O nas
Kontakt

Niemcy na czele rankingu „deprywacji urlopowej”: zaskakujący powód, dla którego pracownicy nie biorą urlopu

Laura Kowalczyk

One generation in particular is not using up their holiday allowance.

Szczególnie jedno pokolenie nie wykorzystuje przysługującego mu urlopu.

Wyjazd na wakacje to jeden z najlepszych sposobów na zmniejszenie stresu, poprawę nastroju i oderwanie się od technologii.

Jednak nowe badanie wykazało, że niektórzy Europejczycy cierpią z powodu poważnej „deprywacji urlopowej”.

Portal rezerwacji podróży Expedia podaje, że aż 80 procent młodych ludzi w niektórych krajach europejskich uważa, że ​​nie wykorzystuje wystarczającej liczby wakacji.

Oto kraje i pokolenia, które są najbardziej dotknięte.

Młodzi Europejczycy to pokolenie najbardziej pozbawione urlopu

Z 24. raportu firmy Expedia na temat deprywacji urlopowej wynika, że ​​pokolenie Z na całym świecie jest bardziej pozbawione urlopu niż jakiekolwiek inne pokolenie.

Podczas gdy w Wielkiej Brytanii tylko 38 procent osób urodzonych w okresie wyżu demograficznego (pokolenie wyżu demograficznego) w latach 1946–1964 przyznaje, że ma wrażenie, że nie ma wystarczająco dużo urlopu, 70 procent najmłodszych pracowników w Wielkiej Brytanii twierdzi, że nie mają wystarczająco dużo wolnego czasu.

We Francji odsetek ten wzrasta do 55 procent osób z wyżu demograficznego i 82 procent pokolenia Z.

W Niemczech najmłodsze pokolenie pracujące ma średnio o pół dnia więcej urlopu niż pokolenie wyżu demograficznego, ale w zeszłym roku pozostało niewykorzystanych około czterech dni urlopu. Dla kontrastu, osobom z wyżu demograficznego pozostało na koncie wakacyjnym zaledwie 2,5 dnia.

Niemcy są najbardziej pozbawieni urlopów na świecie

Największa zmiana w zakresie pozbawienia urlopu z roku na rok powoduje, że Niemcy są o 14 procent bardziej pozbawieni urlopu niż w roku ubiegłym.

To sprawia, że ​​Niemcy są najbardziej pozbawieni wakacji na świecie (84 procent), a za nimi plasują się Francuzi (69 procent).

FOMO powstrzymuje pokolenie Z od brania urlopów

Podczas gdy przedstawiciele pokolenia boomu częściej biorą wolne, ponad połowa pracowników z pokolenia Z (53 procent) w Wielkiej Brytanii spędza pomiędzy świętami co najmniej sześć miesięcy. Tylko 7 proc. pozwala sobie na comiesięczną przerwę w pracy.

Dla współczesnych najmłodszych pracowników najważniejszą rzeczą, która ich powstrzymuje, jest FOMO – strach przed przegapieniem.

Choć FOMO nie jest zjawiskiem zarezerwowanym dla żadnego konkretnego pokolenia, jest najbardziej rozpowszechnione wśród pokolenia Z. Jedna na dwie osoby w Wielkiej Brytanii twierdzi, że boi się, że przegapi coś ważnego w pracy, gdy jest poza domem. W przypadku pokolenia wyżu demograficznego odsetek ten wynosi zaledwie 16 proc.

Mniej więcej jedna na dwie osoby z pokolenia Z w Niemczech obawia się, że ważne decyzje zostaną podjęte w pracy lub że koledzy będą traktowani priorytetowo, gdy będą na wakacjach.

Z drugiej strony, wśród niemieckich przedstawicieli pokolenia wyżu demograficznego zaledwie 16 procent znajduje się pod wpływem FOMO w życiu zawodowym.

Innym powodem utrudniającym brytyjskiemu pokoleniu Z wzięcie wolnego jest poczucie winy. Pięćdziesiąt dwa procent czuje się winne, że współpracownicy zakrywają ich pracę podczas podróży, a 50 procent czuje potrzebę przeprosin za wzięcie corocznego urlopu. Nawet jedna piąta przedstawicieli pokolenia boomers nie podziela tych samych obaw.

Podobnie w Niemczech 47 procent pokolenia Z, ale tylko 16 procent pokolenia wyżu demograficznego, twierdzi, że czuje się źle, ponieważ koledzy muszą przejmować ich zadania podczas ich nieobecności.

Około trzy razy więcej pracowników pokolenia Z niż przedstawicieli pokolenia boomu również czuje, że musi przepraszać za swoje prośby o urlop.

We Francji 50 procent młodych pracowników czuje potrzebę przeprosin za wzięcie wolnego w porównaniu do 14 procent przedstawicieli pokolenia boomu.

Młodzi pracownicy we Francji nie wykorzystują całego urlopu wypoczynkowego

Przedstawiciele pokolenia Z mają we Francji najmniej dni płatnego urlopu, średnio 27,4 dni, podczas gdy przedstawiciele pokolenia wyżu demograficznego otrzymują średnio o 3,9 dnia więcej (31,3 dnia).

W 2023 r. pokolenie Z wzięło średnio 23,7 dnia wolnego, pozostawiając średnio 3,7 dnia niewykorzystanego. Boomersi mieli nawet luksus wzięcia o 0,3 dnia więcej niż im przydzielono (31,6 dnia).

Podczas gdy pokolenie wyżu demograficznego częściej bierze urlopy, prawie połowa pracowników z pokolenia Z czeka między wyjazdami co najmniej sześć miesięcy.

Brytyjki są bardziej pozbawione urlopu niż mężczyźni

Według raportu Expedia 56 procent Brytyjczyków czuje się pozbawionych wakacji, co stanowi wynik o 10 procent wyższy niż pięć lat temu. Prawie co piąty Brytyjczyk spędził w ubiegłym roku cały rok bez urlopu.

Brytyjki czują się bardziej pozbawione urlopu niż mężczyźni (57% w porównaniu z 54%), a głównymi powodami nie korzystania z urlopu jest to, że ludzie są zbyt zajęci (20%), oszczędzają czas wolny na niespodziewane urlopy (20%) i oszczędzają pieniądze na jeden duży wyjazd (18 proc.).

Prawie 90 proc. Brytyjczyków opowiada się za przejściem na czterodniowy tydzień pracy, głównie ze względu na potrzebę większej ilości czasu osobistego (40 proc.) na takie rzeczy, jak spotkania, zarządzanie domem i projektami, a jedna czwarta stwierdziła, że ​​wykorzystałaby ten dodatkowy czas na podróże.