O nas
Kontakt

Na Festiwalu Lumière trwa odrodzenie klasyki kina

Laura Kowalczyk

Na Festiwalu Lumière trwa odrodzenie klasyki kina

To jedyne w swoim rodzaju miejsce spotkań wszystkich miłośników kina klasycznego na świecie. Międzynarodowe Targi Filmów Klasycznych (MIFC), których gospodarzem jest Festiwal Lumière w Lyonie we Francji, stale zajmują czołową pozycję w dziedzinie renowacji filmów.

„Rynek to miejsce renesansu kina” – mówi Anaïs Desrieux, kierownik projektu 11. edycji Międzynarodowych Targów Filmu Klasycznego.

Jego celem jest nawiązanie kontaktu z jak największą różnorodnością profesjonalistów w jednym miejscu, aby projekty renowacji filmów zakończyły się sukcesem. Posiadacze praw, dystrybutorzy, laboratoria renowacji, nadawcy telewizyjni, platformy… Cały łańcuch klasycznej branży filmowej jest reprezentowany, aby wydarzyła się magia.

„Będziemy tutaj przedstawiać projekty, które właśnie zostały odrestaurowane lub które wymagają projektu renowacji do wykonania i szukamy partnerów” – mówi Desrieux.

I to działa.

Weźmy na przykład klasyk Louisa Malle’a z 1962 r. „Vie privée” z Brigitte Bardot i Marcello Mastroiannim w rolach głównych. Przez 20 lat był niewidoczny, a dzięki MIFC widzowie będą mogli ponownie cieszyć się nim na dużym ekranie.

„Dzięki rynkowi w zeszłym roku udało nam się oczyścić prawa i rozpocząć ich przywracanie z partnerami. Latem tego roku film trafił ponownie do kin francuskich” – wyjaśnia Jérôme Soulet, dyrektor katalogu Gaumont.

Rozpiętość europejska i światowa

Rynek międzynarodowy nie ogranicza się do Francji. Gości imponującą liczbę 500 profesjonalistów z około 30 różnych krajów. Co roku rynek międzynarodowy stawia jeden kraj w centrum uwagi.

„Europa jest w centrum naszych zainteresowań i w tym roku wybrano Szwecję” – mówi Gérald Duchaussoy, dyrektor programowy MIFC. „To kraj, który rozpoczął wspaniałe prace restauratorskie, takie jak dzieło (Ingmara) Bergmana, pokazywane na całym świecie”.

Dla dyrektora Cineteca di Bologna targ jest wydarzeniem, którego nie można przegapić w programie.

„Dzięki spotkaniom odbytym w Lyonie udało nam się przywrócić filmy węgierskie i argentyńskie, które uznano za zaginione”.

„Aby odnowić film, ścieżki kilku energii muszą się skrzyżować i połączyć” – podkreśla.

Dzięki nawiązaniu kontaktów profesjonalni miłośnicy filmów klasycznych dochodzą do porozumienia w sprawie podziału rachunku, ponieważ rozpoczęcie prac restauratorskich jest kosztownym przedsięwzięciem.

„Jeśli folia jest bardzo uszkodzona, kwota ta może wynieść nawet 80 000 euro lub nawet więcej. Filmy mogą być długie, co na koniec jeszcze bardziej zwiększa rachunek, w zależności od stanu filmu” – wyjaśnia Laurent Cormier, dyrektor Francuskiego Narodowego Centrum Kina i Obrazów Animowanych (CNC).

„Dlatego ważne jest, aby zgromadzić wielu partnerów i dokładnie zaplanować operację” – dodaje.

Przywrócenie w celu zwiększenia widoczności

Renowacja jest kluczowym warunkiem przywrócenia do życia klasycznych filmów, a jest to proces niezwykle niezbędny dla rozwoju branży.

„Aby przyciągnąć szerszą publiczność na ten niszowy rynek, absolutnie niezbędna jest optymalna jakość filmu” – wyjaśnia dyrektor Międzynarodowego Targu Filmów Klasycznych, Juliette Rajon.

„Bardzo ważne jest pokazanie, że to kino istnieje, że istniało. W ten sposób stworzymy popyt” – dodaje Moïra Chappedelaine-Vautier, niezależna producentka filmowa, która wyświetla w Lyonie odrestaurowany film swojego ojca „Marée noire et Colère rouge”.

Ale poza biznesem dyrektor francuskiego Narodowego Centrum Kina i Obrazu Animowanego Laurent Cormier podkreśla znaczenie rynku w zachowywaniu pamięci i przekazywaniu jej następnemu pokoleniu.

„Chodzi o możliwość przekazania dziedzictwa, o którym marzyliśmy jako dzieci. Nie ma powodu, dla którego nie mieliby mieć dostępu do tego, co my mieliśmy”.