Jest to jedna z niewielu linii kolejowych przeznaczonych dla podróżnych w Meksyku.
Odkrywanie różnorodnych krajobrazów Meksyku stało się właśnie łatwiejsze dzięki nowej, dużej sieci kolejowej.
Tren Maya (czyli Pociąg Majów) łączy piękne plaże tego kraju Ameryki Łacińskiej z legendarnymi ruinami Majów.
Część południowo-wschodniej trasy została otwarta w grudniu i przewozi pasażerów z popularnego nadmorskiego miasta Cancun do Campeche.
Siedmiodcinkowa sieć ma zostać ukończona do końca lutego i rozciągać się na długości 1525 km, tworząc nierówną pętlę wokół półwyspu Jukatan.
To dobra wiadomość dla tych, którzy chcą odwiedzić ten wspaniały obszar Meksyku w bardziej zrównoważony sposób, ale miejscowi twierdzą, że produkcja Tren Maya wiązała się z dużymi kosztami dla środowiska.
Dokąd idzie Tren Maya?
Sieć Tren Maya obejmuje meksykańskie stany Chiapas, Campeche, Tabasco, Jukatan i Quintana Roo.
Jej pierwszy odcinek biegnie z Palenque, słynącego z zabytków Majów, do małego miasteczka Escárcega w Campeche, a następnie prowadzi do Calkiní i Izamal z kilkoma przystankami po drodze.
Pasażerowie będą mogli następnie pojechać do nadmorskich kurortów Playa del Carmen i Bacalar oraz starożytnych zabytków w Tulum i Xpujil. Trasa ma dogodne połączenie z lotniskami w Meridzie i Cancun.
Zaprojektowane przez francuskiego giganta kolejowego Alstom, pociągi są dostępne w trzech różnych kształtach: zwykłe wagony „Xiinbaal” wyposażone w ogromne panoramiczne okna; Wagony restauracyjne „Janal” z pomieszczeniem na kuchnię regionalną; oraz samochody „P’atal” do długodystansowych podróży dziennych i nocnych.
Alstom twierdzi, że projekt pociągu elektrycznego jest ekskluzywny dla Meksyku, a jego elementy zewnętrzne inspirowane są sztuką regionalną i „majestatem jaguara”.
Zakrawa więc na ironię, że – oprócz innych skutków dla środowiska – nową trasę uznano za katastrofalną dla siedlisk takich gatunków, jak jaguary, pająki i ary szkarłatne.
Dlaczego Tren Maya jest kontrowersyjny?
Krytycy twierdzą, że budowa sieci kolejowej stwarzała ryzyko wyrządzenia nieodwracalnych szkód niektórym unikalnym ekosystemom, które zabierają turyści.
Wapienna geologia półwyspu oznacza, że jest on wydrążony tysiącami podziemnych jaskiń zwanych „cenotami”, wypełnionych nieskazitelną słodką wodą.
Pomimo sprzeciwu ekologów, nurków jaskiniowych i archeologów, nad tymi kruchymi systemami jaskiń zbudowano niektóre części trasy Pociągu Majów.
Jak podaje agencja informacyjna Associated Press, prezydent Meksyku López Obrador spieszy się, aby zakończyć projekt infrastrukturalny przed opuszczeniem urzędu we wrześniu.
W 2018 roku Obrador obiecał, że na potrzeby pociągu Majów nie zostanie wycięte ani jedno drzewo. Rząd przyznał następnie, że w 2022 r. ścięto 300 000 osobników, ale obserwatorzy szacują, że rzeczywista liczba sięga 9 milionów.
Grupa aktywistów „Sélvame del Tren” (co oznacza „uratuj mnie z pociągu”) twierdzi, że doszło do „etnocobójstwa”, ponieważ w okresie wylesiania i szkód dla środowiska nie przeprowadzono konsultacji z ludnością tubylczą.
Kolej Train Maya spotkała się z dalszą krytyką za to, że jest nastawiona głównie na turystów, pomimo wcześniejszych obietnic, że będzie służyć mieszkańcom.
Ile kosztują bilety na Tren Maya i gdzie można je kupić?
Pierwotnie urzędnicy planowali pobierać osobne, niższe opłaty dla Meksykanów na tej linii, podczas gdy zagraniczni turyści mieli płacić wyższą opłatę.
Jednak ceny pierwszych kursów grudniowych różnicowały jedynie bilety pierwszej klasy i „klasy turystycznej”.
Bilet pierwszej klasy na jeden z dwóch pociągów kursujących codziennie z Cancun do Meridy będzie kosztować równowartość 62 euro. Bilet autobusowy pierwszej klasy na tej samej trasie kosztuje około 53 euro, a autobusy odjeżdżają mniej więcej co pół godziny.
Bilety na pociąg Maya można obecnie rezerwować za pośrednictwem tego linku.
Nie jest jasne, czy sieć będzie w pełni operacyjna zgodnie z planem do końca lutego; Reporterzy AP zauważyli, że nawet pierwsza część projektu jest nadal w budowie, a w zeszłym miesiącu otwarto tylko jeden pas planowanego dwupasmowego toru.
Jednak pomimo wyboistego początku oznacza to znaczną poprawę infrastruktury transportowej Meksyku.
Obecnie tylko kilka pociągów turystycznych kursuje po stosunkowo krótkich, niepołączonych trasach do atrakcji turystycznych, takich jak Miedziany Kanion w północnym Meksyku i zachodni region produkcji tequili wokół Jalisco.