O nas
Kontakt

NASA przedstawia nowy „cichy” naddźwiękowy samolot X-59

Laura Kowalczyk

NASA’s X-59 QueSST Airplane Takes Shape at Lockheed Martin Skunk Works

Agencja twierdzi, że misja Quesst z powodzeniem zredukowała hałas wytwarzany przez statki naddźwiękowe z głośnych huków dźwiękowych do cichego „uderzenia”.

NASA i amerykańska firma zbrojeniowa Lockheed Martin zaprezentowały po sześciu latach prac nad „cichym” samolotem naddźwiękowym.

Loty naddźwiękowe to loty, które mogą poruszać się z prędkością większą niż prędkość dźwięku, a X-59 został zaprojektowany do lotu z 1,4-krotnością prędkości dźwięku lub z prędkością około 1480 km/h.

„Dziś lot naddźwiękowy powoduje potężny naddźwiękowy huk. Ci z nas, którzy mieszkają w okolicy, znają ten dźwięk” – powiedziała Pam Melroy, zastępca administratora NASA.

„Ale to oznacza, że ​​nie bez powodu jest on ograniczony do obszarów zaludnionych. A X-59 przełamie tę barierę. Skrupulatnie zaprojektowany, wytwarza delikatne uderzenie. Zwykły szept w porównaniu z destrukcyjnymi boomami z przeszłości”.

X-59 ma 30 metrów długości i 9 metrów szerokości oraz cienki, zwężający się nos, który stanowi prawie jedną trzecią jego długości.

NASA twierdzi, że spiczasty nos pomoże rozbić fale uderzeniowe, które zwykle powodują grzmot dźwiękowy, dźwięk podobny do eksplozji lub uderzenie pioruna w ludzkie ucho, wywołany przez obiekt przemieszczający się w powietrzu z prędkością większą niż prędkość dźwięku.

NASA uruchomiła misję Quesst w 2018 roku, aby opracować naddźwiękowy samolot, który generuje mniej hałasu niż konwencjonalny samolot naddźwiękowy.

„W ciągu zaledwie kilku lat przeszliśmy od ambitnej koncepcji do rzeczywistości. NASA X-59 pomoże zmienić sposób, w jaki podróżujemy, zbliżając nas do siebie w znacznie krótszym czasie” – powiedział Melroy w komunikacie prasowym.

Od 50 lat Stany Zjednoczone i inne kraje zakazują takich lotów ze względu na hałas.

Mamy nadzieję, że misja dostarczy danych, które pomogą amerykańskim prawodawcom ponownie rozważyć zakaz lotów nad lądem.

NASA twierdzi, że jeśli możliwe stanie się latanie komercyjnymi samolotami naddźwiękowymi, czas podróży zostanie radykalnie skrócony.

„Ten przełom naprawdę na nowo definiuje wykonalność komercyjnych podróży naddźwiękowych drogą lądową. Przybliża nas to do przyszłości, którą wszyscy możemy zrozumieć, skracając o połowę czas lotu z Nowego Jorku do Los Angeles” – powiedział Melroy.

Samolot ma wystartować po raz pierwszy jeszcze w tym roku.

Po zakończeniu testów w locie agencja przeleci samolotem nad kilkoma miastami w USA, a pierwszy start zaplanowano na koniec tego roku.

Następnie do 2027 r. przeprowadzi ankietę wśród mieszkańców pod kątem tego, jak postrzegają hałas.

Więcej informacji na temat tej historii można znaleźć w filmie w odtwarzaczu multimedialnym powyżej.