Książka kardynała Victora Manuela Fernandeza z 1998 roku o mistyczno-zmysłowych doświadczeniach z Bogiem opisuje orgazmy w graficznych szczegółach. Ujawnia rozłamy w Kościele katolickim.
Nowo mianowany szef doktryny Watykanu znalazł się na rozdrożu wojny kulturowej w Kościele katolickim – pomiędzy katolikami, którzy popierają coraz bardziej nowoczesną trajektorię Kościoła, a innymi, którzy ją odrzucają.
Kardynał Victor Manuel Fernandez, krytykowany już przez całe konferencje biskupów za aprobatę błogosławieństw dla par tej samej płci, ponownie znalazł się pod ostrzałem z powodu książki, którą napisał jako młody ksiądz, a która obrazowo opisuje orgazmy.
Hiszpańskojęzyczna książka Fernandeza zatytułowana „La pasión mística: espiritualidad y sensualidad” („Pasja mistyczna: duchowość i zmysłowość”) jest krótkim exposé na temat mistyczno-zmysłowych doświadczeń z Bogiem. Książka, wydana w Meksyku w 1998 r., jest obecnie wyczerpana.
Jednak tradycjonalistyczne blogi katolickie we Włoszech i Argentynie odkopały ten tekst niedawno, wywołując wściekłość wśród konserwatywnych i tradycjonalistycznych katolików, którzy już mieli kość do gadania z kardynałem w związku z jego rolą w czynieniu Kościoła bardziej przyjaznym LGBTQ.
„Mistyczny orgazm”
Według katolickiej strony internetowej Crux książka Fernandeza stwierdza, że przyjemność seksualna ma „szczególną szlachetność” nad innymi przyjemnościami cielesnymi, ponieważ angażuje dwie osoby i dlatego jest dzielona.
„Kiedy przyjemność seksualną osiąga się w akcie miłości… wówczas przyjemność seksualna jest także aktem oddawania czci Bogu, który kocha szczęście tych, którzy się kochają” – napisał.
Najbardziej dosadny język Fernandeza pojawia się w późniejszych rozdziałach, w których opisuje on miłość dzieloną z Bogiem jako „mistyczny orgazm”.
Zastanawia się, jak mężczyźni i kobiety inaczej doświadczają orgazmu – w pewnym momencie, opisując kobiecy orgazm, pisze, że kobiety „często są nienasycone” i „mogą pragnąć więcej”, rzekomo z powodu dużego przepływu krwi podczas kulminacji.
Dochodzi także do wniosku, że kobiety czerpią mniejszą przyjemność z oglądania materiałów pornograficznych i że mężczyźni potrzebują „trochę się pobawić” przed stosunkiem. Zauważa również, że mężczyźni i kobiety wydają różne dźwięki podczas seksu.
W ostatnich rozdziałach książki Fernandez zagłębia się w swój komentarz na temat pożądania seksualnego, pornografii, satysfakcji seksualnej i dominacji, a także roli przyjemności w mistycznym planie Boga.
„Jeśli Bóg może być obecny na tym poziomie naszej egzystencji, może być również obecny, gdy dwoje ludzi kocha się i osiąga orgazm; i że orgazm przeżywany w obecności Boga może być także wzniosłym aktem uwielbienia Boga” – napisał.
Refleksje młodego księdza na temat przyjemności seksualnej
Chociaż Pismo Święte jest pełne historii o mistycznej ekstazie, a papież Benedykt XVI pisał nawet o namiętnej miłości doświadczanej przez małżeństwa, dobitność Fernandeza w omawianiu orgazmu – czasami granicząca z karykaturą – sugeruje zaznajomienie się z seksem, co wydaje się niezwykłe u księdza żyjącego w celibacie .
Fernandez powiedział Cruxowi, że napisał „The Mystical Passion” po rozmowach z młodymi parami, które chciały lepiej zrozumieć swoje relacje.
Powiedział, że napisał tę książkę, gdy był młodym księdzem i że teraz nigdy by czegoś takiego nie napisał.
Fernandez dodał również, że nakazał wstrzymanie publikacji książki wkrótce po jej pierwszym wydaniu, kiedy po raz pierwszy zdał sobie sprawę, że może zostać błędnie zinterpretowana. Dodał, że rozmowy na temat książki toczą się obecnie bez jego zgody.
