O nas
Kontakt

Od Taylor Swift po gospodarza igrzysk olimpijskich – w jaki sposób największy kryty obiekt w Europie może być zrównoważony?

Laura Kowalczyk

Around 180,000 people in total gathered to see Taylor Swift

W miarę jak oczekiwania publiczności rosną i rosną, w jaki sposób stadiony mogą królować pod względem emisji?

Kiedy Taylor Swift wchodzi na scenę w Paris La Défense Arena, 45 000 ludzi błyszczy – dosłownie.

Każdy z nas otrzymał plastikową opaskę na nadgarstek na baterię, która świeci wielokolorowym unisono. W całkowicie zamkniętym pomieszczeniu jest zatłoczona galaktyka.

Jako raczkujący Swiftie jestem zanurzony w spektaklu tego wszystkiego. Ale jestem tu również, aby dowiedzieć się, jak działa ta kolosalna arena – największa hala widowiskowo-sportowa w Europie – i czy można to robić w sposób zrównoważony.

Paris La Défense na przedmieściach Nanterre.

Od Taylor Swift po igrzyska olimpijskie: w jaki sposób Paris La Défense sprawia, że ​​dzieje się magia?

Paris La Défense, nazwana na cześć północno-zachodniej dzielnicy biznesowej, w której mieści się w gigantycznym kształcie litery U, jest mistrzem transformacji.

Oprócz tego, że gości megagwiazdy (rozpoczęło się z Rolling Stones w 2017 r.), modułowa arena jest także siedzibą klubu rugby Racing 92 i brudzi się podczas imprez motocyklowych Supercross.

O północy 5 maja – kilka minut po ostatnim występie pierwszego etapu europejskiej trasy Swifta – przeszedł w tryb dekonstrukcji.

Kiedy wracam następnego ranka, piętro jest znacznie mniej zaludnione robotnikami, dźwigami i wydłużonymi ciężarówkami: codzienny widok, który podkreśla jego przepastną skalę.

Arena Paris La Defense działała przez całą noc, gdy tylko Taylor Swift opuściła budynek.

Trudno sobie to wyobrazić, ale w tym miejscu budowany jest 50-metrowy basen, ponieważ arena przygotowuje się do kolejnej roli gospodarza Letnich Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich.

15 maja klucze do jedynej we Francji całkowicie finansowanej ze środków prywatnych areny przekazano stadionowi Paris 2024, a drużyna olimpijska spędzi w niej kolejne pięć miesięcy, pracując 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W przyszłym tygodniu kultowe pierścionki pojawią się w sprzedaży.

W jaki sposób Paris La Défense Arena staje się bardziej ekologiczna?

Celem areny jest zmniejszenie zużycia energii o 40 procent i osiągnięcie do 2025 roku poziomu recyklingu na poziomie 80 procent.

Zaawansowana technologicznie izolacja termiczna i akustyczna pomaga ograniczyć zapotrzebowanie na energię, zapewniając stałą temperaturę około 16-25°C. Zamiast konwencjonalnej klimatyzacji zastosowano system zimnej wody, który uwalnia schłodzoną parę wodną, ​​aby zapewnić widzom chłód.

Na masywnym dachu, który udźwignie 250 ton, 34 panele słoneczne zasilają sąsiadujący browar.

Część systemu zimnej wody używanego do utrzymywania chłodu na arenie.

Budynek gromadzi także wodę deszczową i odprowadza ją do zbiornika magazynowego o powierzchni 800 metrów sześciennych znajdującego się pod parkingiem. Służy do podlewania (obecnie pokrytego) trawnika, który pomimo tego, że jest syntetyczny, musi być gładki, aby zapobiec poparzeniom i kontuzjom zawodników rugby.

Jeśli chodzi o gospodarkę odpadami, od maja 2022 r. Paris La Défense Arena posiada własne centrum sortowania śmieci, w którym przesiewa śmieci, aby zapewnić, że większa ich część zostanie wysłana do recyklingu. Powstrzymało Racing 92 i jego rywali od używania plastikowych butelek po wodzie.

Oczywiście arena wkrótce stanie się znacznie bardziej wilgotna. Trwa budowa dwóch basenów olimpijskich – drugi za prowizoryczną kurtyną dzielącą wnętrze na pół na potrzeby treningów sportowców. Zgodnie z przepisami Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (MKOl) baseny muszą mieć wysokość 2,3 metra (dolne 20 cm służą do montażu podwodnych kamer), a ich napełnienie zajmie trzy dni.

Zespół areny twierdzi, że po wyrzuceniu wody przez pływaków woda zostanie skierowana do sieci ciepłowniczej dzielnicy La Défense. Kolejnym wyczynem inżynieryjnym będzie podział basenów na 25-metrowe jednostki i przeniesienie ich do lokalnych domów kultury.

