O nas
Kontakt

Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny w Genewie w Katarze: Firmy samochodowe przyspieszają plany osiągnięcia dużych celów i przejścia na ekologię

Laura Kowalczyk

Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny w Genewie w Katarze: Firmy samochodowe przyspieszają plany osiągnięcia dużych celów i przejścia na ekologię

W tym odcinku Qatar 365 nakręcamy się na największy pokaz motoryzacyjny na Bliskim Wschodzie i słuchamy opinii producentów samochodów wyznaczających drogę do bardziej ekologicznej przyszłości.

Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie (GIMS) prezentuje najnowsze trendy w branży motoryzacyjnej od 1905 roku. W tym roku, po raz pierwszy w swojej historii, odbył się poza Szwajcarią, a Katar stał się gospodarzem wydarzenia.

Dziesięć światowych premier, 20 regionalnych premier, 30 renomowanych producentów samochodów, a wszystko to pod jednym dachem. Niezależnie od tego, czy jesteś nabywcą, kolekcjonerem czy entuzjastą samochodów, GIMS jest powszechnie uważany za najważniejszy pokaz motoryzacyjny w Europie. Organizatorzy mają teraz nadzieję, że targi GIMS Qatar, które po raz pierwszy zawitają na Bliski Wschód, wkrótce staną się najważniejszymi targami motoryzacyjnymi w regionie.

„To niesamowite: dziesięć zupełnie nowych samochodów, których nigdy nie widziano nigdzie na świecie. I nie dzieje się to ani w Detroit, ani we Frankfurcie, ani w Paryżu ani Tokio” – powiedział Berthold Trenkel, dyrektor operacyjny Qatar Tourism.

Sandro Mesquita, dyrektor generalny Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie
Sandro Mesquita, dyrektor generalny Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie

GIMS co roku przyciąga dziesiątki tysięcy odwiedzających. Pierwsze targi motoryzacyjne odbyły się w Genewie w 1905 roku, a do lat pięćdziesiątych XX wieku przyciągnęły jedne z największych marek z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Wystawa, która w tym roku wylądowała w Katarze, przeszła długą drogę.

„Dla nas pierwszym wyzwaniem było zorganizowanie zdecentralizowanego wydarzenia – tego, co nazywamy festiwalem” – ujawnił Sandro Mesquita, dyrektor generalny Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. „Ponieważ bijące serce jest tutaj, w halach targów motoryzacyjnych, ale jesteśmy także obecni na torze Lusail, jesteśmy obecni na pustyni, przy bulwarze Lusail. Chcieliśmy więc stworzyć doświadczenie ze statyką, ale także z dynamiczne prezentacje.”

„Bliski Wschód idealnie do nas pasuje, ponieważ na Bliskim Wschodzie kultura arabska skupia się na rodzinie i relacjach. Jesteśmy marką life, marką rodzinną, która idealnie pasuje do kultury arabskiej” – wyjaśnił Matthias Ziegler, dyrektor zarządzający Volkswagena na Bliskim Wschodzie.

Matthias Ziegler, dyrektor zarządzający Volkswagen Middle East przedstawia 3 nowe modele VW
Matthias Ziegler, dyrektor zarządzający Volkswagen Middle East przedstawia 3 nowe modele VW

Od jednej kultowej niemieckiej marki do drugiej; Mercedes Benz dokonał wielu regionalnych premier w Katarze, od tradycyjnych silników spalinowych po pojazdy elektryczne.

„Dla Mercedes-Benz chodzi o zapewnienie zarówno luksusu, jak i zrównoważonego rozwoju, ponieważ wierzymy, że taka jest przyszłość luksusu” – powiedział Selvin Govender, dyrektor ds. sprzedaży Mercedes-Benz Middle East & Africa

„Koncentrujemy się na budowaniu pożądanych samochodów. Koncentrujemy się na wzroście najwyższej klasy rynków luksusowych, a to jest region luksusu”.

A to nie koniec drogi dla GIMS Qatar. Program będzie powracał do Doha co dwa lata, zbiegając się z Grand Prix Kataru Formuły 1.

„Wspaniale było dla nas mieć globalnego partnera, globalną markę i ich wiedzę specjalistyczną” – powiedział Berthold Trenkel. „Więc uważam, że współpraca z Genewą była bardzo, bardzo mądrym wyborem. Jest podobna pod względem wyglądu, atmosfery i profesjonalizmu. I to właśnie czyni ją tak wyjątkową”.

Potrzeba prędkości na międzynarodowym torze Lusail

Międzynarodowy tor Lusail jest kolebką wszystkich sportów motorowych w Katarze. Świeżo po organizacji kolejnej ekscytującej edycji Grand Prix Kataru Formuły 1, tor przygotowuje się do organizacji motocyklowego odpowiednika, wyścigu MotoGP.