„Mistyczna pasja” utrzymana jest w podobnym tonie do innej książki Fernandeza, która wywołała skandal wkrótce po jego nominacji, zatytułowanej „Uzdrów mnie ustami. Sztuka całowania”.
Żaden z tytułów nie znalazł się na liście publikacji dostarczonych przez Watykan, kiedy papież Franciszek mianował Fernandeza prefektem watykańskiej Dykasterii ds. Nauki Wiary, wydając mu rozkazy wymarszu, aby radykalnie zmienić kurs urzędu.
Twórca zmian w Kościele katolickim
Fernandez po raz pierwszy zasłynął jako teologiczny autor tekstów papieża Franciszka, autor wielu najważniejszych tekstów Franciszka.
W ciągu ostatniego roku argentyński teolog wstrząsnął Kościołem katolickim lawiną oficjalnych dekretów dotyczących drażliwych kwestii, takich jak zezwolenie osobom transpłciowym na pełnienie funkcji rodziców chrzestnych.
„Mistyczna pasja” to najnowszy czarny znak przeciwko niemu, w miarę jak oburzenie konserwatywnych i tradycjonalistycznych katolików narasta po opublikowaniu oświadczenia jego biura zatwierdzającego błogosławieństwa dla par tej samej płci.
Deklaracja, zatwierdzona przez Franciszka 18 grudnia i opublikowana dzień później, wywołała niezwykłą reakcję biskupów na całym świecie.
Niektóre krajowe konferencje biskupów w Afryce i Europie Wschodniej, a także poszczególni biskupi w innych krajach, nawet stanowczo oświadczyli, że tego nie wdrożą.
Ta reakcja skłoniła Fernandeza do wydania w zeszłym tygodniu noty wyjaśniającej, w której utrzymywał, że deklaracja nie jest heretycka, ale przyznał, że jej postanowienia mogą nie mieć zastosowania – przynajmniej nie od razu – w niektórych częściach świata.
Przyznał, że może być konieczna dalsza „refleksja duszpasterska”.
Ujawnianie podziałów w Kościele
Podczas gdy katolicy LGBTQ+ z radością powitali otwartość Fernandeza na uczynienie Kościoła katolickiego bardziej przyjaznym miejscem, konserwatyści głośno wyrażali swoje oburzenie.
Kardynał z Gwinei Robert Sarah, emerytowany szef Watykańskiego Biura ds. Liturgii, był kolejnym wysokim rangą prałatem, który potępił deklarację znaną jako Fiducia Supplicans, twierdząc, że jest to dzieło diabła i upierając się, że poprzednie nauczanie Kościoła uznawało akty homoseksualne za „ wewnętrznie nieuporządkowane.”
Sarah pochwaliła na przykład konferencje biskupów w Kamerunie, Czadzie i Nigerii, które odrzuciły tę deklarację.
„Nie sprzeciwiamy się w ten sposób papieżowi Franciszkowi, ale stanowczo i radykalnie sprzeciwiamy się herezji, która poważnie podważa Kościół, Ciało Chrystusa, ponieważ jest sprzeczna z wiarą i tradycją katolicką” – napisał w opublikowanym eseju przez watykańskiego felietonistę Sandro Magistra.
Jak dotąd reakcja na „Pasję mistyczną” była najostrzejsza wśród tradycjonalistycznych i konserwatywnych komentatorów katolickich w mediach społecznościowych.
Dla wielu katolickiej prawicy jest to kolejny znak, że grunt się zmienia. Zbiega się to z niedawnymi komentarzami jednego z najbardziej szanowanych prawników kanonicznych w Watykanie, arcybiskupa Charlesa Scicluny, który stwierdził, że Kościół powinien rozpocząć dyskusję na temat zezwalania księżom na zawieranie małżeństw.
The Wanderer, konserwatywna gazeta katolicka wydawana w Stanach Zjednoczonych, stwierdziła, że rewelacje na temat książki Fernandeza wzbudziły niepokój i potwierdziły kierunek 10-letniego pontyfikatu Franciszka.
„Jeśli nie będzie to podstawą do natychmiastowego usunięcia kardynała Fernandeza ze stanowiska w Doktrynie Wiary i uchylenia dokumentu Fiducia supplicans – ten pontyfikat wraz z naszym Kościołem będzie zmierzał dalej w przepaść” – napisał Joseph Matt, prezes gazety w internetowym artykule redakcyjnym.