzrost miłości do rowerów w innych częściach Europy

Od 2020 r. na całym kontynencie znacznie wzrosła liczba osób korzystających z roweru. Podczas pandemii koronawirusa rower stał się bezpiecznym, wydajnym i zdrowym rozwiązaniem transportowym na całym kontynencie, łagodząc presję na transport publiczny i zapewniając osobom dojeżdżającym do pracy bezpieczną odległość.

Jednakże pomimo odnowienia się popularności ruchu rowerowego i jego ogromnego potencjału, w UE-27 średnio jedynie 7,4% całkowitej liczby podróży odbywa się na rowerze.

Ponieważ 75% Europejczyków żyje w środowiskach miejskich, miasta mają do odegrania kluczową rolę i są gotowe wspierać ambicje UE w zakresie rowerów.

Gian Mattia D'Alberto/LaPresse
Dostawca jedzenia wpycha rower do pasażu handlowego Vittorio Emanuele w Mediolanie, listopad 2020 r.

Ten niski odsetek jest paradoksalny, ponieważ rower jest potężnym sojusznikiem w walce z zanieczyszczeniami i na drodze do miast, w których żyje się lepiej.

Nic więc dziwnego, że w związku ze zbliżającą się Deklaracją rowerową Komisji Europejskiej budzi się tak duże oczekiwanie. Oczekuje się, że dokument, zaplanowany na październik, określi zasady, wytyczne i instrumenty finansowania umożliwiające podwojenie liczby przejechanych na rowerze kilometrów do 2030 r.

W deklaracji w końcu uzna się rower za istotny element naszego wspólnego europejskiego systemu transportu i wzmocnione zostaną długotrwałe wysiłki miast.

Grupa zadaniowa ds. strategii rowerowej w przygotowaniu

Coraz więcej samorządów lokalnych w Europie nadaje priorytet jeździe na rowerze, aby odejść od mentalności skoncentrowanej na samochodzie, która w drugiej połowie XX wieku przekształciła nasze miasta w wyspy zanieczyszczeń i hałasu.

Ponieważ 75% Europejczyków żyje w środowiskach miejskich, miasta mają do odegrania kluczową rolę i są gotowe wspierać ambicje UE w zakresie rowerów.

W ostatnich miesiącach Kopenhaga i inne miasta sieci Eurocities połączyły siły, aby utworzyć grupę zadaniową ds. strategii rowerowej.

Jednym z naszych głównych priorytetów jest przyjęcie przez UE szeroko zakrojonej, ambitnej deklaracji rowerowej.

AP Photo/Francisco Seco
Mężczyzna pcha rower przed Parlamentem Europejskim w Brukseli, wrzesień 2019 r

Celem jest przedstawienie zaleceń, które staną się podstawą ostatecznego tekstu Deklaracji rowerowej Komisji Europejskiej. Jesteśmy przekonani, że nasza wiedza na temat ruchu rowerowego może mieć ogromną wartość dla decydentów UE.

Nasze rady opierają się również na ankiecie Eurocities Pulse przeprowadzonej w 29 gminach, która ma na celu zrozumienie wyzwań i oczekiwań stojących przed miastami w zakresie transportu rowerowego.

Jednym z naszych głównych priorytetów jest przyjęcie przez UE szeroko zakrojonej, ambitnej deklaracji rowerowej.

Dokument powinien utorować drogę do rozwoju wysokiej jakości infrastruktury rowerowej, przyjęcia odważnego podejścia i ustalenia wspólnych wytycznych dotyczących infrastruktury rowerowej i minimalnych poziomów jakości w całej Europie.

Przepisy ruchu drogowego w całej Europie utrudniają jazdę na rowerze

Brak bezpieczeństwa na drogach powstrzymuje wiele osób nawet od rozważenia jazdy na rowerze. Dlatego priorytetowe traktowanie ochrony rowerzystów powinno również znaleźć się w centrum uwagi nowego prawodawstwa.

Obecne krajowe przepisy ruchu drogowego w wielu krajach UE utrudniają korzystanie z roweru, dlatego deklaracja jest okazją do aktualizacji krajowych przepisów ruchu drogowego i nawiązania współpracy między władzami lokalnymi i krajowymi.

Komisja Europejska powinna także zainicjować refleksję nad adekwatnością krajowych przepisów ruchu drogowego dla ruchu rowerowego i rozważyć wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30 km/h na obszarach miejskich.

Brak produktów i usług rowerowych nie powinien już stanowić przeszkody dla unijnego przemysłu rowerowego. Lepsze mechanizmy współpracy mogą stworzyć silny przemysł rowerowy w Europie, co zapobiegnie niedoborom rowerów.

AP Photo/Geert Vanden Wijngaert
Ludzie jeżdżą na rowerach głównym bulwarem podczas corocznego dnia bez samochodu w Brukseli, wrzesień 2016 r.

Co więcej, standaryzacja narzędzi do gromadzenia danych dotyczących ruchu rowerowego pomogłaby wielu miastom w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji dotyczących ich własnej polityki rowerowej.

Jednocześnie należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby korzystanie z roweru było jak najbardziej dostępne dla wszystkich mieszkańców miast, zwłaszcza tych, których nie stać na zakup roweru lub których niepełnosprawność uniemożliwia korzystanie ze standardowego dwukołowca.

Co więcej, brak produktów i usług rowerowych nie powinien już stanowić przeszkody dla unijnego przemysłu rowerowego. Lepsze mechanizmy współpracy mogą stworzyć silny przemysł rowerowy w Europie, co zapobiegnie niedoborom rowerów.

Kolarstwo to przyszłość

Wreszcie, w miarę jak polityka UE zmierza do wzmacniania powiązań między obszarami miejskimi i wiejskimi, zalecamy korzystanie z ruchu rowerowego w celu poprawy tych połączeń.

Dzięki dużej sieci wysokiej klasy autostrad rowerowych dalekobieżne dojazdy rowerem stały się realną opcją dla mieszkańców Wielkiej Kopenhagi, a podobne projekty są realizowane w wielu miejscach w Europie.

Aby wesprzeć te wysiłki, należy stworzyć przyjazne dla rowerzystów warunki do podróżowania rowerem środkami transportu publicznego, dojeżdżania rowerem do i ze stacji lub korzystania z roweru w połączeniu z innymi środkami transportu.

Ja i moi koledzy jesteśmy przekonani, że kolarstwo jest przyszłością. Potrzebujemy, aby UE i jej państwa członkowskie podjęły wyzwanie i uznały rower za fenomenalne narzędzie o ogromnej mocy transformacyjnej.

Trudno przecenić, jak wiele jazda na rowerze może zrobić dla poprawy naszego zdrowia publicznego, jakości powietrza, przestrzeni publicznej i standardów życia.

Miasta torują drogę rewolucji rowerowej; czy UE pójdzie w ich ślady?