O nas
Kontakt

Montpellier wprowadza bezpłatny transport: Gdzie jeszcze w Europie można podróżować bez kupowania biletu?

Laura Kowalczyk

Montpellier is the biggest French city to introduce free transport.

Przed Świętami Bożego Narodzenia w Montpellier uruchomiono program bezpłatnego transportu publicznego.

21 grudnia w Montpellier na południu Francji uruchomiono bezpłatny transport publiczny.

To największa francuska metropolia, która może pochwalić się takim rozwiązaniem.

Mieszkańcy mogą teraz korzystać z bezpłatnego biletu na miejską sieć autobusową i tramwajową. Celem programu jest ograniczenie emisji, zmniejszenie zanieczyszczeń i poprawa dostępności dla mieszkańców miasta.

„Wprowadzając bezpłatny transport, mamy odwagę podjąć ogromne działania na rzecz sprawiedliwości społecznej i postępu, który służy transformacji ekologicznej” – napisał na Twitterze burmistrz Montpellier, Michaël Delafosse, kiedy program został ogłoszony na początku tego roku.

Od września 2020 r. Montpellier eksperymentuje z bezpłatnym transportem w weekendy. W 2021 r. rozszerzyło to na dni powszednie dla osób poniżej 18. roku życia i powyżej 65. roku życia.

Dalsza rozbudowa programu wpisuje się w budżet miasta warty 150 milionów euro na rzecz mobilności o zerowej emisji dwutlenku węgla, który obejmuje również inwestycje w ścieżki rowerowe i utworzenie strefy niskiej emisji.

Gdzie jeszcze we Francji jest darmowy transport?

Montpellier nie jest pionierem. W rzeczywistości francuskie miasta wdrażają takie programy od czasu decentralizacji zarządzania transportem w kraju w 2015 r.

Jednak większość z nich ma mniej niż 150 000 mieszkańców.

Dunkierka, licząca prawie 200 000 mieszkańców, jest największym miastem, które dotychczas wprowadziło bezpłatny transport. Po wprowadzeniu w 2018 r. bezpłatnych połączeń autobusowych liczba pasażerów wzrosła średnio o 85 proc.

Program jest finansowany z niewielkiej podwyżki podatku od płatności mobilnych nałożonego już na przedsiębiorstwa publiczne i prywatne we Francji zatrudniające ponad 10 pracowników.

W sumie podobne programy obowiązują w 39 terytoriach we Francji, w tym na przedmieściach Marsylii w Aubagne, mieście portowym Calais i zachodniej gminie Niort.

Montpellier będzie jak dotąd największym miastem, które przyjmie taki system.

Jakie są zalety i wady bezpłatnego transportu?

Zwolennicy twierdzą, że programy bezpłatnego transportu zmniejszają wykorzystanie samochodów (a co za tym idzie, zanieczyszczenia i emisje), przyciągają ludzi do centrów miast, zwiększają siłę nabywczą i demokratyzują dostęp do transportu.

Niektórzy jednak obawiają się, że może to zniechęcić do inwestycji i rozwoju w sektorze transportu, a koszty mogą spaść na podatników.

Zwiększony popyt wynikający z podróży bez biletów może również zmniejszyć przepustowość w ruchliwych obszarach miejskich, choć nie zawsze okazało się, że podobne programy w całej Europie ograniczają korzystanie z samochodów.

Czy darmowy transport mógłby przyjechać do Paryża?

Koncepcja ta może nie być tak łatwa do powtórzenia w największym mieście Francji, Paryżu, które w większym stopniu opiera się na dochodach z biletów komunikacji miejskiej.

Według Vie-publique w niektórych gminach średniej wielkości bilety stanowią zaledwie 10 procent finansowania transportu. W dużych obszarach miejskich, takich jak Paryż, Lyon i Marsylia, waha się od 25 do 40 procent.

Miasta te chętniej będą w dalszym ciągu opowiadać się za częściowym bezpłatnym dostępem do transportu, który będzie skupiał się na grupach o niższych dochodach, takich jak ludzie młodzi, seniorzy i osoby bezrobotne.

Na przykład w stolicy Francji w 2020 r. wprowadzono bezpłatny transport dla osób poniżej 18 roku życia, aby pomóc uczniom w powrocie do szkoły. W 2021 r. Nantes wprowadziło bezpłatne przejazdy w weekendy. W 2021 r. w regionie Oksytańskim w południowej Francji przeprowadzono próbę oferowania 30 bezpłatnych przejazdów pociągiem miesięcznie osobom w wieku od 18 do 26 lat.

Jak zdobyć bezpłatną przepustkę komunikacyjną Montpellier

Mieszkańcy Montpellier mogą wykupić bezpłatny bilet komunikacyjny w aplikacji M’Ticket i na stronie internetowej TAM. Wymagany jest dokument tożsamości ze zdjęciem i dowód adresu.

Karnet będzie wtedy dostępny na Twoim smartfonie i należy go skasować przy każdym wejściu do autobusu lub tramwaju.

Które inne kraje europejskie oferują bezpłatny transport?

Dwa kraje europejskie wyróżniają się pionierskimi programami bezpłatnego transportu.

W stolicy Estonii, Tallinie, w 2013 r. wprowadzono bezpłatny transport publiczny. W 2020 r. Luksemburg stał się pierwszym krajem na świecie, który zniósł opłaty za wszystkie środki transportu publicznego.

Hiszpania eksperymentuje z bezpłatnymi biletami kolejowymi na podróże na krótkich i średnich dystansach w ramach programu, który będzie obowiązywał do końca tego roku. Ma na celu zmniejszenie skutków kryzysu związanego z kosztami życia przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2.

Niemcy wprowadziły podobne rozwiązanie w okresie od czerwca do sierpnia ubiegłego roku w postaci zniżkowych biletów na ogólnokrajowy transport publiczny. Dało podróżnym nieograniczone korzystanie z usług lokalnych i regionalnych za jedyne 9 euro miesięcznie.

Tego lata Francja i Niemcy rozdadzą młodym ludziom 60 000 bezpłatnych biletów kolejowych, aby zachęcić do wymiany kulturalnej.

Ponad 50 miast w Europie wprowadziło obecnie bezpłatny transport publiczny, jako główne motywatory podając ambicje klimatyczne i równość społeczną.