Rozmawialiśmy z Amro Al-Hamadem, dyrektorem generalnym Lusail International Circuit, aby poznać jego spostrzeżenia na temat tego, czego potrzeba, aby dotrzymać kroku wiodącym torom wyścigowym świata.

„Powitanie wszystkich w naszym nowym obiekcie było naprawdę ekscytujące” – powiedział Qatar 365. „Nie powiedziałbym, że jest odnowiony. Powiedziałbym, że to zupełnie nowy obiekt i pobiliśmy tu kilka rekordów. Liczba jeden z nich faktycznie budował obiekt lub przygotowywał go do organizacji wyścigu F1 w rekordowym czasie. Frekwencja była ogromna – 126 000 osób w ciągu trzech dni w porównaniu do 15 000 osób dziennie w 2021 r. A zatem, jeśli to nam mówi, cokolwiek, po prostu pokazuje nam, jak sporty motorowe stają się obecnie naprawdę popularnym sportem lub wydarzeniem, które warto oglądać w Katarze”.

Amro wyjaśnił, że to dopiero początek kolejnych wydarzeń na torze Lusail International Circuit.

Amro Al-Hamad, dyrektor generalny międzynarodowego toru Lusail
Amro Al-Hamad, dyrektor generalny międzynarodowego toru Lusail

„Właśnie zakończyliśmy wyścig Formuły 1 2023, a następnie mamy MotoGP odbywające się w dniach od 17 do 19 listopada 2023 r., a następnie Kartingowe Mistrzostwa Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, które odbędą się w grudniu. Następnie przechodzimy do Rok 2024. Przed nami prolog do Mistrzostw Świata w Wyścigach Długodystansowych, potem pierwsza runda mistrzostw, a następnie ponownie w marcu w MotoGP.”

W tym roku Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny w Genewie odbył się w tym samym czasie, co F1. Amro Al-Hamad powiedział Qatar 365, że to połączenie pobudziło sporty motorowe i przemysł motoryzacyjny w Katarze jako całości.

„Obecność Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w Katarze obok odbywającego się tutaj wyścigu F1 sprawiła, że ​​był to festiwal sportów motorowych, coś więcej niż tylko dwa osobne wydarzenia, które właściwie się uzupełniały. Widzieliśmy wiele uwagi i wiele zapału ludzi do prawdziwego zaangażowania się w sporty motorowe. Ten festiwal będzie organizowany przez następne 10 lat.

Katar to kraj sportów motorowych, od Formuły 1 po MotoGP, Międzynarodowy Rajd Kataru oraz Mistrzostwa Off-Road i Karting. Zapytaliśmy Amro Al-Hamada, co powoduje to zainteresowanie i potrzebę szybkości.

„Cały nasz pomysł, który teraz mamy na myśli, polega na faktycznym promowaniu sportów motorowych. Musimy widzieć, że młodsza młodzież aspiruje do bycia częścią naszej przygody ze sportami motorowymi, a organizowanie wszystkich międzynarodowych wydarzeń w Katarze pomoże odnieść korzyści lub osiągnąć ten cel”.

Amro, były kierowca wyścigów długodystansowych, wyjaśnił, że do dziś pozostaje poszukiwaczem mocnych wrażeń i motorowerem.

„Byłem zaangażowany w sporty motorowe i to było moim pragnieniem, aby wykonywać taką pracę, jaką wykonuję teraz. Zawsze mówię ludziom, że nie pracuję, po prostu każdego dnia robię to, co kocham. Wracam do tego, co Teraz sprawia mi to przyjemność, nie przestałem uprawiać sportów motorowych. Wykorzystuję każdą okazję, aby wsiąść do samochodu lub na tor i przez większość czasu jeżdżę na motocrossie i enduro.

Wycieczka jedyna w swoim życiu: 8000 kilometrów Volkswagenem ID Buzz

Pojazdy elektryczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem na salonach samochodowych na całym świecie. W rzeczywistości sprzedaż pojazdów elektrycznych ma rosnąć o 16% rocznie od chwili obecnej do 2035 r.

Frank Rinderknecht jest dyrektorem generalnym Rinspeed AG. Niedawno poprowadził dwie załogi w podróż z Genewy do Doha dwoma w pełni elektrycznymi samochodami dostawczymi Volkswagen ID Buzz, aby przesuwać granice elektromobilności.

Ważne jest, aby marzyć, a śnienie jest wspaniałe

Franka Rinderknechta

Dyrektor generalny Rinspeed AG

Podróż potwora trwała 34 dni, przebiegała przez dwanaście krajów i pokonała 8000 kilometrów.

