Fenomen kulturowy „Barbenheimer” znalazł się w tym roku na szczycie światowej listy wyszukiwań w Google, a Eurowizja i ChatGPT przyciągnęły uwagę w całej Europie.
Jaki jest stan Twojej historii wyszukiwania w Google?
Amerykański gigant technologiczny właśnie opublikował „Rok w wyszukiwarce” – coroczne podsumowanie tego, czego ludzie najczęściej szukają w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej.
Jak zwykle był to otrzeźwiający obraz stanu skupienia uwagi społeczeństwa.
Jeśli chodzi o trendy w wiadomościach, na szczycie listy wyszukiwanych haseł na całym świecie znalazła się wojna między Izraelem a Hamasem, a za nią plasowały się trzęsienia ziemi w Turcji i Syrii w lutym oraz implozja łodzi podwodnej Titan lecącej na Titanicu.
TylkoGliwice Culture doniosło o powszechnym powiązaniu Schadenfreude z zagładą Tytana, która w czerwcu dominowała w wiadomościach przez kilka tygodni.
Jeśli chodzi o zjawiska kulturalne, nie jest zaskoczeniem, że najczęściej wyszukiwanym w Google w tym roku filmem była „Barbie”, a następnie „Oppenheimer”.
Szerokim zainteresowaniem cieszył się także ich dwumetrażowy hit „Barbenheimer”, który obiegł świat i stał się jednym z wydarzeń, których nie można przegapić tego lata.
Do najczęściej wyszukiwanych gwiazd należał Jeremy Renner, który trafił na pierwsze strony gazet po tym, jak w styczniu przeżył wypadek z pługiem śnieżnym.
Nieżyjący już Matthew Perry i Tina Turner również znaleźli się na szczycie listy najczęściej wyszukiwanych zgonów gwiazd roku.
W telewizji trzy najpopularniejsze seriale w 2023 roku to „The Last of Us”, „Wednesday” i „Ginny and Georgia”.
Utwór „アイドル (Idol)” japońskiego superduetu Yoasobiego był najpopularniejszym utworem w wynikach wyszukiwania Google, a za nim plasował się utwór „Try That In A Small Town” amerykańskiej gwiazdy country Jasona Aldeana i najlepszy utwór Shakiry „Bzrp Music Sessions, Vol. 2”. 53” z argentyńskim producentem Bizarrapem.
Shakira była także w tym roku najczęściej wyszukiwanym muzykiem na świecie w Google.
Europejskie strony internetowe znajdują się na szczycie listy globalnych zapytań
Europa cieszyła się popularnością, jeśli chodzi o globalne zapytania dotyczące muzeów, parków i stadionów sportowych.
Cztery z pięciu najczęściej wyszukiwanych parków w tym roku znajdują się w Europie – pierwsze miejsce zajął Park Güell w Barcelonie, a za nim plasują się Central Park w Nowym Jorku, Hyde Park w Londynie, El Retiro Park w Madrycie i Villa Borghese w Rzymie.
Do najpopularniejszych muzeów wyszukiwanych w Google zaliczają się paryski Luwr i Musée d’Orsay oraz Muzeum Brytyjskie i Muzeum Historii Narodowej w Londynie.
Raport Google „Rok w wyszukiwaniu” zawiera także podział zapytań według regionu i kraju – w Europie konkurs piosenki Eurowizji był jednym z najpopularniejszych wyszukiwań w tym roku.
Drugą najczęściej wyszukiwaną gwiazdą w Szwecji była zwyciężczyni Eurowizji Loreen, a na szczycie zapytań w kraju znalazła się uczestniczka Eurowizji z Finlandii, Käärijä.
Jednym z najpopularniejszych wyszukiwań w Niemczech był metalowy zespół Rammstein, którego frontman został latem uwikłany w serię zarzutów o napaść na tle seksualnym (które później wycofano).
Francuzi szukali hasła „Jak pozbyć się pluskiew?” Hiszpanie poszukiwali przepisów na „limon serrano”, Irlandczyków bardziej interesowały „przepisy na urządzenie Airfryer”.
Sztuczna inteligencja była również w tym roku ogromnym trendem światowym, a zainteresowanie tym tematem zalewało wyszukiwarki, serwisy informacyjne i Wikipedię.
ChatGPT było w tym roku najczęściej wyszukiwanym w Google terminem technologicznym w Austrii, Belgii, Łotwie, Litwie, Hiszpanii, Szwajcarii i Niemczech.
To jednak tylko wierzchołek góry lodowej – więcej danych, w tym trendy z poprzednich lat, znajdziesz w archiwum Google „Rok w wyszukiwaniu”.
Firma twierdzi, że wyniki wyszukiwania za rok 2023 zbierała od 1 stycznia do 27 listopada tego roku.