Potwierdzono, że dzieło namalowane na okiennicach londyńskiego zoo jest najnowszą odsłoną zaskakującego projektu Banksy’ego poświęconego sztuce ulicznej w Londynie. Przedstawia ono zwierzęta.
Banksy ujawnił coś, co według doniesień stanowi wielki finał jego szlaku sztuki zwierzęcej w Londynie – obraz przedstawiający goryla podnoszącego migawkę w londyńskim zoo, aby wypuścić lwa morskiego i kilka ptaków, podczas gdy oczy innych zwierząt obserwują to z wnętrza.
Namalowany sprayem mural jest dziewiątym dziełem artysty pochodzącego z Bristolu, który każdego dnia przez ostatnie dziewięć dni prezentował nowe dzieło przedstawiające zwierzę.
Według BBC zespół Banksy’ego twierdzi, że ma to być ostatnie dzieło w serii.
Inne niedawne dzieła z serii obejmują nosorożca jadącego na srebrnym Nissanie Micrze, parę pelikanów na ścianie sklepu rybnego w Walthamstow, we wschodnim Londynie oraz sylwetkę wyjącego wilka namalowaną na antenie satelitarnej na szczycie garażu w Peckham, w Londynie. Wzór wilka został usunięty przez niezidentyfikowanych mężczyzn w ciągu kilku godzin od weryfikacji, w którym się pojawił.
Choć pojawiło się wiele spekulacji na temat znaczenia projektu, Banksy podobno powiedział, że jego intencją jest podniesienie na duchu opinii publicznej w okresie, gdy nagłówki wiadomości są ponure, a także zwrócenie uwagi na zdolność człowieka do kreatywnej zabawy, a nie destrukcji i negatywizmu.
Seria prac Banksy’ego przedstawiających londyńskie zwierzęta pojawiła się po tym, jak nieuchwytny artysta ściągnął na siebie gniew za swój popis na festiwalu w Glastonbury w czerwcu, kiedy to artysta stworzył imitację łodzi dla imigrantów, surfując w tłumie podczas występów indie punkowego zespołu Idles (również z Bristolu) i rapera Little Simza.
Ówczesny minister spraw wewnętrznych James Cleverly skrytykował ten wyczyn za „trywializację” przepraw małych łodzi, określając akcję artystyczną jako „ohydną”.
W odpowiedzi na komentarze Cleverly’ego artysta stwierdził, że to „prawdziwa łódź”, którą finansuje – MV Louise Michel – została zatrzymana przez włoskie władze po tym, jak uratowała 17 dzieci bez opieki na morzu, co uznał za „ohydne i niedopuszczalne”.
Tożsamość artysty pozostaje nieznana, ostatni raz malował w stolicy Wielkiej Brytanii, gdy spryskał zieloną farbą ścianę za ściętym drzewem.