„Było wiele wyzwań i wiele problemów do pokonania” – przyznał Frank Rinderknecht. „To była podróż pełna emocji, pełna wrażeń, pełna wspaniałych ludzi, których można było spotkać, zobaczyć niezwykłe krajobrazy. Była więc intensywna i w pewnym sensie prawdopodobnie jedyna w swoim rodzaju.”

Frank Rinderknecht, dyrektor generalny Rinspeed AG
Frank Rinderknecht, dyrektor generalny Rinspeed AG

W tym historycznym wydarzeniu Frank i jego zespół jako pierwsi przejechali Arabię ​​Saudyjską z zachodu na wschód samochodami elektrycznymi. Wycieczka była nie tylko pokazem pionierskiego ducha, ale także ogromnym sukcesem w zakresie innowacji i pojazdów elektrycznych.

„Musimy odejść od energii kopalnych na rzecz energii odnawialnych. Już ten krok w sposobie myślenia jest dużym krokiem w kierunku osiągnięcia tego celu, nie tylko poprzez jego konsumpcję, a następnie odparowanie do powietrza, ale także przekształcenie go w przemysł o obiegu zamkniętym” – Frank powiedział Katarowi 365.

Volkswagen ID Buzz może wydawać się nieco nieporęczny podczas długiej podróży terenowej, ale był to oczywisty wybór na Tour d’Excellence.

„ID Buzz jest jak kultowy samochód. Pochodzi z lat siedemdziesiątych, jest samochodem podróżującym i obsługującym. Potrzebujemy tej przestrzeni, potrzebujemy miejsca na zapasowe opony, na przeglądy samochodu i do wielu innych rzeczy” – dodał Frank .

Co kieruje branżę w kierunku bardziej ekologicznej przyszłości?

Od samochodów dostawczych po samochody osobowe, a nawet autobusy tego typu – pojazdy elektryczne stanowią ważny element Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie. Katarski Mowasalat zaprezentował minibus, który jest nie tylko w pełni elektryczny, ale także autonomiczny.

Autobusy stanowią kolejny krok w partnerstwie pomiędzy Mowasalat i chińską firmą Yutong, którego celem jest zwiększenie wykorzystania autobusów elektrycznych przez społeczeństwo.

Katarski Mowasalat zaprezentował minibus, który jest nie tylko w pełni elektryczny, ale także autonomiczny
Katarski Mowasalat zaprezentował minibus, który jest nie tylko w pełni elektryczny, ale także autonomiczny

W międzyczasie nowe i wschodzące marki pojazdów elektrycznych, takie jak Lucid, VinFast i Exeed, również zaprezentowały nowe modele, podgrzewając konkurencję w coraz bardziej zatłoczonym wyścigu. Kolejną marką chcącą rozszerzyć swój zasięg na Bliskim Wschodzie jest Lynk & Co.

„Nasz flagowy model samochodu Lynk & Co 09 to siedmiomiejscowy SUV. Myślę więc, że w regionie GCC (Rada Współpracy Zatoki Perskiej) ten samochód odniesie ogromny sukces” – powiedział Derek Peng, dyrektor ds. Marketing w regionie Azji i Pacyfiku w Lynk & Co.

Aby pomóc im zdobyć katarski rynek, Lynk & Co współpracuje z katarską grupą NBK Group i Auto Class Cars. Renomowani dealerzy mają dziesiątki lat doświadczenia w dystrybucji prestiżowych marek, takich jak Mercedes i Harley Davidson.

„Lynk & Co to po prostu coś więcej niż samochód. Dla nas posiadanie Lynk & Co nie oznaczało jedynie posiadania w naszym portfolio innej marki, pomimo dużej liczby konkurentów na rynku. Chcieliśmy więc mieć coś innego. łączność, łączność wschód-zachód” – wyjaśnił Ahmad Firoozi, menedżer ds. marketingu w Auto Class Cars.

Ahmad Firoozi, menedżer ds. marketingu, samochody klasy samochodowej
Ahmad Firoozi, menedżer ds. marketingu, samochody klasy samochodowej

W miarę jak coraz więcej firm przyspiesza swoje plany, aby osiągnąć sukces i przejść na ekologię, Frank i jego zespół są naładowani energią na kolejną przygodę.

„Na naszej liście marzeń znajduje się Patagonia na południe od Ameryki Południowej. Jeszcze nie wiemy, czy uda nam się odbyć tę podróż na napędzie elektrycznym, czy typowym samochodem. Ale znowu ważne jest, aby marzyć, a marzenia są wspaniałe” podsumował Frank Rinderknecht.