Czy słyszałeś kiedyś o wskaźniku nieodebranych zwłok i wskaźniku japońskiej fryzury? Większość ludzi tego nie zrobiła.
Odpowiedź kryje się we wskaźnikach ekonomicznych.
Myśląc o wskaźnikach ekonomicznych, większość ludzi zwraca się ku powszechnym wskaźnikom, takim jak produkt krajowy brutto (PKB), bilans płatniczy, stopy procentowe czy kursy walut. Ale czy wiesz, że oprócz nich istnieje kilka mało znanych, które mogą ujawnić fascynujące rzeczy na temat gospodarki?
Podczas gdy główne wskaźniki powyżej mówią nam więcej o sytuacji makroekonomicznej kraju, rzadsze wskaźniki poniżej mogą być bardziej subtelne i informować nas o trendach i nastrojach konsumentów, a także poziomie życia.
Wiele z nich ma zatem szczególne znaczenie w czasach pogorszenia koniunktury gospodarczej i ponurych perspektyw, ponieważ mogą nam powiedzieć, jak ludzie sobie radzą. Jako takie można je również uznać za wskaźniki recesji.
Poniżej znajdują się niektóre z najdziwniejszych wskaźników ekonomicznych i to, co mogą nam powiedzieć o kraju.
Wskaźnik nieodebranych zwłok
Wskaźnik nieodebranych zwłok zasadniczo wskazuje, że w czasach trudności finansowych członkowie rodziny decydują się nie odbierać zwłok, aby zaoszczędzić na kosztach pogrzebu, które często mogą być bardzo wysokie. Prowadzi to do tego, że zamiast tego państwo płaci koszty pogrzebu.
Zatem im większa liczba nieodebranych ciał, tym prawdopodobnie gorsze będą perspektywy gospodarcze. Na przykład w 2009 roku, w środku kryzysu finansowego, w miarę wzrostu liczby zwolnień, w amerykańskich miastach, takich jak Detroit i Los Angeles, wzrosła liczba nieodebranych ciał.
Jak powiedział wówczas Albert Samuels, główny śledczy kostnicy hrabstwa Wayne w stanie Michigan, jak donosi „The Times”: „W ciągu 13 lat pracy nie widziałem tylu nieodebranych ciał. Zaczęło się to dziać, gdy w zeszłym roku sytuacja gospodarcza uległa pogorszeniu. Nigdy nie widziałem tak wielu ludzi walczących o zapewnienie ludziom miejsca wiecznego spoczynku. »
Według raportu dotyczącego kosztów umierania za 2024 r. przygotowanego przez brytyjską firmę SunLife świadczącą usługi finansowe, całkowity koszt umierania w Wielkiej Brytanii wzrósł o 5% w porównaniu z 2023 r. i obecnie wynosi około 9658 funtów (11 346,50 euro). Obejmuje to takie elementy, jak skromne usługi pogrzebowe, opłaty za zarządzanie majątkiem, a także elementy opcjonalne, takie jak spotkanie po pogrzebie, zwane również stypą.
Wskaźnik popcornu maślanego
Wskaźnik popcornu maślanego można uznać za antycykliczny wskaźnik stanu gospodarki, gdyż zasadniczo wskazuje on, że w czasie recesji rośnie sprzedaż popcornu maślanego w kinach.
Wynika to w dużej mierze z faktu, że coraz więcej osób ogląda filmy, niezależnie od ich jakości, próbując uciec od codziennych zmartwień i niepokojów finansowych.
Patrick Corcoran, były rzecznik Krajowego Stowarzyszenia Właścicieli Teatrów, powiedział według doniesień Entertainment: „Zazwyczaj, gdy nadchodzi pogorszenie koniunktury gospodarczej, w sześciu z ostatnich ośmiu recesji odnotowaliśmy wzrost sprzedaży biletów i frekwencji.
„Ludzie szukają ulgi, zapominając o swoich problemach, więc chodzą do kina, a to najtańsza forma rozrywki”.
Według Motion Picture Association of America tę tendencję wzrostową w sprzedaży filmów można było zaobserwować także podczas recesji w latach 1981–82 i 1973–74.
Wskaźnik populacji aligatorów
Wskaźnik populacji aligatorów wskazuje, że w czasach trudności finansowych mniej zamożnych ludzi wydaje na przedmioty luksusowe, takie jak torby, buty czy zegarki ze skóry aligatora. W rezultacie populacje aligatorów na farmach znacznie rosną, szczególnie w miejscach, gdzie jest ich dużo, takich jak Luizjana, Floryda, Teksas i Georgia w Stanach Zjednoczonych.
Na przykład torba Birkin 20 z Vert D'eau Matte Alligator, wypuszczona na rynek w 2023 r., została sprzedana na aukcji Sotheby's w Hongkongu w październiku 2023 r. za oszałamiającą kwotę 115 570 dolarów (105 761,00 euro).
Podczas recesji w latach 2008–2009 główni projektanci, tacy jak Hermes, kupili także kilka garbarni w Stanach Zjednoczonych. Umożliwiło im to agresywne kupowanie skór od hodowców aligatorów, co doprowadziło do sytuacji polegającej na ich gromadzeniu.
Udało się to wywrzeć większą presję na kilku innych projektantów, takich jak projektant luksusowego obuwia Manolo Blahnik. Niektórzy projektanci zdecydowali się również całkowicie odejść od produktów ze skóry aligatora, co doprowadziło do jeszcze większego wzrostu ich populacji.
Odnosząc się do kosztów produkcji produktów ze skóry aligatora, jak donosi „New York Times”, George D. Malkemus III, prezes Manolo Blahnik, powiedział: „Za każdym razem, gdy idę do Neiman Marcus i mówię, że z każdym rokiem cena wzrasta, walczą ja zęby i paznokcie. Mówią: „Nie wydam 4000 dolarów na but ze skóry aligatora”.
