Zachęceni zdrowszym stylem życia i wpływem mediów społecznościowych coraz więcej młodych ludzi zaczyna świadomie pić i są coraz bardziej świadomi tego, co i ile alkoholu spożywają.
Boże Narodzenie to czas świętowania; Rodzina, przyjaciele lub spotkania w pracy… W czasie wakacji spożycie alkoholu gwałtownie wzrasta, wydaje się jednak, że coraz większa liczba młodych ludzi przestaje pić tyle, ile dusza zapragnie, i zaczyna pić mądrze. Nazywa się to uważnym piciem: byciem bardziej świadomym tego, ile i jak pijesz.
Według WHO od 2000 r. spożycie sporadyczne dużych ilości alkoholu wśród Europejczyków poniżej 25. roku życia spadło o ponad 10 punktów.
Młodzi ludzie coraz bardziej dbają o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne, a także swój wizerunek. Alkohol nie wpisuje się w zdrowszy tryb życia, więc sięgają po inne formy spędzania czasu wolnego.
Kiedy wymioty stają się wirusowe
„To trochę zawstydzające. To trochę„ grymas ”, gdy widzisz siebie w sytuacjach… Skrajne pijaństwo… Jakbyś był nagrywany, a potem trafiło to do internetu… Nie wiem, czy jesteś bardziej świadoma tego, gdzie jesteś, z kim jesteś i co robisz” – mówi Fernanda Galleguillos, 26-letnia studentka, odnosząc się do rosnącej świadomości społecznej na temat spożycia alkoholu i szkodliwych skutków jego nadmiernego picia.
„Czasami zadajesz sobie pytanie: «Dlaczego piję? Często pijemy, bo jest to część środowiska… Czy piję, bo lubię? Na szczęście moje otoczenie to szanuje. Jest to trochę sprzeczne z innych pokoleń, ale na szczęście jestem w kręgu, w którym wszyscy patrzymy tak samo” – dodaje Galleguillos.
Młodzi ludzie, podobnie jak Galleguillos, obecnie bardziej skupiają się na dbaniu o swoje zdrowie psychiczne, ciało i wizerunek, decydując się na inne formy wypoczynku. „W moim życiu traktuję priorytetowo inne rzeczy, na przykład tworzenie planu rano, którego prawdopodobnie bym nie zrobił, gdybym miał kaca” – mówi Galleguillos.
Nowy styl życia
„To szerszy trend, który ma związek ze stylem życia. Widzimy coraz więcej osób dbających o jedzenie, nurty np. wegan czy wegetarian… Aktywny tryb życia, sport… A umiarkowane spożycie alkoholu, czyli niepicie bezpośrednio, pasuje doskonale wpisują się w ten trend” – wyjaśnia José Blázquez, koordynator kierunku marketingowego na Uniwersytecie Europejskim w Madrycie.
Bar, podkreśla Blázquez, nie jest już punktem par Excellence par Excellence, jak miało to miejsce w przypadku innych pokoleń. Młodzi ludzie mają inne miejsca spotkań; wiele z nich jest wirtualnych.
„Teraz dzięki mediom społecznościowym możesz utrzymywać kontakty towarzyskie za pośrednictwem telefonu komórkowego i być w domu. A to z dala od baru mogło przyczynić się do ograniczenia konsumpcji” – dodaje.
W Hiszpanii 15% osób poniżej 24 roku życia decyduje się nie pić, chociaż w dalszym ciągu spotykają się z presją społeczną. Alkohol jest nadal wszechobecny na spotkaniach towarzyskich. Jest to najczęściej spożywana substancja psychoaktywna w Europie, a Hiszpania należy do pięciu krajów, które piją najwięcej na kontynencie.
„Kiedy mówisz, że nie pijesz, zawsze pytają dlaczego. Mówisz, dlaczego nie chcę, a oni ponownie pytają dlaczego. Zawsze moją wymówką jest: nie piję ze względów zdrowotnych, więc nikt się tym nie przejmuje już mnie nie ma” – wyznaje Nicky Cordoba, 24-letni student.
Trendy w czasach
Uważne picie to zjawisko społeczne, które zalewa sieci społecznościowe hashtagami. #uważnepicie, #trzeźwy Lub #sinalkohol to tylko niektóre z etykiet towarzyszących postom influencerów, którzy promują przepisy na koktajle, mówią o rzekomym działaniu przeciwzapalnym napoju i opowiadają o swoim codziennym procesie mającym na celu zaprzestanie lub ograniczenie jego spożycia.
Blázquez uważa, że relacje młodych ludzi z sieciami społecznościowymi są nierozerwalnie powiązane z pozytywnymi opiniami, jakie otrzymują. „Wyzwania są dla nich ważne, a komentarze typu „nie piłem” czy „udało mi się ograniczyć spożycie alkoholu” stają się cenną nagrodą, uznaniem ze strony obserwujących i tych, z którymi dzielą się swoimi doświadczeniami na portalach społecznościowych. głoska bezdźwięczna.”
Wzrost liczby barów koktajlowych oferujących opcje bezalkoholowe odzwierciedla zmianę trendów konsumpcyjnych, przedkładających jakość nad ilość. Rynek reaguje nowymi produktami, takimi jak piwa i alkohole bezalkoholowe czy napoje o niższej zawartości alkoholu, takie jak blendy bezalkoholowe.
W La Bandida w Madrycie młodzi ludzie mogą delektować się tradycyjnym koktajlem na zmianę z koktajlem z bogatego menu opcji bezalkoholowych. Bo w końcu najlepsza noc to ta, którą pamiętasz.
Aby uzyskać więcej informacji, obejrzyj pełny raport wideo powyżej.