O nas
Kontakt

Nowe austriackie pociągi nocne łączą Wiedeń z Niemcami, Włochami i Holandią

Laura Kowalczyk

Nowe austriackie pociągi nocne łączą Wiedeń z Niemcami, Włochami i Holandią

Nowoczesny design oznacza więcej prywatności i więcej udogodnień dla pasażerów kolei.

Austriacki operator kolejowy OeBB zaprezentował w sobotę nową generację pociągów sypialnych – w odpowiedzi na zapotrzebowanie podróżnych w zakresie mniej zanieczyszczających alternatyw dla samolotów oraz samochodów benzynowych i wysokoprężnych.

Pociągi nocne zaczynają powracać do Europy ze względu na niski ślad węglowy. Po latach zaniedbań przewoźnicy inwestują obecnie znaczne środki w wymianę starzejącego się taboru.

Pionierem ożywienia tego typu usług jest państwowy operator kolejowy OeBB, posiadający 20 tras kolejowych w całej Europie.

Firma dysponuje największą w Europie flotą pociągów sypialnych i ma nadzieję podwoić liczbę pasażerów nocnych z 1,5 miliona do trzech milionów do roku 2030.

Nowe, nowoczesne pociągi sypialne to „czysty luksus”

Nowe pociągi charakteryzują się nowoczesnym designem, większą prywatnością i większymi udogodnieniami. Każdy przedział dwuosobowy posiada własną toaletę i prysznic.

Istnieją nawet kabiny jednoosobowe dla osób podróżujących samotnie, które szukają nieco większej prywatności.

ALEX HALADA/AFP
Przedziały wagonu kuszetkowego pokazano w pociągu nowej generacji pociągów sypialnych Nightjet w Wiedniu.

„Wciąż pamiętam stare wagony sypialne, które były tak ciemne – małe okno, łóżka piętrowe i zasłonę” – powiedziała 69-letnia emerytka Rosemarie, oglądając w sobotę elegancki nowy nocny pociąg OeBB.

W porównaniu do starych pociągów sypialnych „to szaleństwo – czysty luksus” – zaśmiała się.

Pierwszy z 33 egzemplarzy – zamówiony w 2018 roku od niemieckiego konglomeratu Siemens za łączną kwotę 720 mln euro – może zostać oddany do użytku już w grudniu.

Połączy austriackie miasta Wiedeń i Innsbruck z niemieckim portem Hamburg.

ALEX HALADA/AFP
Na zdjęciu łóżko znajduje się w przedziale wagonu kuszetkowego pociągu sypialnego nowej generacji Nightjet.

Od tego czasu do 2028 r. nowe pociągi sypialne będą wprowadzane stopniowo na innych trasach w Austrii, Niemczech, Włoszech, Holandii i Szwajcarii.

„Francja będzie musiała trochę poczekać, ponieważ wymaga to nowych zezwoleń od krajowego zarządu kolei” – powiedział AFP dyrektor generalny OeBB, Andreas Matthae.

„Niestety, w sektorze kolejowym nie jesteśmy jeszcze zjednoczoną Europą”.

Austriackie pociągi sypialne korzystają z odnawialnych źródeł energii

„Każdy kilometr pociągiem to kilometr ochrony klimatu i… wkład w lepszą przyszłość” – powiedziała AFP austriacka minister środowiska Leonore Gewessler.

„Wieczorem na pokład w Wiedniu i następnego ranka obudzę się wypoczęty w innej europejskiej metropolii. W przyszłości będzie to jeszcze łatwiejsze i wygodniejsze” – dodała w oświadczeniu.

Od 2018 r. OeBB twierdzi, że wszystkie jego pociągi „napędzają energię elektryczną wytwarzaną wyłącznie z energii wodnej, słonecznej i wiatrowej… co jest kamieniem milowym w zakresie ochrony klimatu w Austrii”.

ALEX HALADA/AFP
Dyrektor generalny austriackich kolei federalnych OeBB Andreas Matthae (po lewej) i austriacka minister Eleonore Gewessler przyglądają się wagonowi kuszetkowemu.

Matthae powiedział, że firma będzie w dalszym ciągu odgrywać „pionierską rolę” w rozwoju nocnego transportu kolejowego w Europie.

Nocne połączenie OeBB Berlin–Paryż ma powrócić 11 grudnia, dziewięć lat po jego odwołaniu.

Pierwsze połączenie pasażerskie zaplanowano na grudzień br. na liniach Wiedeń – Hamburg i Innsbruck – Hamburg. Przedsprzedaż biletów rusza 11 października.