Wskaźnik liczby ukąszeń komarów
Wskaźnik liczby ukąszeń komarów pokazuje, że wraz ze wzrostem liczby pustych i źle utrzymanych domów rośnie także populacja komarów z powodu stagnacji ogrodów, basenów i nieskoszonej trawy. W tym kontekście rosnąca populacja komarów i ich ukąszenia mogą być oznaką dysfunkcyjnego rynku nieruchomości.
W listopadzie 2023 r. w Anglii i Walii było około 261 189 pustych nieruchomości, co oznacza wzrost o 12 556 w porównaniu z rokiem poprzednim.
Rzecznik Departamentu Rozwoju, Mieszkalnictwa i Społeczności powiedział, jak donosi The Guardian: „Wszystkie dzieci zasługują na bezpieczne i przyzwoite miejsce do życia. Wydajemy 1 miliard funtów na walkę z bezdomnością i zapewnienie rodzinom dostępu do stałych mieszkań. od 2010 roku zmniejszyliśmy liczbę długoterminowo pustych domów o ponad 50 000.
„Daliśmy samorządom uprawnienia do podwyższania podatku lokalnego nawet o 300% od długoterminowo pustych nieruchomości oraz do odbierania pustych domów w drodze zamówień zakupu i zarządzeń dotyczących zarządzania pustymi domami”.
Wskaźnik pierwszej daty
Pierwszy wskaźnik randkowania wskazuje, że ludzie zazwyczaj częściej zapraszają innych na randki w czasie recesji, ponieważ czują się bardziej samotni lub niespokojni. W 2008 roku portal randkowy Match.com odnotował najlepszy czwarty kwartał od siedmiu lat.
Inne serwisy randkowe, takie jak Amy Laurent International, również odnotowały 40% wzrost liczby kobiet na rynku randkowym w okresie od listopada 2008 r. do lutego 2009 r.
Doktor Pepper Schwartz, profesor socjologii na Uniwersytecie Waszyngtońskim i ekspert ds. relacji z Perfectmatch.com, powiedziała, jak donosi „New York Times”: „W czasach, gdy pieniędzy jest mało lub są niepewne, kiedy ludzie oceniają swoje priorytety, nie 'T. Chcę ją przekroczyć samotnie.
Kiedy nie jesteś pewien, co się z tobą dzieje, miłość wydaje się tym ważniejsza.”
W czasie recesji ludzie mogą też nie chcieć wydawać pieniędzy na wyjścia do barów lub na imprezy towarzyskie, aby poznać ludzi w prawdziwym życiu. Tendencja ta przyczynia się również do wzrostu popularności aplikacji i witryn randkowych w okresie pogorszenia koniunktury gospodarczej, ponieważ są one zazwyczaj tańsze i atrakcyjne dla znacznie szerszego grona osób.
Wskaźnik japońskiej fryzury
Wskaźnik japońskiego strzyżenia wskazuje, że Japonki noszą długie włosy, gdy gospodarka kwitnie, i krótkie, gdy gospodarka się załamuje. Na przykład, kiedy Japonia stanęła w obliczu kryzysu gospodarczego w latach 90., więcej kobiet miało zazwyczaj krótsze włosy, zwykle powyżej obojczyka. Powtórzyło się to podczas recesji w latach 2008–2009.
Może to wynikać z tego, że pielęgnacja włosów jest w niektórych przypadkach uważana za luksus, zwłaszcza gdy dla większości ludzi brakuje pieniędzy, co prowadzi do krótszych i łatwiejszych w utrzymaniu fryzur w czasie recesji.
Według ankiety przeprowadzonej przez firmę kosmetyczną Kao, jedna trzecia respondentów w Wielkiej Brytanii ujawniła, że wizyty w salonach dodały im pewności siebie. Prawie 70% ankietowanych uważa również, że wizyta w salonie to kluczowa okazja do zadbania o siebie, a 51% uważa, że fryzjer jest im tak bliski jak przyjaciel.
Jak donosi Kao, Peter F. Pfister, prezes stowarzyszenia zawodowego Intercoiffure Mondial, powiedział: „Kiedy ludzie idą do salonu, płacą nie tylko za dobrą fryzurę, ale także za to, żeby się „rozpieszczać” lub „odpocząć od pracy”. ”. „codziennie.”
Wskaźnik broni kawiorowej
Indeks broni i kawioru mierzy kwotę funduszy wydawanych przez rządy na myśliwce (broń) w porównaniu z kwotami wydanymi przez światową elitę na prywatne odrzutowce (kawior). Może to rzucić sporo światła na okresy wzmożonych napięć geopolitycznych, kiedy można zwiększyć budżety obronne, a także okresy względnego spokoju na świecie, kiedy bogaci mogą wydawać więcej hojnie.
Na przykład pod koniec lat 80. ze względu na fundusze obronne pozostałe po zimnej wojnie stosunek ceny broni do kawioru wzrósł z powodu utrzymujących się wysokich wydatków na samoloty bojowe. Jednak pod koniec lat 90. i na początku XXI wieku ponownie spadł, napędzany boomem na portalach internetowych i względnym poczuciem globalnego spokoju.
Należy zauważyć, że może to nie być bardzo wiarygodny wskaźnik ze względu na opóźnienie pomiędzy zamówieniami samolotów a rzeczywistym czasem dostawy.
Richard Aboulafia, analityk w Teal Group i twórca tego wskaźnika, powiedział, jak donosi Slate: „Budżety na obronę rosną wraz z zagrożeniami i ich postrzeganiem, a przepływy pieniężne maleją, przy czym samoloty są dostarczane zwykle dwa lata później”. »