O nas
Kontakt

Odwiedzający zaproszeni do przeciskania się przez nagie modelki w nowej retrospektywie Mariny Abramović

Laura Kowalczyk

Odwiedzający zaproszeni do przeciskania się przez nagie modelki w nowej retrospektywie Mariny Abramović

Abramović od dziesięcioleci konsekwentnie testuje granice własnej wytrzymałości fizycznej i psychicznej. Teraz jej prace można oglądać w ramach pierwszej w Wielkiej Brytanii retrospektywy serbskiej artystki.

Marina Abramović, znana serbska performerka, zostaje uhonorowana prestiżową retrospektywną wystawą w renomowanej Królewskiej Akademii Sztuk w Londynie.

Mając reputację osoby nieustannie przekraczającej granice wytrzymałości fizycznej i psychicznej w imię sztuki, wyjątkowe i prowokacyjne prace Abramović zostały zebrane w niesamowitą prezentację.

Warto zauważyć, że retrospektywa jest pierwszą wystawą Królewskiej Akademii Sztuk dedykowaną artystce i inauguracyjnym wejściem tej instytucji w dziedzinę sztuki performance.

Zachęcamy także zwiedzających do aktywnego kontaktu ze światem sztuki performance.

Jednego z wejść na wystawę pilnują dwie nagie modelki, zapraszając zwiedzających do przecisnięcia się przez wąskie przejście między nimi w pracy pt. Niesamowitośćpierwotnie wykonywany przez Abramovicia i Ulaya w 1977 roku.

Kim jest Marina Abramović?

Źródło: AFP
Serbska performerka Marina Abramovic pozuje, stojąc na jednym ze swoich dzieł podczas sesji zdjęciowej w Królewskiej Akademii Sztuk (RA) w Londynie.

W ciągu pięćdziesięcioletniej kariery Marina Abramović zyskała uznanie na całym świecie jako czołowa pionierka sztuki performance.

Słynie z tego, że w trakcie swojej pracy nieustannie testuje granice własnej wytrzymałości psychicznej i fizycznej i zaprasza widzów, aby podążali za nią w tym procesie.

Serbski artysta wywarł ogromny wpływ na świat sztuki swoimi spektakularnymi dziełami, m.in. z lat 74 Rytm 0kiedy Abramović zaprosiła widzów do interakcji z nią, korzystając z jednego z 72 obiektów znajdujących się na stole przed nią w przestrzeni eventowej w Neapolu.

Podczas gdy ludzie zaczynali potulnie – ofiarowywali jej różę lub całusa – sześciogodzinny występ zakończył się przyłożeniem jej naładowanego pistoletu do głowy.

Źródło: zdjęcie AP
Abramovic (z prawej) i gość Muzeum Sztuki Nowoczesnej wykonują spektakl „Artysta jest obecny” 15 marca 2010 r. w Nowym Jorku.

Późniejsze prace, w tym z 2010 roku Artysta jest obecnyktóra odbyła się w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, zachęcała widzów do kwestionowania własnych emocji, gdy siedzieli w ciszy naprzeciw Abramovicia przez ponad 700 godzin.

Odzew był zdumiewający, ponieważ we wspólnym doświadczeniu wzięło udział ponad 1500 osób ze wszystkich środowisk, często wzruszonych do łez głęboką więzią, jaką nawiązały z artystą.

Co można zobaczyć na wystawie?

Źródło: AFP
Asystentka galerii pozuje z dziełem zatytułowanym „Cztery krzyże” serbskiej performerki Mariny Abramovic podczas sesji zdjęciowej w Królewskiej Akademii Sztuki w Londynie.

Wystawa stanowi wciągającą podróż po jej twórczości, prezentując nie tylko przedmioty i rekwizyty używane podczas jej odważnych występów, ale także skarbnicę zdjęć i filmów rejestrujących te głębokie momenty artystycznej ekspresji.

Jedno z jej najbardziej znanych performansów, „Balkan Baroque”, wystawione na Biennale w Wenecji w 1997 roku, zajmuje ważne miejsce na wystawie.

W tej emocjonującej pracy Abramović skrupulatnie umyła stertę zakrwawionych kości, co odzwierciedlało jej głębokie przywiązanie do dziedzictwa, za co otrzymała prestiżową nagrodę Złotego Lwa.

Ponadto wystawa Royal Academy prezentuje cztery występy na żywo, niedostępne zarówno dla relacji medialnych, jak i nagrań gości, wykonane przez innych artystów w imieniu Abramović.

Źródło: Królewska Akademia Sztuki w Londynie / David Parry
„Nude with Skeleton” – występ na żywo Madinah Farhannah Thompson

Być może najbardziej urzekającym z tych nowych wyobrażeń jest Dom z widokiem na oceanw którym wykonawcy będą przebywać w zamkniętej przestrzeni przez 12 kolejnych dni, 24 godziny na dobę.

Axel Rüger, sekretarz i dyrektor Królewskiej Akademii Sztuk, tak wspomina znaczenie wystawy: „To prawda, że ​​w przeszłości w Akademii Królewskiej niewiele zrobiliśmy w dziedzinie sztuki performance, jest to więc zupełnie nowe rozdział także dla nas, abyśmy to zrobili.”

„Marina przekazuje niejako pałeczkę kolejnemu pokoleniu młodych performerów, którzy rekonstruują jej spektakle” – dodał.