Rezygnując ze sprawdzonego i zaufanego Google, rozwój generatywnych chatbotów AI zapewnia ludziom nowe i różne sposoby wyszukiwania informacji.
To nie tylko ty. Wiele osób uważa, że wyniki wyszukiwania w Google są coraz gorsze. Rozwój generatywnych chatbotów AI zapewnia ludziom nowe i różne sposoby wyszukiwania informacji.
Chociaż Google od dziesięcioleci jest punktem kompleksowej obsługi – w końcu powszechnie nazywamy wyszukiwania „google” – jego długoletnia dominacja przyciągnęła powódź sponsorowanych lub spamerskich linków i śmieciowych treści napędzanych technikami „optymalizacji wyszukiwarek”.
To pogarsza naprawdę przydatne wyniki.
Niedawne badanie przeprowadzone przez niemieckich badaczy sugeruje, że jakość wyników z Google, Bing i DuckDuckGo rzeczywiście spada. Google twierdzi, że jego wyniki są znacznie lepszej jakości niż u konkurentów, powołując się na pomiary przeprowadzone przez strony trzecie.
Teraz chatboty zasilane generatywną sztuczną inteligencją (AI), w tym od samego Google, mogą zmienić sposób działania wyszukiwania.
Mają jednak swoje własne problemy: ponieważ technologia jest tak nowa, istnieją obawy co do dokładności i niezawodności chatbotów AI.
Jeśli chcesz wypróbować sposób oparty na sztucznej inteligencji, oto jak to zrobić.
Gdzie znajdę narzędzia wyszukiwania AI?
Użytkownicy Google nie muszą daleko szukać. W zeszłym roku firma uruchomiła własnego asystenta chatbota AI, znanego jako Bard, ale niedawno wycofała tę nazwę i zastąpiła ją podobną usługą – Gemini.
Użytkownicy Barda są teraz przekierowywani na stronę Gemini, do której można uzyskać dostęp bezpośrednio w przeglądarkach stacjonarnych lub mobilnych.
Google testuje także nową ofertę wyszukiwania o nazwie „Search Generative Experience”, która zastępuje linki migawką kluczowych informacji wygenerowaną przez sztuczną inteligencję. Ale jest to ograniczone do użytkowników z USA, którzy rejestrują się za pośrednictwem eksperymentalnej witryny laboratoriów.
Wyszukiwarka Bing firmy Microsoft od około roku zapewnia wyszukiwania generatywne oparte na sztucznej inteligencji oparte na technologii ChatGPT OpenAI, najpierw pod nazwą Bing Chat, obecnie przemianowaną na Copilot.
Na stronie głównej wyszukiwania Bing kliknij przycisk Czat lub Drugi pilot pod oknem wyszukiwania, a pojawi się interfejs konwersacyjny, w którym możesz wpisać swoje pytanie. Dostępna jest także aplikacja Copilot.
Pojawiło się mnóstwo witryn wyszukiwania AI dla start-upów, ale nie są one tak łatwe do znalezienia. Standardowa wyszukiwarka Google nie jest zbyt pomocna, ale wyszukiwania w Copilot i Bard wykazały wiele nazw, w tym Perplexity, HuggingChat, You.com, Komo, Andi, Phind, Exa i AskAI.
Czy muszę się zarejestrować i za nie zapłacić?
Większość tych usług ma darmowe wersje. Zazwyczaj ograniczają liczbę zapytań, które możesz wykonać, ale oferują poziomy premium, które zapewniają inteligentniejszą sztuczną inteligencję i więcej funkcji.
Na przykład użytkownicy Gemini mogą zapłacić 20 dolarów (18,50 euro) za wersję zaawansowaną, która zapewnia dostęp do „najbardziej wydajnego” modelu, Ultra 1.0.
Użytkownicy Gemini muszą być zalogowani na swoje konta Google i mieć ukończone 13 lat, a w Europie i Kanadzie 18 lat. Użytkownicy Copilot nie muszą logować się na konto Microsoft i mogą uzyskać dostęp do usługi za pośrednictwem wyszukiwarki Bing lub stron głównych Copilot.
Korzystanie ze stron startowych jest w dużej mierze bezpłatne i nie wymaga zakładania konta. Wiele z nich ma również poziomy premium.
