O nas
Kontakt

Muzycy klasyczni rywalizują w Dubaju o prestiżowy tytuł pianisty

Laura Kowalczyk

Playing for keeps; a pianist competes in Classic Piano competition 2024

Kolejna supergwiazda pianisty zostanie ukoronowana w ten weekend, gdy muzycy klasyczni podbiją Dubaj z nagrodami pieniężnymi o wartości 250 000 euro i trasą koncertową zmieniającą życie.

Jeśli chodzi o muzykę klasyczną, Dubaj tradycyjnie nie uderza w wysokie tony.

Jednak w tym miesiącu do pustynnego miasta przyciągnęły niektóre z największych nazwisk branży, ponieważ najbardziej obiecujący pianiści świata gromadzili się, aby zyskać życiową szansę.

Na tle strzelistych drapaczy chmur i połyskujących piasków 35 wirtuozów z całego świata z pasją i dążeniem do perfekcji walczy podczas III edycji Konkursu Pianistyki Klasycznej.

Każdy z finalistów triumfował na wcześniejszych etapach rozgrywanych we Francji, Włoszech, Belgii, Austrii, Hiszpanii i Polsce, a także w niektórych częściach Azji i USA.

Etap końcowy

Teraz pięciu ostatnich weźmie udział w ostatniej rundzie konkursu, która odbędzie się w poniedziałek 26 lutego, a łączna nagroda pieniężna wyniesie 250 000 euro, a zwycięzca wyruszy w trasę koncertową obejmującą dziesięć koncertów.

Dla Aleksieja Shora, kompozytora-rezydenta, każdy uczestnik jest potencjalną supergwiazdą, a konkurs ma wywołać falę na scenie muzyki klasycznej.

Kompozytor fortepianu klasycznego rezydent Alexei Shore
Kompozytor fortepianu klasycznego rezydent Alexei Shore

„Dla wszystkich zawodników jest to doskonałe doświadczenie pod kątem rozwoju zawodowego, ale głównym efektem każdego konkursu jest odkrycie potencjalnej gwiazdy” – mówi Shor z Ukrainy.

„Za każdym razem, gdy ktoś wygrywa Konkurs Królowej Elżbiety lub Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Cleveland, cały świat to zauważa. I myślę, że Konkurs Pianistyczny Klasyczny ma duże szanse, aby być jednym z konkursów tej rangi.”

Czego szuka jury?

Konkurs będzie sprawdzianem umiejętności muzycznych uczestników pod każdym względem, w tym podczas recitali solowych i występów z orkiestrą symfoniczną, obejmujących zróżnicowany i szeroki repertuar.

Jednak dla brytyjskiej pianistki klasycznej i członkini jury, Ashley Wass, umiejętności techniczne to dopiero początek.

„Szukamy osób o silnym, indywidualnym, artystycznym głosie. Mają coś do powiedzenia i mówią to z przekonaniem i jasnością, naprawdę komunikując się ze swoimi słuchaczami” – mówi Wass.

Ashley Wass jest jednym z międzynarodowych sędziów, który decyduje, kto zdobędzie główną nagrodę.
Ashley Wass jest jednym z międzynarodowych sędziów, który decyduje, kto zdobędzie główną nagrodę.

„Chcę zobaczyć kogoś, kto jest wyraźnie zakochany w byciu na scenie i graniu muzyki”.

Każda runda konkursu oceniana jest przez 15 ekspertów muzyki klasycznej z różnych środowisk, a punktacja w ciemno zapewnia uczciwą rywalizację.

Finałowa dziewiątka otrzymała nagrody pieniężne w wysokości od 2000 do 150 000 euro, a zwycięzca wyruszy w międzynarodową trasę koncertową, która zmieni karierę.

Jak dotąd uczestnicy byli pod wrażeniem, chociaż Wass upiera się, że wciąż jest o co grać.

„Poziom gry był ogólnie dość wysoki” – mówi. „Jedna lub dwie osoby zrobiły duże pierwsze wrażenie, a w miarę rozwoju zawodów ciekawie jest zobaczyć, czy utrzymają ten poziom gry, czy też niektórzy z tych, którzy być może nie błyszczeli na początku, nagle pojawią się w miarę rozwoju sytuacji.

„Dłuższe recitale są znacznie bardziej osobiste i wtedy naprawdę zaczynają błyszczeć indywidualne osobowości uczestników”.

Jednoczenie ludzi i kultur

W konkursie może wziąć udział każdy, a jedynym kryterium są umiejętności i determinacja jednostki.

Zarówno zawodnicy, jak i sędziowie pochodzą z całego świata, a członkowie jury z Austrii, Francji, Niemiec i Włoch dołączyli do swoich odpowiedników z Chin, Stanów Zjednoczonych, Turcji, Republiki Południowej Afryki i Korei Południowej.

„Muzyka jest prawdopodobnie najbardziej niezależną kulturowo formą sztuki” – mówi Shor. „Ludzie ze wszystkich kultur i środowisk zwykle reagują na to, co najlepsze w muzyce klasycznej. Łączy ludzi z różnych kultur jak nic innego.”

Wass szczególnie pasjonuje się dostępnością, promując włączenie społeczne jako kluczowy element swojej roli dyrektora muzycznego w prestiżowej angielskiej szkole Yehudi Menuhin School.

Ma teraz nadzieję, że konkursy takie jak Classic Piano pozwolą każdemu osiągnąć sukces muzyczny.

„Takie wydarzenia muszą być dostępne finansowo dla każdego uczestnika” – mówi. „Tutaj, w Dubaju, pokrywane są konkurencyjne wydatki, a wschodzący muzycy potrzebują takiego wsparcia.

„Kiedy już zaprosisz ludzi do sali, bardzo często muzyka i wrażenia mówią same za siebie. Wyzwaniem jest przede wszystkim przełamanie barier, które powstrzymują ich przed udaniem się tam.

„Mam nadzieję, że tutejsza organizacja rozważy tę kwestię pod kątem możliwości oferowanych zwycięzcom nagród w przyszłości”.

Trwałe dziedzictwo

Organizatorzy mają nadzieję, że gdy opadnie ostatnia kurtyna, dziedzictwo Classic Piano 2024 będzie nadal żywe nie tylko wśród uczestników, ale także w całym regionie.

W ostatnich latach muzyka klasyczna w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zyskała nową publiczność dzięki światowej klasy wydarzeniom, takim jak Międzynarodowy Festiwal Muzyczny InClassica i obiektom takim jak Dubai Opera.

„Myślę, że to jasne, że Dubaj i okoliczne stany mają ogromny niewykorzystany potencjał w zakresie rozwoju zachodniej muzyki klasycznej i zdobywania fanów dla zainteresowanych nią” – mówi Wass.

„Mam nadzieję, że tego rodzaju wydarzenie pomoże stworzyć podstawy do zdobycia większego wsparcia i większego zainteresowania tym stylem muzycznym.

„Ważne jest, aby podtrzymywać tradycje, które kochamy, i udostępniać je jak najszerszemu gronu odbiorców”.

Skorzystaj z tego linku, aby w ten weekend śledzić na żywo finalistów Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Klasycznego.