O nas
Kontakt

„Oderwana od rzeczywistości”: Greta Thunberg priorytetowo traktuje walkę z największym lotniskiem prywatnych odrzutowców w Wielkiej Brytanii

Laura Kowalczyk

Climate activist Greta Thunberg takes part in a march to Farnborough Airport in southern England,27 January 2024.

Angielskie lotnisko stara się zwiększyć maksymalną liczbę lotów do 70 000 rocznie, z uwzględnieniem prywatnych lotów ze zwierzętami.

W ten weekend Greta Thunberg stanęła na czele marszu przeciwko rozbudowie lotniska Farnborough w Anglii.

Szwedzka aktywistka klimatyczna dołączyła w sobotę do setek lokalnych mieszkańców i innych działaczy przed lotniskiem w Hampshire podczas marszu zorganizowanego przez Extinction Rebellion.

Od czasu, gdy w zeszłym roku spółka złożyła wniosek o zwiększenie maksymalnej liczby lotów rocznych z 50 000 do 70 000, lotnisko w Farnborough było miejscem licznych protestów.

„Fakt, że korzystanie z prywatnych odrzutowców jest dziś dozwolone zarówno prawnie, jak i społecznie, w obliczu narastającego zagrożenia klimatycznego, jest całkowicie oderwany od rzeczywistości” – stwierdziła Thunberg.

„Niewiele przykładów pokazuje równie wyraźnie, jak bogata elita poświęca obecne i przyszłe warunki życia na tej planecie, aby móc utrzymać swój ekstremalny i pełen przemocy styl życia”.

Oczekuje się, że 21-letni działacz na rzecz klimatu stanie w tym tygodniu przed sądem w Londynie, gdzie zostanie oskarżony o naruszenie porządku publicznego.

Została aresztowana w październiku podczas demonstracji przeciwko Forum Wywiadu Energetycznego, ważnej konferencji przemysłu naftowo-gazowego, zwanej „ropowymi Oscarami”.

Dlaczego działacze klimatyczni protestują na lotnisku w Farnborough?

Prywatne odrzutowce są ciągłym celem działaczy klimatycznych. Jak mówi Todd Smith, były pilot linii lotniczych i rzecznik Extinction Rebellion (XR): „Latanie to najszybszy sposób na usmażenie planety, a prywatne odrzutowce to najbardziej zanieczyszczający sposób latania”.

Europejska organizacja pozarządowa ds. transportu i środowiska oblicza, że ​​większość prywatnych odrzutowców powoduje do 14 razy więcej zanieczyszczeń w przeliczeniu na pasażera niż loty komercyjne i 50 razy bardziej zanieczyszcza środowisko niż pociągi. Co czyni je najbardziej zanieczyszczającym środkiem transportu na świecie w przeliczeniu na pasażerokilometr.

Były pilot linii lotniczych i rzecznik XR Todd Smith:
Były pilot linii lotniczych i rzecznik XR Todd Smith: „Z pewnością wprowadzenie zakazu prywatnych odrzutowców i zaprzestanie rozbudowy tych luksusowych lotnisk w środku kryzysu klimatycznego jest oczywistym rozwiązaniem?”

Według działaczy kampanii Farnborough – jedyne w Wielkiej Brytanii lotnisko przeznaczone do „lotnictwa biznesowego” – może pochwalić się szczególnie rażącymi statystykami.

XR twierdzi, że w 2022 r. loty do i z centrum przewoziły średnio 2,5 pasażera na lot. W tym roku liczba lotów do i z lotniska wzrosła o 27% do 33 120 w porównaniu z 2021 rokiem.

W przypadku tej grupy do szkody dodano zniewagę, gdy lotnisko zaczęło świadczyć usługę „zwierzęta w samolotach”. Firma K9 Jets wykonała swój pierwszy lot z Dubaju do Farnborough – położonego 64 km na południowy zachód od Londynu – we wrześniu 2023 roku.

„Nie jestem ani trochę zaskoczony, że K9 Jets to ostatnia absurdalna usługa, którą dodali do swojego portfolio” – powiedział wówczas Smith, były pierwszy oficer Thomasa Cooka.

Lotnisko Farnborough jest ważnym węzłem komunikacyjnym dla „podróży służbowych”

W odpowiedzi na sobotni protest lotnisko Farnborough stwierdziło, że jest ważnym węzłem komunikacyjnym dla podróży służbowych i korporacyjnych oraz że zdaje sobie sprawę ze znaczenia ograniczenia swojego wpływu na środowisko.

„Ślad portu lotniczego na środowisku jest ułamkiem śladu tradycyjnego lotniska komercyjnego, a mimo to jest jednym z największych miejsc pracy w regionie” – stwierdzono w oświadczeniu.

Działacze kwestionują jednak wizerunek lotniska w zakresie lotnictwa biznesowego. Z zeszłorocznego raportu grupy kampanii „Piblen” wynika, że ​​ponad połowa lotów z Farnborough w ruchliwych miesiącach letnich odbywa się na lotniska śródziemnomorskie. Zimą następuje gwałtowny wzrost liczby lotów na lotniska z łatwym dostępem do Alp, co sugeruje, że dla miłośników odrzutowców najważniejsza jest przyjemność, a nie biznes.

„Jako mieszkanka okolicy i mama dwójki dzieci jestem całkowicie przerażona planem rozbudowy lotniska, podczas gdy powinniśmy całkowicie zakazać prywatnych lotów” – mówi Sarah Hart, asystentka biurowa z Farnborough.

„Musimy podjąć drastyczne kroki, aby zapewnić wszystkim naszym dzieciom świat nadający się do zamieszkania, nie zwiększając jednocześnie zużycia paliw kopalnych”.

W sobotę setki mieszkańców i aktywistów odpaliło różowe flary dymne, maszerując z centrum Farnborough na lotnisko. Holowany był model latarniowca XR, nazwany na cześć Grety Thunberg, wraz z kultowymi członkami grupy Red Rebels i 60 perkusistami.

Mówcy, w tym Thunberg, przemawiali do tłumu za sterem statku przed główną bramą lotniska.