Gemini Pro jest już dostępny dla użytkowników w Europie, miesiąc po premierze w USA.
Jak podała firma, Gemini Pro, jeden z największych modeli sztucznej inteligencji (AI) Google, jest teraz dostępny dla europejskich użytkowników jako aktualizacja Barda.
Jest to duży model multimodalny, co oznacza, że może rozumieć i łączyć różne typy informacji, takie jak tekst, kod, dźwięk, obraz i wideo.
Dzięki Gemini Google próbuje konkurować z popularnym chatbotem ChatGPT OpenAI, udostępniając sekcję strony prezentacyjnej Gemini poświęconą jego występom w różnych testach zdolności w zakresie rozumowania, rozumienia obrazów i kodowania.
Podczas gdy Gemini Pro to najbardziej wszechstronne narzędzie, Gemini Ultra to największy model i można go używać do bardziej złożonych zadań, podczas gdy Gemini Nano jest dobre do pracy na urządzeniu.
Dyrektor generalny Google i Alphabet, Sundar Pichai, ogłosił wprowadzenie na początek grudnia 2023 r. swojego „najbardziej wydajnego” modelu sztucznej inteligencji Gemini.
W tym tygodniu ogłosili, że Gemini Pro w Bard będzie teraz dostępny w 40 krajach i ponad 230 krajach i terytoriach.
Późne wejście na rynek europejski
To nie pierwszy raz, kiedy Google wprowadza później produkt na rynek europejski.
Usługa Google Pay została uruchomiona w USA w 2018 r., ale jej wdrożenie w Europie zostało opóźnione do 2020 r. ze względu na obawy dotyczące dominacji na rynku i zgodności z regionalnymi przepisami dotyczącymi płatności.
Po raz pierwszy uruchomiła chatbota Bard w lipcu 2023 r. – cztery miesiące po jego powszechnym udostępnieniu w USA i Wielkiej Brytanii – po tym, jak irlandzka Komisja Ochrony Danych (DPC) zgłosiła obawy dotyczące prywatności.
W UE obowiązują rygorystyczne przepisy dotyczące prywatności danych, takie jak Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO), wdrożone w 2018 r., które nakłada rygorystyczne zasady dotyczące gromadzenia, przetwarzania i przechowywania danych osobowych.
W zeszłym roku Meta opóźniła wdrożenie swojej aplikacji Threads w UE ze względu na niepewność co do wymogów określonych w ustawie o rynkach cyfrowych (DMA).
Zacięta rywalizacja w wyścigu AI
Państwa UE dyskutują obecnie nad przyszłą ustawą o sztucznej inteligencji, która będzie zawierała kilka przepisów mających na celu ochronę użytkowników przed potencjalnymi nadużyciami związanymi ze sztuczną inteligencją.
Od czasu uruchomienia ChatGPT w listopadzie 2022 r. wzrosła liczba narzędzi AI udostępnianych szerszej publiczności.
Do wyścigu dołączyły różne firmy, każda z własną specyfiką.
Anthropic, firma założona przez byłych pracowników OpenAI, zachwalała wiarygodność i ograniczoną liczbę wprowadzających w błąd reakcji swojego Chatbota Claude.
Natomiast francusko-amerykańska firma HuggingFace podkreśla, że jest to model open source.
Kilka innych narzędzi AI jest dostosowanych do bardziej akademickiego użytku.
Tymczasem Bard i ChatGPT rywalizują o miano najpopularniejszego chatbota AI.