Jak przeprowadzić wyszukiwanie AI?
Zamiast wpisywać ciąg słów kluczowych, zapytania AI powinny mieć charakter konwersacyjny – na przykład „Czy Taylor Swift jest muzykiem odnoszącym największe sukcesy?” lub „Gdzie w Europie są dobre miejsca do podróżowania tego lata?”
Zakłopotanie radzi używać „codziennego, naturalnego języka”. Phind twierdzi, że najlepiej zadawać „pełne i szczegółowe pytania”, które zaczynają się od, powiedzmy, „co jest” lub „jak to zrobić”.
Jeśli odpowiedź nie jest dla Ciebie satysfakcjonująca, w niektórych witrynach możesz zadawać pytania uzupełniające, aby uzyskać potrzebne informacje. Niektórzy podają sugerowane lub powiązane pytania.
Copilot firmy Microsoft pozwala wybrać trzy różne style czatu: kreatywny, zrównoważony lub precyzyjny.
Jakie są wyniki?
W przeciwieństwie do wyników wyszukiwania Google, które wyświetlają listę linków, w tym sponsorowanych, chatboty AI wypluwają czytelne podsumowanie informacji, czasami z kilkoma kluczowymi linkami w przypisach. Odpowiedzi będą się różnić – czasem znacznie – w zależności od witryny.
Mogą zabłysnąć, gdy szukasz mało znanego faktu, takiego jak na przykład szczegół na temat polityki Unii Europejskiej.
Odpowiedzi z Phind.com należały do najbardziej czytelnych i konsekwentnie były podawane w formie narracyjnej. Jednak w niektórych momentach witryna w tajemniczy sposób przestała działać.
Testowanie prostego zapytania „jaka jest średnia temperatura w Londynie w drugiej połowie lutego?” dało podobny zakres wyników w większości witryn: 7–9 stopni Celsjusza.
Andi, co dziwne, podał aktualne warunki pogodowe dla Nowego Jorku, chociaż później podczas kolejnej próby użył prawidłowego miasta.
Inne wyszukiwanie – nazwiska i staże dyrektorów generalnych brytyjskiego producenta luksusowych samochodów Aston Martin – to rodzaj informacji dostępnych w Internecie, ale ich zebranie w całość wymaga trochę pracy.
Większość witryn zawierała nazwy z ostatniej dekady lub dwóch. AskAI dostarczyło listę datowaną na 1947 rok wraz z trzema najważniejszymi „wiarygodnymi źródłami”, ale bez linków.
Jakie są wady?
Chociaż chatboty mogą wydawać się wiarygodne, ponieważ dają odpowiedzi, które wydają się być napisane przez pewnego siebie człowieka, nie zawsze są one prawidłowe.
Chatboty AI są znane z zapewniania zwodniczo przekonujących odpowiedzi, nazywanych „halucynacjami”.
HuggingChat ostrzega: „Wygenerowana treść może być niedokładna lub fałszywa”, a Gemini twierdzi, że może „wyświetlać niedokładne informacje, w tym o ludziach”.
Te systemy sztucznej inteligencji skanują ogromne zbiory informacji pobranych z Internetu, zwane dużymi modelami językowymi, a następnie wykorzystują algorytmy do znajdowania spójnych odpowiedzi, ale nie wszystkie ujawniają, w jaki sposób doszły do swoich odpowiedzi.
Niektóre chatboty AI ujawniają modele, na których zostały przeszkolone ich algorytmy. Inne podają niewiele szczegółów lub nie podają ich wcale. Najlepszą radą jest wypróbowanie więcej niż jednego, porównanie wyników i zawsze ponowne sprawdzenie źródeł.
Na przykład w pewnym momencie Komo upierał się, że populacja Kanady w 1991 r. wynosiła około 1 miliona ludzi i podtrzymał tę błędną liczbę nawet po dalszych badaniach i zapytaniu, czy jest to pewne.
Zacytowała stronę Wikipedii, która ujawniła, że liczby pochodzą z tabeli przedstawiającej rdzenną ludność kraju. Znaleziono prawidłowy numer, gdy próbowaliśmy ponownie później.