15. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Taszkencie w Uzbekistanie zgromadziła miłośników kina i profesjonalistów z ponad 50 krajów, aby świętować kino środkowoazjatyckie.
Kino Azji Centralnej znalazło się w centrum uwagi 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Taszkiencie, zwanego także Perłą Jedwabnego Szlaku.
Do stolicy Uzbekistanu przybyli światowej sławy reżyserzy i aktorzy, aby nagradzać filmy i wprowadzać w świat kina kolejne pokolenie kinomanów.
„Ten festiwal gromadzi filmowców z 52 krajów pod hasłem pokoju, postępu i oświecenia; to inicjatywa naszego prezydenta” – wyjaśnił dyrektor festiwalu Firdavs Abdukhalikov.
„Uzbekistan zawsze był sercem Wielkiego Jedwabnego Szlaku. To był swego rodzaju tygiel, w którym odbywała się wymiana pomysłów i (i) kreatywności, więc ten festiwal jest kontynuacją tych tradycji” – powiedział Cult.
W festiwalowym programie konkursowym wzięli udział studenci szkół filmowych z różnych krajów. Zespoły miały dokładnie pięć dni na wyprodukowanie krótkiego filmu w lokalizacjach w Uzbekistanie.
Azerbejdżański film „100 kroków” otrzymał nagrodę „Kino w 5 dni” dla najlepszego filmu.
„Nie znaliśmy miasta, nie znaliśmy języka, to było bardzo trudne” – wyjaśnił Yusif Gasimli, który był autorem zdjęć do filmu.
„Zjednoczyliśmy się jako zespół, aby pokonać przeszkody i zdobyć dzisiejszą nagrodę”.
Podczas festiwalu przeprowadzono liczne kursy mistrzowskie prowadzone przez światowej klasy gwiazdy. Hassan Nazer, którego film „Zwycięzcy” z 2022 r. został zgłoszony do Oscara, wyjaśnił, jak wykorzystać w filmie osoby niebędące aktorami.
„To bardzo duże ryzyko, ale mogliby wnieść do filmu tyle kreatywności i autentyczności, ponieważ nie grają, a dostarczają naturalne rzeczy” – ujawnił Hassan.
Swoimi doświadczeniami z młodymi aktorami podzielił się słynny duet z filmu Taxi z 1998 roku, Frederic Diefenthal i Samy Naceri.
„Nie powinnaś słuchać nikogo, ani rodziców, ani przyjaciół. Musisz do końca podążać za swoim marzeniem” – powiedziała Samy Naceri.
„Robię swoją pracę sercem, mam szczęście, że mogę powiedzieć, że nawet jeśli jest to praca i będę tam kręcić w dzień i w nocy, mogę powiedzieć, że będę grać, a nie że idę do pracy” – powiedział Frederic Diefenthal Cult.
Kulminacja festiwalu miała miejsce w południowo-wschodnim mieście Uzbekistanu, Samarkandzie, w nowo powstałym, utrzymanym w antycznym stylu Wiecznym Mieście, które niewątpliwie będzie wykorzystywane jako tło w filmach.
Główną kategorią konkursową festiwalu było kino środkowoazjatyckie.
„Uważam ten festiwal za jeden z najlepszych, ponieważ trafiają na niego filmy, których prawie nie można oglądać. Filmów z Azji Centralnej po prostu nie ma w Europie, nie oglądamy ich, a tu jest okazja, aby spotkać się z twórcami i zobaczyć ich twórczość” – powiedział reżyser filmu Krzysztof Zanussi.
Międzynarodowe jury pod przewodnictwem Zanussiego przyznało w niedzielę nagrodę dla najlepszego filmu. Ten uzbecki film opowiada historię dzieci, które chcą zmienić swój świat i ich starych rodziców, którzy są zadowoleni z tego, co już mają.
„W Azji Środkowej wciąż jest wiele niewypowiedzianych i niepokazanych tematów” – ujawnił reżyser filmu Shokir Cholikov. „To dobra szansa dla młodych ludzi. Trzeba po prostu działać. Trzeba nakręcić te filmy, póki jest czas. Musimy robić filmy.”