Jak zrównoważony jest program na miarę Taylor Swift?

Taylor Swift jest gigantyczna. „Czasami mam wrażenie, że wszyscy są seksownym dzieckiem / A ja jestem potworem na wzgórzu” – śpiewa miliarderka w swoim autoportrecie Antybohater. „Zbyt duży, żeby spędzać wolny czas / Powoli zmierzam w stronę ulubionego miasta” – lub czasami przylatuję prywatnym odrzutowcem.

Największy w Europie kryty obiekt to odpowiednie miejsce dla megagwiazdy i legionów seksownych dzieci. Podobnie jak stadion Wembley w Londynie i stadion Olympiastadium w Berlinie.

Ale tak ogromne wydarzenia przyciągają wiele uwagi i krytyki. Według serwisu porównawczego Love Energy Savings, firma Swift w ramach projektu Eras w Wielkiej Brytanii zużyje wystarczającą ilość energii do zasilenia 194 domów w Wielkiej Brytanii przez rok.

Od gier Racing 92 po programy muzyczne, Paris La Defense Arena szybko się zmienia.

Jak zatem pragnienie gwiazd tworzenia coraz bardziej spektakularnych widowisk może pogodzić się z wymogami kryzysów klimatycznych i ekologicznych, aby obiekty mniej pochłaniały zasoby?

„Po części problem polega na tym, że podnieśliśmy poprzeczkę do tego stopnia, że ​​widzowie oczekują poziomu produkcji, który stworzy raczej «przedstawienie» niż «koncert»” – mówi Lewis Jamieson, współdyrektor wykonawczy kampanii prowadzonej w Wielkiej Brytanii grupa Music ogłasza stan nadzwyczajny.

Z punktu widzenia fanów innowacje w zakresie światła i dźwięku doprowadziły do ​​czegoś, co nazywa „wyścigiem zbrojeń” w produkcji.

Ponieważ niewielu z nas chciałoby zrezygnować z jednej z największych przyjemności życia – czy to spotkania ze Swiftem, czy innym wielkim artystą – jakie jest rozwiązanie?

W jaki sposób występy na dużych stadionach mogą być bardziej zrównoważone?

„Nie chcę przepłacać, ale wiele z największych wyzwań związanych z muzyką na żywo leży poza kontrolą branży” – dodaje Jamieson.

Mówi, że transport to najważniejszy problem dla grupy objazdowej. Samochody ciężarowe napędzane HVO (hydrotrafizowanym olejem roślinnym) to „świetny pierwszy krok”, ale ta i przyszłe floty pojazdów elektrycznych potrzebują wsparcia rządowego, aby zachęcić do rezygnacji z bardziej zanieczyszczających środowiska form podróżowania.

Jednak artyści często są źle oceniani za latanie, choć – jak zauważa Jamieson – jest to mniej skuteczne niż masowe loty publiczności, aby zobaczyć swojego ulubionego wykonawcę, jeśli ta nie podróżuje do nich.

Zjawisko hiperfandomu Swift (i zawyżonych cen biletów w USA) oznaczało, że wielu amerykańskich fanów faktycznie przyleciało do Europy, aby ją zobaczyć. Paris La Défense Arena szacuje, że w zeszłym miesiącu 20 procent jej widzów stanowili Amerykanie.

Jednak około 80 procent widzów przybyło tego dnia na paryskie występy środkami transportu publicznego, jak obliczono na podstawie sterowni areny.

Największym wyzwaniem dla samego programu pozostają podróże widzów, dlatego w skali globalnej „połączenie obiektów z transportem o zerowej emisji dwutlenku węgla jest tutaj oczywistą potrzebą” – mówi Jameison.

Zamiast ograniczać wykonawców, działacz uważa, że ​​obiekty powinny zrobić wszystko, co w ich mocy, we własnym zakresie: przejść na energię odnawialną; usuwanie tworzyw sztucznych i lepsze postępowanie z odpadami; wprowadzenie systemów bezbiletowych; tworzenie terenów zielonych i zwiększanie możliwości wyboru żywności niskoemisyjnej.

Londyńska arena O2 spełniła wiele kryteriów; na przykład usuwanie burgerów wołowych po biegu Billie Eilish i nigdy ich nie zwracanie, przy jednoczesnym osiągnięciu imponującego poziomu recyklingu.

Na stadionie Paris La Défense Arena też dzieje się wiele rzeczy dobrze. A ponieważ siła muzyki i kultury tkwi w jej zdolności do poruszania ludzi, kluczowe znaczenie ma komunikowanie tego publiczności.