Tegoroczny Światowy Dzień Turystyki w Riyadzie zgromadził przywódców i ekspertów ze 120 krajów wzywających do globalnej współpracy w dziedzinie turystyki.
„Odkryj nieodkryte”. To było jedno z kluczowych przesłań Światowego Dnia Turystyki 2023, który odbył się w Riyadzie w Arabii Saudyjskiej.
„Odwiedzanie nieodkrytego rozpowszechnia bogactwo i stwarza możliwości nawet w najbardziej dojrzałych krajach, ale wciąż w mniej odkrytych miejscach. I właśnie taki rodzaj otwartości chcemy widzieć” – powiedział Fahd Hamidaddin, dyrektor generalny Saudyjskiego Urzędu ds. Turystyki.
Największe wydarzenie w swojej historii zgromadziło przywódców i ekspertów ze 120 krajów wzywających do globalnej współpracy w dziedzinie turystyki. Prowadzona jest przez Światową Organizację Turystyki (UNWTO), agencję Narodów Zjednoczonych odpowiedzialną za promocję zrównoważonej, odpowiedzialnej i dostępnej turystyki.
UNWTO wykorzystało ten dzień jako platformę do świętowania nowej globalnej inicjatywy „Turystyka otwiera umysły”. Ma na celu zjednoczenie i zachęcenie narodów, liderów sektora turystycznego i konsumentów do większej otwartości przy wyborze miejsc podróży oraz do dywersyfikacji nawyków podróżniczych.
„Turystyka ma najszerszy wpływ gospodarczy i najgłębszy ślad społeczny. I to właśnie przypominamy wszystkim, gdy świętujemy Światowy Dzień Turystyki” – powiedział Marcelo Risi, szef ds. komunikacji w UNWTO.
Ogłoszenie nadeszło w odpowiednim czasie i nastąpiło po tym, jak wyniki międzynarodowego badania YouGov wykazały, że prawie połowa respondentów czuje się nieswojo podróżując do miejsc, o których niewiele wiedzą.
Inwestowanie w bardziej ekologiczne podróże
Zrównoważony rozwój i dobrobyt ludzi były głównymi tematami tegorocznych dyskusji pod hasłem „turystyka i ekologiczne inwestycje”.
Hiszpania osiągnęła niedawno kamień milowy w rekordowym miesiącu pod względem liczby turystów, ponieważ w lipcu przyjęła 10 milionów turystów z zagranicy.
Kraj jest zaangażowany w program, który stawia ludzi i planetę na pierwszym planie. Rosana Morillo, hiszpańska sekretarz stanu ds. turystyki, powiedziała: „W planie odbudowy i modernizacji Hiszpanii przeznaczyliśmy 3,4 miliarda euro na to, aby była bardziej ekologiczna, bardziej zrównoważona społecznie, co jest dla nas tak ważne, oraz w zapewnienie przyszłości nie tylko nasze udane kierunki podróży, które są już bardzo dobrze znane, ale także zrównoważoną przyszłość dla tych, które jeszcze nie zostały odkryte”.
Według Światowej Rady ds. Podróży i Turystyki oczekuje się, że w 2023 r. globalny przemysł turystyczny osiągnie wkład w PKB na poziomie 8,9 biliona euro. Jest to również zgodne z przewidywaniami, że również w tym roku osiągnie ona od 80 do 95% poziomów sprzed pandemii.
Gdy tegoroczna impreza dobiegała końca, pałeczkę przekazano Gruzji, aby powitać świat podczas przyszłorocznego Światowego Dnia Turystyki.
„Jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim 38 krajom, które głosowały i wspierały kandydaturę Gruzji. To wielki zaszczyt. To dodatkowe międzynarodowe uznanie naszego kraju jako marki, marki turystycznej” – powiedziała Mariam Kvrivishvili, wiceminister w gruzińskim Ministerstwie Gospodarki i Zrównoważonego Rozwoju.