O nas
Kontakt

„Odkryj nieodkryte”: Światowy Dzień Turystyki zachęca konsumentów do dywersyfikacji nawyków podróżniczych

Laura Kowalczyk

„Odkryj nieodkryte”: Światowy Dzień Turystyki zachęca konsumentów do dywersyfikacji nawyków podróżniczych

Tegoroczny Światowy Dzień Turystyki w Riyadzie zgromadził przywódców i ekspertów ze 120 krajów wzywających do globalnej współpracy w dziedzinie turystyki.

„Odkryj nieodkryte”. To było jedno z kluczowych przesłań Światowego Dnia Turystyki 2023, który odbył się w Riyadzie w Arabii Saudyjskiej.

„Odwiedzanie nieodkrytego rozpowszechnia bogactwo i stwarza możliwości nawet w najbardziej dojrzałych krajach, ale wciąż w mniej odkrytych miejscach. I właśnie taki rodzaj otwartości chcemy widzieć” – powiedział Fahd Hamidaddin, dyrektor generalny Saudyjskiego Urzędu ds. Turystyki.

Największe wydarzenie w swojej historii zgromadziło przywódców i ekspertów ze 120 krajów wzywających do globalnej współpracy w dziedzinie turystyki. Prowadzona jest przez Światową Organizację Turystyki (UNWTO), agencję Narodów Zjednoczonych odpowiedzialną za promocję zrównoważonej, odpowiedzialnej i dostępnej turystyki.

Wiadomości Euro
Fahd Hamidaddin, dyrektor generalny Saudyjskiego Urzędu Turystyki

UNWTO wykorzystało ten dzień jako platformę do świętowania nowej globalnej inicjatywy „Turystyka otwiera umysły”. Ma na celu zjednoczenie i zachęcenie narodów, liderów sektora turystycznego i konsumentów do większej otwartości przy wyborze miejsc podróży oraz do dywersyfikacji nawyków podróżniczych.

„Turystyka ma najszerszy wpływ gospodarczy i najgłębszy ślad społeczny. I to właśnie przypominamy wszystkim, gdy świętujemy Światowy Dzień Turystyki” – powiedział Marcelo Risi, szef ds. komunikacji w UNWTO.

Ogłoszenie nadeszło w odpowiednim czasie i nastąpiło po tym, jak wyniki międzynarodowego badania YouGov wykazały, że prawie połowa respondentów czuje się nieswojo podróżując do miejsc, o których niewiele wiedzą.

Wiadomości Euro
Marcelo Risi, szef komunikacji, Światowa Organizacja Turystyki ONZ

Inwestowanie w bardziej ekologiczne podróże

Zrównoważony rozwój i dobrobyt ludzi były głównymi tematami tegorocznych dyskusji pod hasłem „turystyka i ekologiczne inwestycje”.

Hiszpania osiągnęła niedawno kamień milowy w rekordowym miesiącu pod względem liczby turystów, ponieważ w lipcu przyjęła 10 milionów turystów z zagranicy.

Kraj jest zaangażowany w program, który stawia ludzi i planetę na pierwszym planie. Rosana Morillo, hiszpańska sekretarz stanu ds. turystyki, powiedziała: „W planie odbudowy i modernizacji Hiszpanii przeznaczyliśmy 3,4 miliarda euro na to, aby była bardziej ekologiczna, bardziej zrównoważona społecznie, co jest dla nas tak ważne, oraz w zapewnienie przyszłości nie tylko nasze udane kierunki podróży, które są już bardzo dobrze znane, ale także zrównoważoną przyszłość dla tych, które jeszcze nie zostały odkryte”.

Wiadomości Euro
Rosana Morillo, Sekretarz Stanu ds. Turystyki, Hiszpania

Według Światowej Rady ds. Podróży i Turystyki oczekuje się, że w 2023 r. globalny przemysł turystyczny osiągnie wkład w PKB na poziomie 8,9 biliona euro. Jest to również zgodne z przewidywaniami, że również w tym roku osiągnie ona od 80 do 95% poziomów sprzed pandemii.

Gdy tegoroczna impreza dobiegała końca, pałeczkę przekazano Gruzji, aby powitać świat podczas przyszłorocznego Światowego Dnia Turystyki.

Wiadomości Euro
Mariam Kvrivishvili, Wiceminister, Ministerstwo Gospodarki i Zrównoważonego Rozwoju, Gruzja

„Jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim 38 krajom, które głosowały i wspierały kandydaturę Gruzji. To wielki zaszczyt. To dodatkowe międzynarodowe uznanie naszego kraju jako marki, marki turystycznej” – powiedziała Mariam Kvrivishvili, wiceminister w gruzińskim Ministerstwie Gospodarki i Zrównoważonego Rozwoju.