O nas
Kontakt

Nowe przepisy przybliżają samochody autonomiczne o krok do pojawienia się na drogach w Wielkiej Brytanii

Laura Kowalczyk

Nowe przepisy przybliżają samochody autonomiczne o krok do pojawienia się na drogach w Wielkiej Brytanii

Rząd brytyjskiego premiera Rishiego Sunaka zasygnalizował zamiar wprowadzenia nowych przepisów prawnych mających na celu rozwój i regulację sektora.

Sektor pojazdów autonomicznych w Wielkiej Brytanii zyskał we wtorek impuls, gdy król Karol III zasygnalizował, że podczas uroczystego otwarcia parlamentu zostaną wprowadzone „nowe ramy prawne” w celu wsparcia wschodzącej branży.

Chociaż szczegółów pozostało skąpych, obserwatorzy branży z zadowoleniem przyjęli posunięcie, którego celem jest wsparcie bezpiecznego rozwoju komercyjnego sektora.

„Myślę, że diabeł będzie tkwił w szczegółach, ponieważ, masz rację, mówi się o tym od dawna” – powiedziała Lisa Johnson, dyrektor ds. spraw publicznych w Starship Technologies.

„W tej chwili słyszymy, że faktycznie zostaną wprowadzone przepisy dotyczące pojazdów autonomicznych, ale nie wiemy, czy obejmą one tylko duże pojazdy drogowe, czy też obejmą coś takiego, czym zajmuje się Starship, to rodzaj robota o niskiej prędkości i niewielkiej masie, który porusza się po chodniku” – dodała.

Istnieje sześć różnych poziomów automatyzacji jazdy, od w pełni ręcznej (0) do w pełni automatycznej (6), zgodnie z międzynarodową skalą stowarzyszenia Society of Automotive Engineers (SAE).

Uważa się, że nowe ramy prawne utorują drogę do autonomicznej jazdy „czwartego poziomu”, która umożliwiłaby w pełni autonomiczne pojazdy w określonych warunkach.

Brytyjski premier Rishi Sunak chętnie konkuruje w zakresie szybko rozwijających się i najnowocześniejszych technologii sztucznej inteligencji i automatyzacji, pomimo zarzutów, z którymi Wielka Brytania pozostaje w tyle.

„Jeśli inne kraje w UE lub dalej poza nią faktycznie uchwalą przepisy ułatwiające inwestycje i wdrażanie tej technologii, cóż, jeśli Wielka Brytania nie dotrzyma kroku tym przepisom, trzeba będzie podjąć pewne trudne decyzje, – powiedział Johnson.

Przyznaje jednak, że kluczowe znaczenie ma zaufanie publiczne w całym sektorze.

„Jeśli prowadzisz firmę taką jak Starship, która inwestuje dużo czasu, energii i wysiłku, aby zapewnić Ci bezpieczeństwo, ostatnią rzeczą na świecie, jakiej chcesz, aby przydarzyła się firmie, która nie jest w tym tak dobra, która uważa, że są od nich lepsi w autonomii, potrafią się zgodzić i nie zadziałać, ponieważ to zaszkodzi całemu sektorowi” – ​​stwierdziła.

„Budowanie zaufania jest trudne. To jedna z tych rzeczy, na których naprawdę musimy się skupić, jeśli chodzi o sposób przedstawiania społeczeństwu autonomicznych urządzeń i pojazdów” – dodał Johnson.

Rząd Wielkiej Brytanii podkreślił, że nowe przepisy zapewnią wyraźną odpowiedzialność prawną za to, kto ponosi odpowiedzialność za wypadki z udziałem samochodów autonomicznych.

Więcej informacji na temat tej historii można znaleźć w filmie w odtwarzaczu multimedialnym powyżej.