Jak czytamy w nowym raporcie „z całkowitą pewnością”, w miarę zbliżania się czerwcowych wyborów europejskich w mediach społecznościowych podejmowano szeroko zakrojone, skoordynowane próby rozpowszechniania narracji prorosyjskich, antyszczepionkowych i anty-LGBT.
Nowe badanie wykazało, że przed czerwcowymi wyborami do Parlamentu Europejskiego media społecznościowe w krajach UE zalała fala kont zawierających dezinformację, a ponadto promujących skrajnie prawicowy dyskurs polityczny Francji i Niemiec.
Delegacja holenderskiej Partii Socjalistyczno-Demokratycznej zleciła analitykom z holenderskiej firmy konsultingowej Trollrensics zbadanie potencjalnych sieci dezinformacji wpływających na opinię publiczną przed wyborami europejskimi.
Firma konsultingowa przeprowadziła dochodzenia w Niemczech, Francji, Włoszech i Holandii, a także ogólną analizę słów i hashtagów w języku angielskim związanych z wyborami.
„Możemy z całkowitą pewnością stwierdzić, że duża, skoordynowana sieć kont wpływała na debatę publiczną w mediach społecznościowych wokół wyborów do Parlamentu Europejskiego w Niemczech i Francji” – czytamy w raporcie.
„Trollrensics odkrył sieć dezinformacyjną we Włoszech, ale nie była ona zbyt aktywna w wywieraniu wpływu na dyskurs wokół włoskich wyborów do Parlamentu Europejskiego” – dodano. „W Holandii nie zidentyfikowano żadnych sieci dezinformacyjnych”.
Trollrensics zbadał 2,3 miliona postów z prawie 500 000 kont w tych krajach. Zidentyfikował 50 000 kont jako konta rozpowszechniające fałszywe narracje.
Badanie wykazało, że sieć dezinformacji w Niemczech jest szczególnie rozległa.
Promowano skrajnie prawicową partię Alternatywa dla Niemiec (AfD), anty-LGBT i dezinformację antyszczepionkową.
„To znacząca sieć, wywierająca ogromny wpływ na debatę polityczną na temat X w Niemczech, zwłaszcza w języku niemieckim” – czytamy w raporcie.
Tymczasem sieć we Francji miała znacznie więcej kont niż sieć niemiecka.
Według Trollrensics co najmniej 20% postów związanych ze skrajnie prawicowym politykiem Éricem Zemmourem pochodziło z kont w sieci.
Raport wykazał, że wpływ kampanii dezinformacyjnej na debaty polityczne na temat X był tak znaczący, że wystarczyło zalać media społecznościowe postami, komentarzami i polubieniami, aby pewne tematy stały się popularne.
Włoska sieć była mniej znacząca, ale nadal promowała polityków prawicowych, a atakowała lewicowych.
Jak twierdzi Trollrensics, na koncie znajdowało się wiele starszych kont utworzonych pomiędzy 2011 a 2022 rokiem, co oznacza, że prawdopodobnie od dłuższego czasu wywierało ono wpływ na Włochy i rozpowszechniało prorosyjskie narracje.
W raporcie stwierdzono, że sieci we Francji, Niemczech i Włoszech nie zostały utworzone specjalnie po to, aby wpływać na wybory do Parlamentu Europejskiego — wiele kont powstało tuż po rozpoczęciu pełnowymiarowej inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 r., a niektóre były nawet starsze.
Wiele z nich śledzi konta rosyjskich urzędników i przedstawicieli rządu, a także znanych komentatorów skrajnej prawicy, takich jak Dmitrij Miedwiediew, Tucker Carlson i Eva Vlaardingerbroek.
W raporcie napisano, że sieci we Francji i Niemczech rozwijają się w „niesamowitym tempie”, a tworzone są nowe konta, aby wzmocnić obecność tych, które już są w sieci.
Trollrensics zaleca, aby w przyszłości kontynuować badania nad podobnymi sieciami w innych krajach europejskich, a także skupić się na potencjalnych kampaniach dezinformacyjnych na TikToku i innych platformach społecznościowych.
Jak zwykle, bardzo ważne jest, aby zwracać uwagę na to, skąd pochodzą udostępniane w mediach społecznościowych treści, i być świadomym istnienia sieci dezinformacji.