Stolica Belgii opublikowała plan działania dotyczący tego, jak planuje stać się „miastem w 10 minut”.
Bruksela od dawna cieszy się reputacją zakorkowanego ruchem ulicznym miasta z wieżowcami i betonem. Jednak w ostatnich latach stolica Belgii poczyniła ambitne plany ekologicznej przebudowy.
W 2022 roku zajęło 6. miejsce w światowym rankingu miast, które najszybciej stawiają na ekologię.
Teraz stolica Belgii opublikowała plan działania dotyczący tego, jak planuje stać się „miastem w 10 minut” – zapewniając każdemu mieszkańcowi dostęp do obiektów niezbędnych do życia w mieście w mniej niż 10 minut.
Plan składa się z siedmiu głównych etapów, które mają zostać ukończone do roku 2030 lub 2050.
Jak Bruksela przygotowuje się na zmiany klimatyczne
Pierwszy z siedmiu ambitnych celów poświęcony jest klimatowi i środowisku.
Władze stawiają sobie za cel przystosowanie miasta do zbliżających się skutków zmian klimatycznych.
Należą do nich wzrost kosztów energii, wydłużenie okresów suszy, rozwój zjawiska wyspy ciepła oraz zagrożenia związane z intensywnymi opadami deszczu i powodziami.
Jak Bruksela dostosowuje się do zmian klimatycznych
Aby złagodzić skutki zmiany klimatu, miasto analizuje, w jaki sposób tkanka miejska musi się dostosować.
Władze twierdzą, że zaplanują „większą elastyczność i zdolność dostosowywania się do szybko zmieniających się kontekstów miejskich”, w tym sposoby zachowania dziedzictwa architektonicznego, konwersję istniejących konstrukcji i techniki budowlane odpowiednie dla przyszłego rozwoju.
Bruksela planuje stać się miastem otwartym i włączającym
Bruksela planuje zapewnić wszystkim mieszkańcom łatwy dostęp do usług i obiektów publicznych.
Rada twierdzi, że zapewni optymalne warunki mieszkaniowe i życiowe każdemu, bez względu na pozycję społeczno-ekonomiczną, wiek, niepełnosprawność czy płeć.
Bruksela zajmuje się kwestiami mobilności
Stolica Belgii planuje modernizację systemu transportu poprzez wprowadzenie pojazdów niskoemisyjnych.
Przywróci także przestrzeń publiczną do użytku pieszych w mieście, które „projektowano w ciągu ostatnich 50 lat w oparciu o priorytetowe potrzeby pojedynczego samochodu”.
Na przykład w obszarze Dolnego Laeken celem jest zapewnienie wysokiej jakości przestrzeni publicznych i terenów zielonych w gęsto zaludnionej okolicy.
Podobnie na południu miasta władze chcą „znaleźć równowagę między uspokojeniem ruchu samochodowego a uwydatnieniem wielu walorów architektonicznych i krajobrazowych okolicy”.
Bruksela zmienia się w inteligentne miasto
Władze chcą także wprowadzić w mieście gospodarkę opartą na użytkowaniu, o obiegu zamkniętym i niskoemisyjną.
Bruksela stanie się „proaktywnym” miastem, które „wita z zadowoleniem nową zrównoważoną działalnością gospodarczą i zapewnia zróżnicowane lokalne zatrudnienie”.
Wykorzysta także nowe technologie w celu poprawy efektywności i jakości usług świadczonych obywatelom.
Bruksela planuje udział obywateli
Władze planują, że Bruksela stanie się miastem, które „w pełni przejmie swoją rolę stolicy kraju i Europy”, z „obowiązkiem wprowadzania zmian i dawania przykładu”.
Ich celem jest możliwie najlepsze informowanie obywateli oraz „pomnażanie kanałów i sposobów konsultacji, aby mogli oni uczestniczyć w bardziej użyteczny i bezpośredni sposób w zarządzaniu i rozwoju swojego bezpośredniego otoczenia i sąsiedztwa”.
Bruksela stanie się miastem w 10 minut
Wreszcie Bruksela ma zostać przekształcona w 10-minutowe miasto. Podobnie jak w przypadku koncepcji miasta w 15 minut, w tej koncepcji lokalne udogodnienia i usługi będą łatwo dostępne dla wszystkich mieszkańców.
Na przykład w północno-wschodniej części Leopold dzielnica zabudowana biurowcami zostanie zmodyfikowana w celu zapewnienia lepszego połączenia funkcjonalnego i społecznego.
W Neder-Over-Heembeek, wiosce odizolowanej od sąsiednich dzielnic, „wyzwaniem jest połączenie (jej) z resztą miasta Brukseli, zapewniając wzorowy i zrównoważony rozwój miejski pod względem ochrony i wzmacniania jego dziedzictwa naturalnego”.