O nas
Kontakt

Nirvana i luksusowy dom mody Marc Jacobs zawarły ugodę w sprawie logo z uśmiechniętą buźką

Laura Kowalczyk

Nirvana and Marc Jacobs settle lawsuit over smiley-face logo dispute

Po sześciu latach batalii prawnych legendarny zespół grunge i luksusowy dom mody doszły do ​​porozumienia w sprawie użycia logo z uśmiechniętą buźką. Adwokaci Nirvany twierdzili, że Marc Jacobs niesłusznie próbował utożsamiać się z zespołem poprzez użycie tego wizerunku.

Jak donoszą źródła, grunge'owy zespół Nirvana, marka modowa należąca do koncernu LVMH Marc Jacobs i dyrektor artystyczny Robert Fisher zawarli ugodę w sprawie wykorzystania przez markę modową wizerunku uderzająco podobnego do kultowego logo zespołu przedstawiającego uśmiechniętą buźkę.

Tym samym kończy się długotrwały spór o logo.

Nirvana pozwała Marc Jacobs International w 2018 r. po tym, jak firma wypuściła kolekcję „Redux Grunge”, która zawierała uśmiechniętą buźkę przypominającą nieco kultowe logo zespołu, licencjonowane po raz pierwszy w 1992 r.

Zamiast „X” oznaczającego oczy, na koszulce, o której mowa, widniały litery „M” i „J” – z drżącym uśmiechem i wysuniętym językiem oraz napisem „Heaven” w czcionce podobnej do tej, której używa Nirvana.

Kolekcja Marca Jacobsa Redux Grunge

Logo zostało najprawdopodobniej stworzone przez wokalistę Kurta Cobaina w 1991 roku. Zarówno Dave Grohl, jak i Krist Novoselic zeznali wcześniej, że nie wiedzą, kto jest autorem uśmiechniętej buźki – kwestię tę poruszyli prawnicy Marca Jacobsa w pozwie wzajemnym.

W roszczeniu z 2019 r. projektanci oświadczyli: „Wyraźny brak jakiejkolwiek żyjącej osoby posiadającej wiedzę z pierwszej ręki na temat powstania rzekomo chronionego prawem autorskim dzieła, w połączeniu z licznymi innymi brakami w rejestracji 166, która jest podstawą roszczenia Nirvany o naruszenie praw autorskich, stanowią podstawę złożonego roszczenia wzajemnego”.

Adwokaci zespołu argumentowali, że „wykorzystanie przez markę odzieżową chronionego prawem autorskim wizerunku Nirvany w jej produktach i w celu ich promocji jest celowe i stanowi część szerszej kampanii mającej na celu skojarzenie całej kolekcji „Bootleg Redux Grunge” z Nirvaną, jednym z twórców gatunku muzycznego „grunge”, aby skojarzenie „grunge” z tą kolekcją było bardziej autentyczne”.

Aby jeszcze bardziej skomplikować sprawę, w 2020 roku Robert Fisher, były dyrektor artystyczny wytwórni płytowej Geffen Records należącej do Nirvany, twierdził, że zaprojektował logo, gdy pracował z zespołem w latach 90.

Sędzia okręgowy USA John Kronstadt orzekł w 2023 r., że właścicielem logo byłby Geffen, a nie Fisher, gdyby stworzył je Fisher. Nie zdecydował jednak, czy logo zostało stworzone przez Cobaina czy Fishera.

Z dokumentów złożonych w tym tygodniu w sądzie okręgowym w Kalifornii wynika, że ​​strony zgodziły się na propozycje mediatorów przedstawione przez sędziego śledczego Steve’a Kima.

Warunki ugody nie zostały ujawnione w dokumentach sądowych, a strony mają 21 dni na ustalenie szczegółów porozumienia.